کاهش ۲۰ درصدی ارزش ارزی صادرات غیرنفتی از خوزستان

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان از کاهش ۲۰ درصدی ارزش ارزی صادرات غیرنفتی از استان در نیمه نخست امسال خبر داد.

مصطفی دهقان با اشاره به تاثیر قیمت جهانی محصولات پتروشیمی در صادرات خوزستان، گفت: صادرات کالا‌های غیر نفتی از استان در ۶ ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۳۵ درصد رشد داشته است، اما از نظر ارزشی به دلیل کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی شاهد روند کاهشی آن هستیم.
وی با بیان اینکه خوزستان با داشتن ۲۱ مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر یکی از قطب‌های پتروشیمی در سطح ملی است و حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور در این منطقه وجود دارد، افزود: با این وجود ارزش ارزی صادرات غیرنفتی از استان در مدت یاد شده کاهش ۲۰ درصدی داشته است.

دهقان می‌گوید: محصولات پتروشیمی بخش عمده‌ای از سبد صادرات غیر نفتی استان را تشکیل می‌دهند که کاهش قیمت جهانی این محصول، باعث کاهش ارزش ارزی آن شده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در ادامه به مشکلات پیش روی صادرکنندگان در استان اشاراه و اضافه کرد: تغییر بخشنامه‌های مختلف در حوزه صادرات باعث سردرگمی و ایجاد مشکلات جدید برای فعالان اقتصادی می‌شود.

وی با بیان اینکه خوزستان جزو استان‌های راهبردی در بخش صادرات کشور است، گفت: انتظار می‌رود مشوق‌ها و تسهیلات بهتری برای روان سازی حوزه صادرات استان در نظر گرفته شود.

دهقان یکی از منابع مهم تولید درآمد و ارزآوری برای کشور را حوزه صادرات عنوان کرد و ادامه داد: برای افزایش درآمد در این بخش باید مسیر صادرکنندگان و فعالان اقتصادی هموار شود.

وی نبود زیر ساخت مناسب در بنادر و گمرکات خوزستان را از دیگر مشکلات در بخش صادرات استان دانست و گفت: زیرساخت بنادر و مرز‌های استان برای توسعه و رونق بخشی صادرات مناسب‌سازی نشده و فعالان اقتصادی در این بخش با مشکلاتی مواجه هستند.

به گفته رئیس ادراه بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان؛ مدیریت یکپارچه‌ای در مرز‌ها و بنادر استان برای تقویت و رفع مشکلات حوزه صادرات وجود ندارد و بسیاری از صادرکنندگان از نبود مدیریت واحد برای صادرات از مرز‌های استان ناراضی هستند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of