تجهیز بیمارستان‌های خوزستان به اسپری‌های تنفسی/مردم از مصرف بی‌رویه دارو بپرهیزند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت ذخایر دارویی در فصل پاییز و احتمال بروز حملات تنفسی پس از نخستین بارندگی‌ها گفت: مشکل کمبود دارو نداریم اما محدودیت دارویی داریم بنابراین انتظار می‌رود مصرف دارو منطقی باشد.

دکتر مسعود مهدوی‌نیا، با اشاره به وضعیت ذخایر دارویی در استان خوزستان در آستانه نخستین بارندگی‌های پاییزی و احتمال بروز حملات تنفسی اظهار کرد: با توجه آلودگی هوا و نزدیک بودن نخستین بارش‌های پاییزی، مشکلات و حملات تنفسی در خوزستان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شرایط دارویی کل کشور با محدودیت‌هایی مواجه است، افزود: سرم، کورتون‌ها، سالبوتامول به صورت شربت یا اسپری یا محلول نبولایزر و آنتی‌بیوتیک‌ها عمده داروهایی هستند که در این شرایط استفاده می‌شوند.

مهدوی‌نیا بیان کرد: در حال حاضر ذخایر دارویی برای این شرایط در بیمارستان‌های اصلی و سانتر و همچنین در داروخانه‌های اطراف مراکز درمانی سرپایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

وی در خصوص بروز انواع عفونت‌های ویروسی در فصل پاییز گفت: خوشبختانه شرایط دارویی به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ویروسی خوب است و مشکلی در این زمینه نداریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: مشکل کمبود دارو نداریم اما محدودیت دارویی داریم بنابراین انتظار می‌رود مصرف دارو منطقی باشد. باید رعایت شود تا با مشکل و بحران مواجه نشویم.

وی در خصوص وضعیت ذخایر اسپری‌های تنفسی نیز بیان کرد: تولید اسپری‌های تنفسی در کشور با محدودیت مواجه است اما بیمارستان‌ها و داروخانه‌های اطراف مراکز درمانی سرپایی به این اسپری‌ها تجهیز شده‌اند.

مهدوی‌نیا گفت: تمام تلاش بر این است که تامین و حفظ و نگهداری دارو برای روزهای مورد نیاز انجام شود اما انتظار می‌رود که مردم هم از مصرف بی‌رویه دارو بپرهیزند.

وی افزود: به محض بروز علائم بیماری، نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده شود زیرا مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک علاوه بر اینکه به ذخایر دارویی آسیب می‌رساند، موجب ایجاد مقاومت‌های میکروبی می‌شود و در نتیجه میزان استفاده از آن نیز بیشتر خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود مردم خود را در شرایط خاصی قرار ندهند تا مجبور به استفاده از آنتی‌بیوتیک نشوند. در صورت صدور هشدار ایجاد آلایندگی یا مساله دیگر باید از حضور در شرایطی که منجر به بروز حملات تنفسی می‌شود، خودداری کنند و بیماران تنفسی نیز به صورت مستمر داروهای خود را استفاده کنند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of