از سوی رئیس بازرسی فنی و خوردگی مناطق نفت‌خیز انجام شد تشریح چالش‌های توپكرانی هوشمند در صنعت نفت

رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مهم‌ترین چالش‌های توپكرانی هوشمند در صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز،مهندس عنایت‌اله مهمی در میزگرد تخصصی توپكرانی هوشمند و چالش‌های آن در بیستمین كنگره ملی خوردگی اظهار داشت: توپك‌های هوشمند تجهیزاتی هستند كه در داخل خطوط لوله حركت كرده و با طیف متنوعی از روش‌ها داده‌هایی را از وضعیت داخلی لوله جمع‌آوری می‌کنند.

وی گفت: این داده‌ها که شامل موقعیت و محل عبور خط لوله، وضعیت خوردگی یا كاهش ضخامت لوله، آسیب‌های مكانیكی، وضعیت جوش‌ها و اتصالات و دایروی بودن مقطع لوله است اغلب در حافظه مركزی این تجهیزات ذخیره شده و در پایان عملیات توپكرانی قابل استخراج و تحلیل هستند.

مهندس مهمی افزود: عمده‌ترین اطلاعاتی كه توپك‌های هوشمند ارایه می‌دهند خوردگی‌های داخلی و خارجی، ترك ها و موقعیت و ابعاد دقیق این عیوب می‌باشند.

وی در ادامه میزگرد به معرفی انواع توپك هوشمند پرداخت و گفت: توپك‌های نشت شار مغناطیسی، توپك‌های التراسونیك و emat از جمله توپك‌های هوشمند و رایج در صنعت نفت هستند.

رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بیان داشت: قابلیت کارکرد توپک‌ها با هم متفاوت است و هر کدام توانایی تشخیص انواعی ازعیوب خطوط لوله، تشخیص ترك و قابلیت ارزیابی ابعاد عیوب را دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از توپک‌هادارای محدودیت‌هایی است گفت: دشواری توپكرانی خطوط لوله گاز با روش آلتراسونیك به دلیل نیاز به مایع اتصال و محدودیت توپك‌های شار مغناطیسی در یافتن ترك یا برخی كاهش ضخامت‌ها از جمله محدودیت‌های استفاده از این تجهیزات است.

مهندس مهمی افزود: در برخی از خطوط لوله نمی‌توان توپكرانی انجام داد که شامل خطوط لوله فاقد تجهیزات دریافت و ارسال توپك، خطوط لوله فاقد شیرآلاتی كه كاملا باز شوند، خطوط لوله دارای قطرهای متفاوت، خطوط لوله دارای زوایای تند، فرورفتگی‌های عمیق در بدنه لوله‌ها، وجود بعضی از انشعابات یا تجمع حجم زیاد مواد زاید و وجود سنگ، شن و ماسه یا هیدروكربن‌های سنگین در خطوط لوله است.

وی در ادامه، تنوع سایز و طول خطوط لوله در صنعت نفت و هزینه‌های بسیار بالای توپك‌رانی را از چالش‌های مربوط به عدم استقبال شركت‌های توپك ران برشمرد.

رئیس بازرسی فنی و خوردگی فلزات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این میزگرد همچنین به بیان مباحث ایمنی توپك‌رانی و ضرورت رعایت الزامات، استانداردها و دستورالعمل‌های توپكرانی، صحت‌سنجی نتایج توپكرانی با ارزیابی‌های مستقیم و تجارب توپكرانی در سطح شركت ملی نفت ایران پرداخت.

شایان ذکر است بیستمین کنگره ملی خوردگی ایران از سوی انجمن خوردگی ایران و با همکاری دانشگاه صنعت نفت روزهای ۳ لغایت ۵اسفندماه ۱٤٠ به صورت آنلاین برگزار شد.

مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب از جمله سخنرانان این کنگره بود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of