نماینده اهواز:زنجیره تولید خرما باید تکمیل شود تا نخلکاران متضرر نشوند

کی از نمایندگان مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زنجیره تولید خرما تکمیل و صنایع فراوری در خوزستان شکل نگیرد نخلکاران استان با وجود زحمت زیاد، متحمل ضرر و زیان می‌شوند و در نهایت سود چندانی عاید آنان نخواهد شد.

مجتبی یوسفی روز شنبه در جریان بازدید از مرکز تعاون روستایی سویسه در شهرستان کارون که برای خرید تضمینی خرما تجهیز شده افزود:خام فروشی و حضور منفعت طلبانه دلالان در بازار خرید خرما و نبود رقابت در این عرضه، وضعیت را به ضرر تولیدکنندگان خرما رقم زده و هرسال نخلداران برای فروش مناسب محصول خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی مصوبه پارسال خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله خرما را در مجلس شورای اسلامی گامی تاثیرگذار برای قطع دست دلالان و واسطه‌ها بیان کرد و گفت:با این حال کشاورزان هنوز برای فروش محصول خود با مشکلاتی رو به رو هستند که تلاش خواهیم کرد با پیگیری‌ لازم در سطح ملی و استانی، مشکل فروش خرمای نخلکاران خوزستان به حداقل برسد.
یوسفی در دیدار چهره به چهره با برخی نخلداران منطقه بیان کرد: موضوع پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی باید به گونه‌ای باشد تا هزینه باغداران و نخلداران خوزستان کاهش، و بهره‌وری نیز افزایش یابد.
نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از ۴۲ هزار هکتار نخیلات در خوزستان وجود دارد، و ۲۲هزار بهره بردار و ۱۸هزار نفر در صنایع بسته بندی خرما در استان فعالیت می‌کنند. بخشی از ظرفیت‌های استان در زمینه کشاورزی است که تاکنون از این ظرفیت‌ها برای خلق ارزش افزوده گام‌های موثری برداشته نشده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز با بیان اینکه سالانه حدود ۸۰ هزار تن خرمای خشک(استعمران) از استان صادر می‌شود گفت:امسال پیش بینی شده با وجود تنش آبی در استان، حدود ۸۵هزار تن خرمای استعمران به ارزش ۱۰۰میلیون دلار به خارج صادر شود.
خدارحم امیری زاده با بیان اینکه وظیفه ذاتی این سازمان حمایت از منافع کشاورزان است پیش بینی کرد امسال حدود ۶هزار تن خرمای درجه یک استعمران با قیمت تضمینی ۹۲هزار ریال و خرمای درجه ۲ و سه به ترتیب به قیمت ۸۷هزار و ۶ هزار ریال از نخلداران استان به نرخ تضمینی از سوی مراکز تعاون روستایی خریداری شود.
به گفته وی امسال ۱۵ مرکز تعاون روستایی در خوزستان برای خرید تضمینی خرمای استعمران که بیشتر جنبه استفاده صنعتی دارد راه اندازی شده است.
امیری زاده به نخلداران خوزستان اطمینان داد امسال نگران فروش محصول خود نباشند و دسترنج آنان روی زمین نخواهد ماند و محصول آنان با قیمت تضمینی خریداری خواهد شد.
برخی نخلداران استان خوزستان در بازدید نماینده مردم اهواز ، کارون ، حمیدیه و باوی به بیان مشکلات خود پرداختند که تهیه جعبه با قیمت گران، اختلاف بر موضوع درجه بندی خرما، دخالت دلالان و خرید غیرنقدی کارگاه‌های بسته بندی از مهمترین مشکلات طرح شده در این دیدار بود.
بر اساس معیار درجه بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسیده، هر کیلوگرم خرمای استعمران ۱۵۰دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت گذاری می‌شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به مشکلاتی که امسال نخلداران از ناحیه شوری و کمبود آب رو به رو شدند و این وضعیت بر کیفیت خرما اثر منفی گذاشته است بیان کرد:تعاون روستایی با نگاه مثبت و به گونه‌ای خرما را از نخلداران خریداری کند تا منفعت بیشتری نصیب نخلداران شود.
به گزارش ایرنا خرید تضمنیی خرمای استعمران خوزستان از ۲۴شهریور جاری شروع شده و در چند روز اخیر تاکنون بیش از ۵۰۰ تن خرما از نخلداران خوزستانی خریداری شده است.
بخش زیادی از خرمای استمعران خوزستان، از سوی ۶۰ کارگاه بسته بندی خریداری می‌شود که آنان موظف هستند خرما را با قیمت مصوب تضمینی و بر اساس دانه بندی، خریداری کنند ولی به نظر می‌رسد کارگاه‌های بسته بندی به قیمت خرید تضمینی خرما تمکین نکنند.
کل تولید خرمای استعمران استان خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن پیش بینی شده که از این میزان ۸۵ هزار تن صادر و ۲۶ هزار تن نیز در بخش فرآوری صنعتی داخل استان جذب می‌شود.
برداشت خرما در خوزستان از ۱۰ روز پیش به صورت پراکنده و غیرمتمرکز از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار از نخیلات بارور استان شروع شده و تا آبان و پیش از شروع بارندگی‌های پاییزی ادامه خواهد یافت.
مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است.
سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.
شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش مهمی نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of