متقاضيان وام ازدواج بخوانند

براي دريافت وام ازدواج نيازي به مراجعه حضوري به شعب بانک‌ها نيست و فرآيند آن همچون قبل از طريق سامانه مربوطه‌ که بانک مرکزي تعبيه کرده است، انجام مي‌شود اما باتوجه به برخي سوالات و ابهامات متقاضيان اين وام در طول فرآيند ثبت‌نام، ايسنا پاسخ و توضيحات اين ابهامات را ارائه کرده است.

براي دريافت وام ازدواج نيازي به مراجعه حضوري به شعب بانک‌ها نيست و فرآيند آن همچون قبل از طريق سامانه مربوطه‌ که بانک مرکزي تعبيه کرده است، انجام مي‌شود اما باتوجه به برخي سوالات و ابهامات متقاضيان اين وام در طول فرآيند ثبت‌نام، ايسنا پاسخ و توضيحات اين ابهامات را ارائه کرده است.

وام ازدواج يکي از وام‌هاي پرتقاضاي سيستم بانکي است که هر ساله در بودجه کشور، بانک مرکزي و دولت مکلف مي‌شوند به بانک‌ها ابلاغ کنند تا درصدي از وام‌هاي پرداختي خود را به اين امر اختصاص دهند.

بدين منظور، طبق قانون بودجه در سال جاري تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي هر يک از زوج‌ها معادل ۷۰ ميليون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعيين شده است.

همچنين، به منظور کاهش سن ازدواج جوانان، بانک مرکزي مکلف شد که تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج براي زوج‌هاي زير ۲۵ سال و زوج‌هاي زير ۲۳ سال واجد شرايط دريافت تسهيلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ ميليون تومان افزايش دهد.

در اين زمينه، بانک‌ها بايد براي ضمانت صرفا يکي از سه مورد اعتبارسنجي، يعني يک ضامن و سفته يا سهم فرد از حساب يارانه هدفمندي را به منزله ضمانت بپذيرند و طبق گفته مدير اداره اعتبارات بانک تعداد ضامن‌ها در متن قانون پيش‌بيني نشده و مبناي اعتبارسنجي (وضعيت مالي متقاضي و ضامن) اعلام شده است.

براين اساس، به تشخيص بانک‌ها ممکن است تعداد ضامن‌ها کم يا زياد شود.

ثبت‌نام وام ازدواج به صورت اينترنتي و از طريق مراجعه به سايت تسهيلات قرض‌الحسنه وام ازدواج ۱۴۰۰ ve.cbi.ir انجام مي‌شود.

اين سايت توسط بانک مرکزي راه اندازي شده است تا متقاضيان در هرساعتي از شبانه روز براي ثبت نام و پيگيري درخواست خود به اين سايت مراجعه کنند. اما در اين بين، برخي از متقاضيان براي تکميل فرآيند ثبت‌نام خود با ابهامات و سوالاتي مواجه هستند که در ادامه به آن‌ها پاسخ داده شده است.

يکي از مشکلاتي که برخي متقاضيان وام ازدواج با آن درگير هستند، پذيرفته نشدن مکرر کُد امنيتي ورود به سامانه براي تکميل فرآيندهاي ثبت‌نام است که پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا از بانک مرکزي با اين پاسخ مواجه شد که حروف مدنظر که براي ورود به سامانه تعبيه شده‌اند به کوچک و بزرگ بودن صفحه کليد حساس است و افراد بايد به اين موضوع در وارد کردن کُد مربوطه توجه کنند.

از سوي ديگر، در فرايند ثبت نام براي دريافت وام ازدواج بايد از بين بانک‌هاي عامل موظف به پرداخت اين تسهيلات، يکي از آن‌ها انتخاب شود که سامانه مربوطه در زمان انتخاب بانک عامل اين پيغام را مي‌دهد که “هنگام انتخاب بانک عامل، بانکي را انتخاب کنيد که بتوانيد در آن بانک ضامن تامين کنيد”.

اين پيام به اين معني است که قبل از انتخاب بانک عامل از شرايط بانک مورد نظر براي اخذ ضامن اطلاع پيدا کنيد تا فرآيند دريافت تسهيلات براي شما تسهيل شود و ضامني متناسب با شرايط آن بانک ارائه دهيد.

علاوه بر اين، برخي ديگر از متقاضيان وام ازدواج که به تازگي به سامانه براي ثبت‌نام و دريافت وام مراجعه کرده‌اند، اينگونه توضيح دادند که براي انتخاب بانک عامل تنها يک بانک به آنها معرفي شده است.

پاسخ بانک مرکزي به اين موضوع نيز اين است که منابع بانک‌هاي عامل براي پرداخت وام ازدواج از سوي بانک مرکزي در هفته اول هر ماه شارژ مي‌شود که هر بانکي بسته به تعداد ثبت‌نام‌هايي که دريافت مي‌کند، ظرفيت آن‌ها تکميل مي‌شود و انتخاب مجدد آن‌ها به عنوان بانک عامل براي دريافت وام ازدواج از سوي ساير متقاضيان در اوايل ماه بعد با شارژ شدن سهميه آن‌ها فعال مي‌شود.

البته، ممکن است با درخواست بانک‌هايي که سهميه آن‌ها براي پرداخت وام ازدواج به پايان رسيده است، بانک مرکزي پيش از ابتداي ماه با درخواست آن‌ها موافقت کند و با تمديد سهميه براي پرداخت وام ازدواج بتوان آن‌ها را در سامانه به عنوان بانک عامل انتخاب کرد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of