فصل مشترک حوزه و دانشگاه فرهنگ‌سازی و تمدن سازی است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی است که آرمان‌ها و اهداف هر دو برای ساخت جامعه بر مبنای فرهنگ و تمدن نوین انسانی برگرفته از اسلام ناب محمدی باشد.

آیت الله عباس کعبی صبح امروز شنبه در مراسم آغاز نخستین سال تحصیلی دانشگاه «جامعة المصطفی» واحد اهواز در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه و موضوع اسلامی شدن علوم انسانی، اظهار کرد: این مسئله به این معنی نیست که هرکدام از حوزه و دانشگاه روش‌های خود را تغییر دهند یا از دیگری تقلید کنند.

وی با بیان اینکه فصل مشترک حوزه و دانشگاه، فرهنگ‌سازی و تمدن سازی است، افزود: منظور ما وحدت حوزه و دانشگاه در آرمان‌ها، اهداف و مأموریت‌ها برای ساخت جامعه بر مبنای فرهنگ و تمدن نوین انسانی برگرفته از اسلام ناب محمدی است؛ یعنی حوزه و دانشگاه تمدن ساز باشند.

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فرهنگ و تمدن مبتنی بر نظریه فرقانی است، عنوان کرد: نظریه ساخت فرهنگ و تمدن مبتنی بر سه ضلع است که شامل برخورداری از نظریه تمدنی در اسلام و ضلع دوم بهره‌مندی از علوم، معرفت، تجارب بشری، فناوری و تلاش برای پیشبرد تجارت است.

وی افزود: ضلع سوم هم نظریه مقاومت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و برخورداری از اقتدار بازدارنده دفاعی در همه عرصه‌های تولید قدرت است.

آیت الله کعبی بیان کرد: جامعه‌ای که پیشینه تمدنی و نظریه تمدنی داشته باشد و از نظر علم و فناوری هم پیشرفته باشد اما اقتدار بازدارنده نداشته باشد، توسط نظام سلطه و استکبار اجازه ظهور و بروز یک تمدن جدید را نمی‌دهند و مقابل آن می‌ایستند؛ در انقلاب اسلامی هر سه عنصر ایجاد شد.

وی خطاب به دانشجویان و اساتید با تاکید بر اینکه دانشگاه المصطفی باید نگاه تمدن سازی داشته باشد، عنوان کرد: منابع، قواعد و وسایل علوم برگرفته از وحی الهی با داشتن نقش بنیادین در ساخت حیات طیبه، علوم انسانی را می‌تواند متحول کند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of