یک متخصص آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مطرح کرد

مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی، دلیل عمده مرگ و میرها

 یک متخصص آموزش بهداشت و ارتقای سلامت تاکید کرد: در خانه بمانید، از مهمانی‌ها و دعوت کردن پرهیز کنید و در صورت بروز علائم کرونا، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید زیرا عمده مرگ و میرها مربوط به افرادی است که دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

دکتر مرضیه عربان با بیان اینکه بیماری کووید – ١٩ یک بیماری رفتاری است، اظهار کرد: رفتارهای ما در ابتلا به کرونا موثر است بنابراین باید رفتارهای پیشگیرانه را انجام دهیم تا دچار این بیماری نشویم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به رفتارهای پیشگیرانه در ابتلا به کووید – ١٩، افزود: این رفتارها شامل قانون‌ شفا یعنی شست‌وشوی مداوم دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

این دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بیان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم از منزل خارج نشوند، از مهمانی‌ها پرهیز کنند، اگر بیمار در منزل دارند از ماسک استفاده کنند و سطوح پر کاربرد را ضد عفونی کنند؛ این رفتارها به راحتی قابل انجام هستند و رعایت آن‌ها برای حفظ جان خود مردم است.

وی افزود: این رفتارها برای این است که در معرض افراد مبتلا به کرونا قرار نگیریم و اگر خود نیز ناقل بیماری هستیم، بیماری را به سایر افراد انتقال ندهیم.

عربان با اشاره به نحوه پیشگیری از ابتلا در کودکان نیز تصریح کرد: این رفتارها در زمینه پیشگیری از ابتلا در کودکان نیز به همین صورت باید رعایت شوند؛ قانون شفا برای همه سنین کاربرد دارد و از آنجایی که کودکان ممکن است پیشرفت در تکلم نداشته باشند و دچار علائم کرونا شده باشند، وظفیه والدین است که علائم فرزندان خود را پایش کنند.

وی در خصوص اینکه خطر ابتلا در چه کودکانی بیشتر است، افزود: کودکان زیر یک سال و کودکان دارای بیماری زمینه‌ای، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و به والدین این کودکان توصیه می‌شود که علائم آن‌ها را پایش کنند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌کنیم برای سلامتی خود و کودکان خود، یک دفترچه یادداشت سلامت درست کنید؛ عادات مربوط به تغذیه و ملاقات‌هایی که داشته‌اید را یادداشت کنید و اگر خود و فرزندان‌تان با شخصی که به کرونا مبتلا بود تماس داشتید، حتما اقدام به قرنطینه خود به مدت ١٠ تا ١۴ روز کنید.

وی با تاکید بر لزوم در خانه ماندن در شرایط شیوع گسترده کرونا تصریح کرد: هر چند در خانه ماندن عواقبی نیز دارد اما باید به این فکر کنیم که ممکن بود اوضاع بدتر از این نیز رخ دهد؛ مثلا اگر می‌گفتند برای کنترل بیماری به مدت شش ماه خانه‌های خود را ترک کنید، شرایط سخت‌تر از در خانه ماندن می‌شد در حالی که ماندن در خانه فرصت مناسبی است تا علایق و خواسته‌های خود را پیدا کنیم و برنامه درازمدتی برای ادامه زندگی بچینیم.

عربان گفت: در خصوص کودکان نیز چون دایره صبر و تجارب آن‌ها کوچک‌تر است، وظیفه والدین است که سرگرمی‌های لذت‌بخش را برای آن‌ها فراهم کنند مانند بازی‌های گروهی با والدین، نقاشی و قصه‌گویی تا کودکان سرگرم شوند.

وی افزود: والدین با توجه به تجاربی که دارند بهتر از هر کس دیگری می‌توانند کمک‌کننده حال فرزندان خود باشند؛ باید کودک را یک موجود چند بُعدی ببینند که تنها بُعد جسمی آن اهمیت ندارد و باید به بعد روانی، معنوی و اجتماعی نیز فکر کنیم. باید برای ارتقای هر کدام از ابعاد سلامتی، به والدین آموزش بدهیم تا آن‌ها نیز بتوانند فرزندان خود را به خوبی پرورش دهند.

این دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با اشاره به پژوهش‌های انجام‌شده در خصوص میزان رعایت رفتارهای بهداشتی در جامعه بیان کرد: طبق پژوهش‌های انجام‌شده، ۴٠ درصد افراد همیشه در مواقع لازم دست‌های خود را با آب و صابون شست‌وشو نمی‌دهند، ۵٠ درصد در مواقع غیر ضروری از خانه خارج می‌شوند، ٣۵ درصد اقدام به دعوت کردن مهمان می‌کنند، ٢۵ درصد همیشه از ماسک استفاده نمی‌کنند و ١۵ درصد نیز در مراسم‌های عزاداری شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: تمامی این موارد، رفتارهایی است که افراد را در معرض ابتلا به بیماری کووید – ١٩ قرار می‌دهد در حالی که اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید تمامی افراد به توصیه‌ها عمل کنند تا بتوانند در یک جامعه سالم زندگی کنند.

عربان با تاکید بر لزوم انجام رفتارهای پیشگیرانه و مراقبتی گفت: ما با جان انسان‌ها سر و کار داریم و جان انسان‌ها برای ما خیلی اهمیت دارد. زمانی که می‌گوییم روزانه تعدادی درگیر بیماری شده‌اند و تعدادی جان خود را از دست داده‌اند، این موارد تنها عدد و رقم نیستند بلکه اینها جان انسان‌هایی است که بعد از فوت، اقوام آن‌ها خیلی بی‌تابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ابتلا به کرونا به سهولت قابل پیشگیری است، افزود: با پایبندی به رفتارهای پیشگیرانه می‌توانیم از ابتلا به کرونا پیشگیری کنیم و اگر به توصیه‌ها پایبند باشیم می‌توانیم خود را از ابتلا به کرونا که می‌تواند مرگ را به همراه داشته باشد، حفظ کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توصیه کرد: در خانه بمانید، از مهمانی‌ها و دعوت کردن پرهیز کنید و در صورت بروز علائم کرونا، حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید زیرا عمده مرگ و میرها مربوط به افرادی است که دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

عربان گفت: برای انجام رفتارهای صحیح باید دانسته‌های لازم را کسب کنیم و بدانیم که ویروس از چه راهی منتقل خواهد شد. ویروس کرونا از طریق در معرض یکدیگر قرار گرفتن منتقل می‌شود و برای پیشگیری از آن باید فاصله یک و نیم متری را از یکدیگر رعایت کنیم زیرا قطرات تنفسی یا ترشحاتی که از دهان در مواقع صحبت کردن خارج می‌شود، ممکن است حاوی ویروس باشد و به دیگران منتقل شود.

وی افزود: شست‌وشوی مکرر دست‌ها را باید انجام دهید، فاصله یک و نیم متری را رعایت کنید، از ماسک استفاده کنید. در خصوص استفاده از ماسک نیز، ابتدا از یک ماسک سه لایه پزشکی سپس روی آن یک ماسک پارچه‌ای استفاده کنید، با انجام این کار می‌توانید بیش از ٩٠ درصد خود و دیگران را در مقابل ویروس کرونا محافظت کنید.

این دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در خصوص خطر انتقال ویروس در فضای آزاد نیز تصریح کرد: برخی افراد اعتقاد دارند که اگر در هوای آزاد قرار گرفتند نیازی به رعایت فاصله اجتماعی ندارند که این مساله، کاملا اشتباه است زیرا زمانی که فرد با صدای بلند صحبت، سرفه یا عطسه می‌کند میزان زیادی ویروس از دهان و بینی او خارج می‌شود و در معرض دیگران قرار می‌گیرد و بنابراین باید دورهمی‌ها حتی در هوای آزاد را نیز لغو کنیم.

وی افزود: مغازه‌داران نیز حتما یک دستگاه تهویه در مغازه خود نصب کنند تا گردش هوا انجام شود و افراد در معرض ابتلا قرار نگیرند.

عربان بیان کرد: مردم بدانند ردیابی موارد تماس و پیگیری افراد مبتلا به کووید – ١٩ که توسط تیم‌های بهداشتی در حال انجام است، برای تامین حفظ و ارتقای تندرستی آن‌ها است و همکاری لازم را با تیم‌های بهداشتی داشته باشند تا هرچه سریع‌تر این بیماری کنترل شود.

وی افزود: تاکید می‌کنیم که غربالگری‌های دوره‌ای مربوط به سرطان‌ها نیز حتما انجام شوند. اکنون در حال مبارزه با کرونا هستیم اما سایر بیماری‌ها نیز وجود دارند. بانوان حتما خودآزمایی‌های دوره‌ای پستان و ماموگرافی را انجام دهند و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان و تشخیص زودرس آن، به پزشک مراجعه کنند. آقایان نیز تست‌های غربالگری سرطان پروستات را انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: خانم‌ها و آقایان حتما در خصوص تشخیص زودرس سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) با تیم‌های بهداشتی در تماس باشند که اگر مبتلا باشند بتوانند زودتر بیماری را کشف و درمان کنند.

وی گفت: مردم همیشه سعی کنند تحرکات بدنی را داشته باشند و بیرون نرفتن از خانه نمی‌تواند بهانه عدم تحرک بدنی باشد؛ به این منظور می‌توانند در یک فضای کوچک در خانه ورزش کنند و علاوه بر این می‌توانند تکنیک‌های مربوط به آرام‌سازی عضلات و دوری از استرس را یاد بگیرند.

عربان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: مصرف روزانه میوه و سبزیجات از رنگ‌های مختلف را در سبد روزانه خود قرار دهند و روزانه هشت تا ١٠ لیوان مصرف مایعات و شش تا هشت ساعت خواب و استراحت داشته باشند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of