نهم مهر روزی که مردم حمیدیه با دستان خالی حماسه آفریدند

در نهم مهر سال ۵۹ ، ستون نظامی دشمن می‌خواست با تصرف حمیدیه خود را به اهواز برساند که با کمک عشایر و جوانان حمیدیه مورد حمله قرار گرفت و نیرو‌های بعثی مفتضحانه شکست خوردند.

چند صباحی از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نگذشته بود که با توطئه استکبار ، صدام ملعون با لشکر بعثی خود و انواع تجهیزات به ایران حمله کرد.
صدام مغرورانه نوید فتح سه روز خوزستان و یک هفته ایران را داد و اعلام کرد که ٣ روزه اولین مصاحبه خود را در اهواز خواهند کرد.

در تاریخ ٥٩/٦/٣١ همه جانبه هوایی، زمینی، دریایی حمله ور شدند و در ۱/٧/۵۹ اولین شهدا و جانباز این جنگ تحمیلی فرزندان سپاه حمیدیه در مرز سوبله حدود مرزی از سمت چذابه به سوی معراج پرکشیدند.

کم بودن نفرات و امکانات، عدم سازماندهی، پراکندگی نیرو‌ها، عدم آموزش و نداشتن اسلحه کافی و قابل اعتماد دست بدست هم داد که دشمن بعثی شهر‌های مرزی را با سرعت یکی پس از دیگر اشغال کند و به سمت اهواز پیش برود. روستا‌های مرزی دشت آزادگان، بستان، سابله، هویزه، سوسنگرد، ابوحمیظه، کوت سید نعیم سقوط کردند و شب ٩ مهر در سه کیلومتری حمیدیه رسیدند .

کاروان تانک‌ها و نفربر‌ها بطول ٥ کیلومتر بروی جاده اصلی سوسنگرد – اهواز مستقر و ترافیک ایجاد کرده بود.

مردم حمیدیه ، این عشایر دلیر و غیور در کنار رزمندگان و سلحشوران مخلص سپاه اسلام قرار گرفتند و با دستی خالی، اما با ایمانی راسخ و عشق به امام و وطن دژ محکمی ایجاد کرده و جلوی دشمن ایستادگی کردند.

در جلسه توجیهی اعلام شده بود به هر وسیله ممکن دشمن را باید تا صبح نگذارند از حمیدیه عبور کند، چون عبور از حمیدیه به منزله سقوط اهواز و تحقق وعده صدام بود لذا مردم حمیدیه و نیرو‌های سپاه کنار ورودی جاده چنان ایستادگی کردند که تانک‌ها و نفر بر‌ها مجبور شدند در زمین‌های اطراف جاده مستقر شوند.

مرحله قابل توجه این جا بود که تانک‌ها در زمین‌های کشاورزی مستقر شدند لذا کشاورزان غیور با گذشت از سرمایه خود، آب کانال‌های آبیاری زراعی را به این زمین‌ها رها کرده و آن‌ها را غرقاب کردند.

ایستادگی ومقاومت مردم از یک طرف و رها کردن آب در مزارع از طرف دیگر صدامیان را مجبور به توقف کرد و صبح ، تانک‌های خود را در محاصره آب دیدند و تلاش آن‌ها در خروج از این باطلاق بی نتیجه بود ؛ صبح رزمندگان با توپ ١٠٦ میلیمتری و آرپی جی تانک‌ها را شکار کردند و برای اولین بار صدامیان سوختن و منهدم شدن تانک‌های خود را می‌دیدند.

رعب و وحشت عجیبی بر دشمن حاکم شد و جز فرار به چیز دیگری نمی‌اندیشیدند مردم با هر آنچه داشتند با ابتدایی‌ترین سلاح و بعضاً با دست خالی در کنار رزمندگان به تعقیب دشمن ادامه دادند و صدامیان مسلح مغرور را کیلومتر‌ها به عقب رانند.

در این میان تیز پروازان هوا نیروز هم رسیدند و باقی تانک ها را مورد حمله قرار دادند؛ به این ترتیب اولین شکست بر دشمن توسط مردم غیور حمیدیه تحمیل شد و حماسه ملی ٩ مهر حمیدیه در سال ١٣٥٩ رغم خورد و تمام نقشه‌های صدام و صدامیان و استکبار در آن مقطع از زمان نقش بر آب شد و اهواز سقوط نکرد و صدام هرگز در اهواز مصاحبه نکرد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of