• پنج شنبه / 6 اردیبهشت 1403 / 17:46
  • دسته‌بندی: خبر ویژه
  • کد خبر: 71935542
  • خبرنگار : 2

عرضه ۱۰ هزار تن خرمای استعمران خوزستان به بازار از هفته آینده

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:فروش ۱۰هزار تن خرمای استعمران که در انبارها و مراکز وابسته به تعاون روستایی استان نگهداری می شود هفته آینده شروع می‌شود.

به گزارش خبرنگار اسماعیل قادری فر دوشنبه در جریان بازدید از مرکز تعاون روستایی آبشار شادگان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود:اجازه فروش خرما را در فضای باز (انبار)نمی‌دهیم چون ضایع کردن مال مردم است و احتمال ورود دلالان به عرصه نیز وجود دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه باید از وضعیت انفعال خارج شویم تا مشکلات کشاورزان و نخل داران به حداقل برسد افزود:اینکه ما بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا فصل برداشت محصول نخل داران و کشاورزان فرا برسد و بعد اقدام کنیم ، یک شیوه غلطی است که وجود داشته است و باید به این رویه پایان داد.
قادری فر افزود:امسال با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی یک عملیات جهادی و ضربتی برای خرید حمایتی و تضمینی محصول خرمای استعمران که حاصل دسترنج مردم این خطه است با همه مشکلات و گرفتاری هایی مثل تنش آبی و گرانی نهاده های کشاورزی، پیر بودن نخلستان ها و عدم نوسازی آنها در سال های گذشته وارد شدیم و ۲ اقدام مهم و کلیدی را هدف گذاری کردیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در یک مقطع کوتاه با همکاری مدیران استانی و مدیر تعاون روستایی خوزستان ، در این مقطع کاری که شاید کمتر از ۴۰ روز خواهد بود محصول خرمای امسال را جمع آوری می کنیم وبراساس یک دستورالعمل مصوب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی ، هرکیلوگرم خرمای درجه یک استعمران را ۹۲هزار خریداری خواهیم کرد.
قادری فر به عدم وجود زیرساخت های مناسب برای انبار کردن ، نگهداری و سردخانه های لازم برای نگهداری این محصول در منطقه اشاره کرد و افزود:طبق برنامه،در زنجیره ارزش این محصول با بسته بندی مناسب و ارسال به بازارهای هدف صادراتی که بازارهای بسیار خوبی دارند ، خرمای استعمران که یک نوع خرمای صنعتی است در زنجیره ارزش آن می توان محصولات زیاد و ارزش افزوده زیادی را بدست آورد.
وی گفت:ظرف یک هفته کار بازاریابی و فروش خرمای استعمران شروع خواهد شد تا نسبت به تعهدی که به کشاورزان و نخل داران دادیم برای خرید دسترنج آنها در قالب دستورالعمل خرید تضمینی خرما عملی کنیم.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود:از سال آینده بامهیا کردن زیرساخت‌های مناسب ،سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش خصوصی برای ایجاد سردخانه های پیشرفته و صنایع تبدیلی برای زنجیره ارزش افزوده خرما وارد خواهیم شد تا مشکلات موجود به حداقل برسد.
به گزارش ایرنا خرمای استعمران درجه ۱ از قرار هرکیلوگرم ۹۲ هزار ریال، درجه ۲ از قرار هرکیلوگرم ۷۸هزارو ۲۰۰ ریال و قیمت خرمای استعمران درجه سه از قرار هرکیلوگرم ۶۰هزار خریداری می شود.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، کل خرمای استعمران تولید خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن است که از این میزان بالغ بر ۸۵ هزار تن به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر خواهد شد.
برداشت خرما در خوزستان از دهم شهریور ماه به صورت پراکنده و غیرمتمرکز از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار از نخیلات بارور استان شروع شده و تا آبان و پیش از شروع بارندگی های پاییزی ادامه خواهد یافت.
مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است.
سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.
شادگان، بهبهان، کرانه شرقی اروندرود،۲ سوی رودخانه بهمشیر در آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما در خوزستان هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش زیادی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of