خوزستان دردهای فراوانی در محیط زیست دارد/ادامه اجرای طرح “خوزستان پاک” تا پایان سال

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اگر طبیعت خوزستان از بین برود بخش قابل توجهی از تنوع زیستی ایران زمین از بین رفته است بنابراین وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و هر شهروند این است که برای حفاظت از این تنوع زیستی تلاش کنند.

فرهاد قلی‌نژاد در آیین آغاز اجرای طرح “خوزستان پاک” که امروز (۸ مهرماه) در پارک زیتون کارمندی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان از تنوع زیستی، جنگل‌های زاگرس، جلگه پهناور، سواحل نیلگون خلیج‌فارس و تنوع گیاهی بالا و ارزشمندی‌های بسیاری زیاد برخوردار است بنابراین حفاظت از محیط زیست استان خوزستان، حفاظت از ارزش‌ها و میراث‌های طبیعی کشور است.

وی افزود: اگر طبیعت خوزستان از بین برود بخش قابل توجهی از تنوع زیستی ایران زمین از بین رفته است بنابراین وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و هر شهروند این است که برای حفاظت از این تنوع زیستی تلاش کنند.

قلی‌نژاد بیان کرد: خوزستان امروز دردهای فراوانی در حوزه محیط زیست دارد. در روزهای اخیر دود هورالعظیم ما را اذیت کرده است. آلودگی هوای ناشی از رفتار نابخردانه بشر با طبیعت هم ریه‌های ما را آزار می‌دهد. شرایط حال حاضر تالاب هورالعظیم دارد به ما می‌گوید رفتارهایی که در سال‌های گذشته با این تالاب شده، موجب خشکی بخش‌های زیادی از آن شده است و حالا دود آتش‌سوزی در این تالاب ما را اذیت می‌کند و این مساله نشان می‌دهد هر رفتاری با طبیعت داشته باشیم عوارض آن را خواهیم دید.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: رفتار صحیح با طبیعت و رعایت اصول اکولوژی، یک نیاز و ضامن بقا و سلامتی انسان است.

وی با بیان اینکه طرح خوزستان پاکیزه در راستای نظافت بیشتر روستاها و شهرهای خوزستان برای استقبال از ماه مهر از اواخر شهریورماه آغاز شده است، گفت: در قالب این طرح می‌خواهیم با همکاری شهروندان برای جمع‌آوری پسماندها و رفع آلودگی کانون‌های پسماند که در اطراف اهواز شکل گرفته‌اند و گاه دود آتش‌سوزی خود به خود این زباله‌ها نیز خیابان‌های اهواز می‌آید، اقدام کنیم. البته شهرداری اهواز تلاش‌های زیادی برای پاکسازی شهر آغاز کرده است که جای قدردانی دارد اما باید شهرداری‌های شهرستان‌های هم‌جوار اهواز نیز نسبت به پاکسازی شهر اقدام کنند تا بخشی از آلودگی هوای کنونی کلانشهر اهواز برطرف شود.

قلی‌نژاد بیان کرد: در قالب این طرح تلاش می‌شود با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی متولی و مسئول بهداشت و پاکیزگی، چهره استان خوزستان پاکیزه‌تر از قبل باشد. در این راستا جمع‌آوری پسماندها، پاکسازی جاده‌ها و حریم ورودی شهرها و روستاها و پاکسازی کانون‌های آلوده به پسماند در استان خوزستان انجام می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: مهم‌ترین هدف از اجرای طرح خوزستان پاک جلب مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست در اجرای آن و داشتن استانی پاکیزه‌تر است تا این موضوع به عنوان فرهنگ مطالبه‌گری برای پاکیزگی خوزستان تبدیل شود. اجرای این طرح همچنان ادامه خواهد داشت و در اواخر اسفندماه برای استقبال از نوروز، آیین‌های نمادین این طرح برگزار خواهد شد.

قلی‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه آموزشی محله پاک نیز بیان کرد: در این چند ماه تلاش می‌شود با همکاری مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در پاکسازی ورودی‌ها و محله‌ها و همچنین اجرای طرح آموزشی محله سبز یا محله پاک در شهرها به ویژه اهواز را داشته باشیم. تلاش می‌شود آموزش شهروندی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداری‌ها به صورت محله به محله انجام شود تا در ارتقای فرهنگ زیست محیطی دانش‌آموزان اقدام کنیم. در مرحله اول در هر شهر یک تا دو محله به عنوان نمونه آزمایشی انتخاب می‌شوند و در هر محله آموزش‌ها در یک مدرسه ارائه خواهد شد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of