استمرار، شرط اثربخشی مطالبه‌گری

مطالبه‌گری درمان بسیاری از دردهای این روزهای کشور است و هر چه این عمل اصولی‌تر انجام شود، داروی اثربخش‌تری برای آلام جامعه خواهد بود.

محمد امین ناصرین ،مطالبه‌گری درمان بسیاری از دردهای این روزهای کشور است و هر چه این عمل اصولی‌تر انجام شود، داروی اثربخش‌تری برای آلام جامعه خواهد بود.

یکی از مولفه‌هایی که مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان (خردادماه ۹۷)، در جهت اثربخشی هر چی بیشتر مطالبه‌گری مطرح می‌کنند، استمرار در حرکت، پیگیری و از دست ندادن انگیزه است.

یقینا همه قبول داریم که “رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود” و می‌دانیم این مثل، در مطالبه‌گری هم صدق می‌کند.

در این نوشتار، استمرار در مطالبه‌گری را در دو قسم بررسی می‌کنیم.

قسم اول: استمرار و پیگیری در تک‌پروژه‌ها

نیش زدن و اشاره کردن به مشکلات و مسائل، به خودی خود کارساز نیست و در مطالبه‌گری باید مسئله و مطالبه را از مرحله طرح و بیان کردن، تا حصول نتیجه پیگیری کرد‌.

مقام معظم رهبری در این زمینه، ورود مطالبه گرانه تشکل‌های دانشجویی در موضوعاتی همچون خصوصی سازی شرکت نیشکر هفت تپه و ماشین سازی تبریز را ذکر می‌کنند که این مطالبه گری و پیگیری تا حل موضوع ادامه داشت.

در هر پروژه مطالبه‌گری، باید مراحل مطالبه‌ را یک به یک به پیش ببریم تا بتوانیم به پاسخ و اثربخشی نهایی برسیم.

قسم دوم: استمرار در حرکت مطالبه‌گری

حرکت مطالبه‌گری، در قالب جنبش‌ها، نهضت‌ها و حتی کنش‌گری‌های شخصی، نباید متوقف شود.
این عدم توقف، نیازمند کار مدون و احصای دقیق مشکلات است.

در اینجا منظور، مشکلات خلق‌الساعه که بنا به شرایط روز پیش می‌آیند نیست، بلکه مراد، مشکلات موجود در جامعه است که در هر مقطع زمانی با شدت و ضعف مختلف، وجود دارند.

ایجاد بستر و ساز و کاری جهت احصای مشکلات و راه‌اندازی تشکل‌هایی (مجهز به اتاق فکر)، جهت اقدام به مطالبه‌گری، از موثرترین مولفه‌ها در راستای تحقق استمرار در مطالبه‌گری هستند.

به‌طور مثال این روزها سامانه‌هایی همچون “سوت‌زنی” و “فارس من” در خبرگزاری فارس، بستر مناسبی جهت مطالبه‌گری مستمر را فراهم کرده‌اند.

 ایجاد تشکل‌های دانشجویی و نهضت‌های اجتماعی مطالبه‌گری، از دیگر نمونه‌های قابل اتکا در زمینه بسترسازی در این جهت هستند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of