اعزام ۶۰ هنرمند به عراق برای اجرای تعزیه‌خوانی درمسیر راهپیمایی اربعین

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور گفت: ۶۰ نفر هنرمند در قالب سه گروه برای انجام فعالیت‌هایی همچون اجرای تعزیه، پرده‌خوانی، و نقالی در هنگام برپایی راهپیمایی اربعین حسینی در عراق، به این کشور اعزام می‌شوند.

کورش زارعی روز شنبه در نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” در اهواز بیان کرد: این نمایش‌ها با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خوزستان در سه گروه از ۳۱ شهریور به ترتیب ۲ روز در نجف، سه روز در مسیر پیاده‌روی اربعین و ۲ روز در کربلا اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در جمع این گروه‌های نمایشی افراد مسلط به زبان خارجی همچون ترکی، انگلیسی و عربی نیز حضور دارند افزود: امسال سه گروه نمایش عربی، یک گروه به زبان فارسی و یک گروه سنج و دمام در همایش “روایت راهیان” در جریان راهپیمایی اربعین حسینی در عراق به اجرای برنامه می‌پردازند.

زارعی با اشاره به اینکه امسال دبیرخانه همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی در مرکز حوزه هنری خوزستان مستقر است، گفت: برگزاری و میزبانی هنرمندان این همایش به خوزستان سپرده شده است.

وی ادامه داد: با بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) در خصوص برگزاری این نمایش‌ها هماهنگی شده تا همکاری لازم را در خصوص برپایی هرچه بهتر نمایش‌ها در مسیر نجف اشرف تا کربلای معلا داشته باشند تا این اجراها بهتر دیده شود.

زارعی با اشاره به استقبال سایر مذاهب و ادیان از هنر نمایش تعزیه، گفت: هنر نمایش این قدرت را دارد که بتواند این پیوند را انجام دهد و به وحدت و تقریب مذاهب کمک کند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور با اشاره به استقبال مردم عراق از برگزاری نمایش‌های مذهبی در این کشور افزود: امسال با افزایش گروه‌ها تعزیه عربی و نقالی‌های عرب زبان برنامه های نمایشی را در کشور عراق برگزار خواهیم کرد.

زارعی، همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین را نذری فرهنگی از سوی هنرمندان تئاتر آیینی بیان کرد و ادامه داد: این هنرمندان، عاشقانه و بدون دستمزد، به رسم همه ساله در این راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند، و امسال نیز پنجمین همایش پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار است در شهر بهبهان محلی ثابت برای اجرای تعزیه در نظر گرفته شود، گفت: با هماهنگی با اداره اوقاف و امور خیریه بهبهان، قرار شد زمینی به صورت دایمی برای اجرای تعزیه در این شهر مشخص و در اختیار گروه‌های نمایش تعزیه قرار دهند.

نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” پیش از ظهر روز شنبه در محل حوزه هنری استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of