اصول پیشگیری از بیماری‌های تنفسی در مدارس

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی در مدارس، گفت: ارائه خدمات آموزشی در مدارس استثنایی، پیش دبستانی و ابتدایی به دلیل قرار گرفتن این دانش‌آموزان در شرایط گروه‌های آسیب‌پذیر، با توجه به رعایت نکات بهداشتی و با دقت بیشتری انجام شود.

مهران معلم ، اظهار کرد: مدارس از مهم‌ترین اماکن تجمعی هستند و فراهم کردن شرایط لازم برای حفظ سلامت فرهنگیان، دانش‌آموزان و سایر کارکنان مدرسه‌ها که حدود ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در راستای کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس بیماری‌های تنفسی واگیر از جمله کووید – ۱۹ و آنفلوآنزا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برای رسیدن به این نتیجه باید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، رعایت فاصله ایمن برای کاهش برخوردها، متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت آموزشی و مهارتی و هم چنین واکسیناسیون دانش‌آموزان و کادر مدرسه در نظر گرفته شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: توجه به پیشگیری از تجمعات در فضاهای بسته با تهویه نامناسب و رعایت فاصله ایمن در تمام شرایط از موارد قابل توجه در بازگشایی مدارس است و رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست‌ها، فاصله ایمن و استفاده از ماسک در مدرسه، مورد تأکید است.

اصول پیشگیری از بیماری‌های تنفسی همچنان به قوت خود باقی است

معلم با بیان این که اصول کلی پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و مشارکت همگانی دانش‌آموزان و کارکنان همچنان به قوت خود باقی است، عنوان کرد: توصیه می‌شود حتما اصول بهداشت و حفاظت فردی به صورت جدی رعایت شود و پرهیز از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر و استفاده از ماسک و استفاده از وسایل شخصی مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود: در مدارس باید دستورالعمل‌های شست‌وشوی مرتب و مکرر دست با آب تمیز و صابون مایع و استفاده از محلول الکل یا ژل ضدعفونی‌کننده دست برای معلمان، کارکنان و دانش‌آموزان اعمال شود. هم چنین ژل یا محلول با پایه الکل ضدعفونی‌کننده دست در همه کلاس‌های درس قرار داده شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که نیروهای خدماتی هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند، گفت: حتما باید هنگام عطسه یا سرفه کردن از دستمال کاغذی استفاده شود. در صورت دسترسی نداشتن به دستمال کاغذی هنگام سرفه یا عطسه، از قسمت داخلی آرنج استفاده شود.

وی افزود: از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان قبل از شستن یا ضدعفونی خودداری شود. در نمازخانه‌ها نیز استفاده از مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله ضرورت دارد. کارکنان قسمت‌های خدمات نیز بعد از گندزدایی به ویژه در سطح مدارس و مجتمع‌های بزرگتر (در صورت امکان) دوش بگیرند و هنگام خروج با لباسی غیر از لباس کار، مدرسه را ترک کنند.

معلم بیان کرد: هر یک از معلمان بهتر است محلول ضدعفونی‌کننده شخصی همراه خود داشته باشند. آب آشامیدنی سالم نیز باید برای همه دانش‌آموزان به ویژه مناطق محروم فراهم شود. ترجیحاً معلمان و دانش‌آموزان لیوان شخصی یا یک‌بار مصرف و دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.

وی عنوان کرد: همه معلمان و کارکنان و دانش‌آموزان در مدت زمان حضور در کلاس بر اساس مصوبات ستاد کرونا باید از ماسک استفاده کنند. هم چنین باید از تجمع در محیط‌های خاص مدرسه از قبیل دفتر، آبدارخانه، اتاق کپی، اتاق‌های کار عملی و آزمایشگاهی خودداری شود.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که گواهی سلامت مستخدمان و سرایداران مدارس باید کنترل و به‌روز شود، افزود: پوسترها و استندهای مربوط به آموزش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید در مدرسه در معرض دید همه و در جای مناسب نصب شود.

وی افزود: ارائه خدمات آموزشی در مدارس استثنایی، پیش دبستانی و ابتدایی به دلیل قرار گرفتن این دانش‌آموزان در شرایط گروه‌های آسیب‌پذیر، با توجه به رعایت نکات بهداشتی و با دقت بیشتری انجام شود. فعالیت توانبخشی مدارس استثنایی نیز با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی مراکز خدماتی و درمان بلامانع است.

معلم گفت: آموزش لازم به والدین برای آگاهی و متعهد شدن آن‌ها در مورد جلوگیری از حضور دانش‌آموز مبتلا یا مشکوک به بیماری واگیر به مدرسه باید ارائه شود و مراقب سلامت مدرسه یا رابط بهداشت نیز باید آموزش ببیند تا در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری یا دانستن سابقه تماس بین دانش‌آموزان و کارکنان، اقدامات بهداشتی مربوطه را انجام دهد.

نحوه مراقبت و برخورد با افراد مشکوک به بیماری‌های واگیر در مدرسه

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان در خصوص نحوه مراقبت و برخورد با افراد مشکوک یا مثبت و افراد در معرض تماس بیان کرد: لازم است همه موارد مواجهه با افراد علامت‌دار (تب‌دار و دارای دیگر علائم) اعم از دانش‌آموز، کادر اجرایی، آموزشی، خدماتی و سرویس مدرسه شناسایی و اقدامات لازم برای آن‌ها انجام شود. در این شرایط باید فرد مشکوک با رعایت دستورالعمل‌های آموزش و پرورش، بلافاصله از دیگران جدا و به مرکز منتخب خدمات جامع سلامت معرفی شود.

وی افزود: این افراد تا تعیین تکلیف توسط پزشک مرکز، حق ورود به مدرسه را ندارند. افراد مشکوک اعم از دانش‌آموزان و یا کارکنان از شروع علائم باید قرنطینه شوند و مدت قرنطینه با نظر پزشک قابل افزایش است و باید به تأیید پزشک مراکز جامع خدمات سلامت برسد.

تاکید بر دریافت واکسن آنفلوآنزا

معلم عنوان کرد: دانش‌آموزان و معلمان و دیگر کارکنان پرخطر از جمله زنان باردار، بیماران مزمن قلبی و ریوی، نارسایی کلیه، تالاسمی ماژور، افراد دریافت‌کننده کورتون و شیمی درمانی، بیماران مزمن کبدی و دیابتی‌ها باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of