• جمعه / 10 فروردین 1403 / 13:42
  • دسته‌بندی: خبر ویژه
  • کد خبر: 121090862
  • خبرنگار : 2

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان: هرچه درحوزه دفاع مقدس کار شود بازهم کم است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: در حوزه دفاع مقدس هرچه کار شود، کم است چرا که این حوزه به دریایی بیکران و خروشانی مبدل شده که باید زوایای مختلف آن کشف و استخراج شود.

به گزارش خبرگزاری اهواز نوین به نقل از تسنیم ، خوزستان سرزمینی پهناور است که هر قدم آن بویی از ایثار و شهادت دارد و هر محله و کوچه آن نشانی از شهید و شهادت. اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان در دور جدید خود فعالیتهایی فرهنگی و عمرانی زیادی را آغاز کرده که نوید بخش فصل تازه ای در این مسیر است. به سراغ سردار حاجتی رفتیم تا در این باره گفت‌وگویی داشته باشیم.

سردار عبدالرضا مراد حاجتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز با تأکید بر ضرورت فعالیت‌های گسترده در زمینه تبیین و تثبیت حقایق دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در حوزه دفاع مقدس هرچه کار شود، کم است چرا که این حوزه به دریایی بیکران و خروشانی مبدل شده که باید زوایای مختلف آن کشف و استخراج شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بیان حقایق دفاع مقدس برای جلوگیری از تحریف دشمنان بیان داشت: از میزان فعالیت‌های انجام شده تاکنون راضی نیستم اما به سمت و سوی اهداف تعیین شده گام برمی‌داریم، رهبر معظم انقلاب به عنوان فرماندهی کل قوا ابلاغی را مبنی بر ابراز رضایت از فعالیت‌های انجام شده در امسال و سال گذشته داشتند.

سردار مراد حاجتی با بیان اینکه در سال‌جاری اقدامات بسیار ارزنده‌ای در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان صورت گرفت، عنوان داشت: در همه حوزه‌ها بایدگام‌های بلندی برداریم تا جوانان ما با رخدادها، چرایی، چگونگی و مسببان جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی آشنا شوند.

وی در خصوص خلاءهای موجود در استان خوزستان پیرامون ترویج مجاهدت‌های رزمندگان و ارزش‌های دوران دفاع مقدس افزود: خلاء‌های موجود در استان بسیار است، این کاستی‌ها در حوزه هنر، فیلم‌سازی، کتاب و دیگر رشته های ادبی و هنری احساس می‌شود، اگر بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم؛ فعالیت‌های بی‌نظیری رقم خواهد خورد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با تأکید بر ضرورت افزایش نشر کتاب در جنبه‌های گوناگون دفاع مقدس ادامه داد: باید میزان چاپ کتاب در زمینه‌های گوناگون از جمله بانوان، کودکان، کارگران، اقشار مختلف جامعه و به خصوص جوانان بالا ببریم، دفاع مقدس دریای بیکرانی است که باید کشف شود در حوزه هنر باید موزیسین‌ها، خوانندگان، هنرمندان و افراد توانمند برای نسل جوان به خلق آثار حماسی بپردازند.

سردارمرادحاجتی با بیان اینکه ۸ سال از عمر جوانان آن دوران‌، صرف امنیت کشور شد که این موضوع بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: توطئه و دروغ‌پراکنی دشمنان واقعیت درخشان دفاع مقدس را به شکل دیگری برای نسل جوان به نمایش می‌گذارد، آنچه که می‌تواند از این جریان جلوگیری کند این است که بتوانیم واقعیت‌ها دفاع مقدس را بدون تحریف و اغراق با زبان هنر برای نسل آتی بیان کنیم.

وی با اشاره به نقش سایر دستگاه‌ها در کمک به تثبیت و تبیین حقایق دوران دفاع مقدس ابراز داشت: این موضوع زنجیری به هم پیوسته‌است ما باید در همه حوزه‌ها تاریخ شفاهی جنگ را به نگارش درآوریم و با همه دستگاه‌ها در ارتباط باشیم بنابراین نقش سایر دستگاه‌ها برای خلق اثر در تمامی موضوعات از جمله فضای مجازی، موزه، موشن‌گرافیک، شعر و کتاب، مهم، حیاتی و ارزشمند است چرا که ما باید به تمام مسائلی که در دفاع مقدس وجود دارد، بپردازیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان پیرامون فعالیت‌هایی که باید در جهت نشان‌دادن واقعیت‌های جنگ به جوانان انجام داد، گفت: نسل جوان را باید با روش‌های جدید و نو با هنر آشنا کرد؛ هر چه که در این زمینه بتوانیم با انتشار موشن‌گرافیک، فیلم، آواز، تئاتر، سرود و هنرهای نوین زمینه‌ساز حضور جوانان به این سمت و سو شویم، می‌توان گفت که فعالیت‌ خود را به نحو احسن انجام داده‌ایم.

سردارمرادحاجتی در رابطه با آخرین وضعیت باغ موزه‌های دفاع مقدس در اهواز اظهار داشت: باغ موزه خوزستان دچار افسردگی شده است و هنوز به آن صورت که باید، راه‌اندازی نشده است البته فاز نخست این باغ موزه در حال تکمیل می‌باشد و ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، امیدواریم که بتوانیم در سال ۱۴۰۱ بخش فضای باز این باغ موزه را با استقرار تانک، موشک، ضدهوایی و دیگر ادوات راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به مصوبات سفر اخیر ریاست جمهوری در خصوص باغ موزه دفاع مقدس بیان داشت: پس از سفر آیت الله رئیسی به خوزستان مبالغ خوبی از سوی برنامه و بودجه استان به بحث باغ موزه استان تعلق گرفت ولی اتمام این طرح بین المللی یک حرکت جهادی و همت استانی می‌طلبد در سال ۱۴۰۱ فریاد ما به فریاد باغ موزه خوزستان رسیدن است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان پیرامون نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جوان و جامعه امروز عنوان داشت: رسانه‌ها در این زمینه نقشی محوری و تعیین‌کننده دارند، اگر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها دست به دست هم دهند و نگذارند که دفاع مقدس در پایتخت خود (خوزستان) مظلوم واقع شود، کار بزرگی انجام داده‌اند.

سردار مرادحاجتی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه تحقیق، پژوهش، شناسایی، جمع‌آوری، نگهداری و تدوین آثار مکتوب و غیر مکتوب فرهنگی مرتبط با دوران جنگ افزود: در حوزه اسناد، تاریخ شفاهی و هنر به هر روشی که بتوانیم با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت‌های خوبی را انجام خواهیم داد در حال حاضر حجج آیات موسوی جزایری، شفیعی و حیدری کارهای ارزنده‌ای را در زمینه تاریخ شفاهی روحانیت انجام می‌دهند، هم اکنون بخشی از تاریخ شفاهی آیت الله حیدری تدوین شده و در حال ویراستاری است تا به مرحله چاپ برسد.

وی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در جمع آوری دایره المعارف دفاع مقدس، تاریخ جنگ تحمیلی، روزشمار و جغرافیای جنگ ادامه داد: یکی از مهم‌ترین و موفق‌ترین شاخصه‌های ما در حوزه دفاع مقدس، تاریخ شفاهی است که باید بتوانیم اطلاعات افرادی که از نسل جنگ هستند را گردآوری کرده و تولید محتوای ارزنده‌ای از حماسه آنان برجای بگذاریم.

از ۱۵ اسفند اردوهای راهیان نور برقرار می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در خصوص وضعیت اردوهای راهیان نور در سال جاری با توجه به توقف دو ساله این اردوها در پی انتشار بیماری کرونا تصریح کرد: کاروان‌های راهیان نور در سال جاری براساس دستورالعمل‌های بهداشتی از ۱۵ اسفند با خودروهای عمومی و شخصی راه‌اندازی خواهد شد، این اردوها به صورت حجمی نیز قابل انجام است اما باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

سردار مرادحاجتی افزود: با جلساتی که در استانداری پیرو تأمین امنیت، حضور پلیس، ترددها و ترافیک در اردوهای راهیان نور برگزار شد، آمادگی این را داریم که در خوزستان از ۱۵ اسفند بحث اردوها را مجدداً از سر بگیریم.

وی در پایان خطاب به رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها گفت: خواهشمندیم که در فواصل زمانی مختلف اخبار دفاع مقدس روی آنتن‌ها برود تا مردم بدانند در خوزستانی که حجم عظیمی از شهدای کل کشور در آن به شهادت رسیدند، پایگاه های رسانه ای دفاع مقدس زنده و پویا هستند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of