آغاز مرمت خانه تاریخی نجف خان بهبهان

زسرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهبهان: با اختصاص اعتبار، عملیات مرمت خانه تاریخی نجف‌خان این شهرستان آغاز شد.

علی‌حداد گفت: باتوجه به اختصاص ۱۷۰ میلیون تومان اعتبار، مرمت و ساماندهی خانه تاریخی نجف خان بهبهان از محل اعتبار‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان آغاز شد.

وی به تکمیل عملیات مرمت یکی از ضلع‌های جنوب این بنای تاریخی اشاره کرد و افزود: درحال حاضر کار مرمت ضلع شمال شرقی این خانه تاریخی در حال انجام است.

به گفته حداد؛ عملیات اجرایی مرمت این خانه تاریخی هم‌چنان به دست پیمانکار در حال اجرا است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهبهان حفاظت و نگهداری آثار ارزشمند تاریخی را از اهداف مهم اداره میراث فرهنگی بهبهان عنوان کرد و ادامه داد: پس از پایان عملیات مرمتی، بخشی از این بنای تاریخی در کاربری فرهنگی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنای تاریخی نجف‌خان بهبهان از نمونه‌های معماری مسکونی درخور توجه در مناطق اقلیمی گرم و نیمه‌مرطوب کشور به شمار می‌آید و حفظ و نگهداری ویژگی‌های معماری فضا‌های سنتی و به کارگیری مبانی انسانی در طراحی این خانه کاملا به چشم می‌خورد.

فرم ساختمانی تا حدود زیادی تابع شرایط جوی، مصالح ساختمانی موجود و شیوه‌های سازه‌ای محلی و اعتقادات فکری و نوع روابط اجتماعی ساکنان آن در گذشته تا به حال بوده است.

از دیگر ویژگی‌های معماری آن ارایه مفهوم بسیار ساده‌ای از زیبایی به کمک مصالح بومی در جداره بیرونی است. به طور کلی می‌توان گفت نحوه استقرار فضا‌های موجود در بنای نجف‌خان متاثر از عوامل الگوی ساخت حیاط مرکزی، عملکرد بنا، سنت و اعتقادات و اقلیم منطقه بهبهان بوده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of