توصیه‌های یک مشاور کنکور برای انتخاب رشته بهتر

یک مشاور کنکور با بیان اینکه با توجه به اینکه کنکور امسال تفاوت اساسی به کنکورهای سابق داشت، تعیین تراز و رتبه فرمول‌هایی دارد که تنها توسط سازمان سنجش تعیین می‌شود، گفت: مرجع اصلی تعیین رتبه تنها سازمان سنجش است و ما نمی‌دانیم چه معدلی چگونه در قبولی تاثیر خواهد داشت.

احمد خدادوست، با اشاره به گمانه‌زنی برخی موسسات و افراد برای تخمین تراز و رتبه علمی داوطلبان ظهار کرد: روش تشخیص تراز و رتبه علمی پیش از اعلام نتایج به هیچ عنوان دقیق و پذیرفته شده نیست و سازمان سنجش نیز این را به داوطلبان اعلام کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه کنکور امسال تفاوت اساسی به کنکورهای سابق داشت، تعیین تراز و رتبه فرمول‌هایی دارد که تنها توسط سازمان سنجش تعیین می‌شود.

خدادوست ادامه داد: کارنامه‌های داوطلبان کنکور تا چند روز آینده منتشر می‌شوند و تراز تعیین می‌شود بنابراین داوطلبان به روش‌ها و افرادی که به نظر می‌رسد تراز را مشخص می‌کنند، توجهی نداشته باشند. سازمان سنجش هیچ مطلبی درباره نحوه تعیین رتبه و تراز منتشر نکرده است، پس اصلا نباید به حدس و گمان‌هایی که در شبکه‌های مجازی توسط افراد مختلف ارائه می‌شود، توجه کنند.

به ادعاها درباره تاثیر معدل در تراز و رتبه توجه نکنید

این مشاور کنکور تاکید کرد: بعضی‌ها ادعا می‌کنند دانش‌آموز تجربی که معدل کمتر از ۱۸ یا ۱۹ دارد، باید قید پزشکی را بزند در حالی که اصلا نباید به این مطالب توجه کرد؛ درست است که تاثیر معدل ۴۰ درصد است اما تاثیر کنکور بیشتر است یعنی اگر دانش‌آموزی معدل ۱۶ تا ۱۷ داشته باشد اما در کنکور درصدهای ۵۰ یا بیشتر داشته باشد و جبران کند، قطعا می‌تواند رتبه عالی کسب کند. پس خواهش ما این است که به هیچ عنوان به این مسائل توجه نکنند که چه رشته‌هایی را می‌توان با چه معدلی می‌توان قبول شد.

خدادوست افزود: مرجع اصلی تعیین رتبه تنها سازمان سنجش است و ما نمی‌دانیم چه معدلی چگونه در قبولی تاثیر خواهد داشت.

نکاتی که باید درباره دانشگاه‌ها بدانید

وی با اشاره به نکات مهم در انتخاب رشته گفت: در انتخاب رشته باید به موارد مهمی توجه کرد؛ اول اینکه فرد شخصیت خود را بشناسد و از تست‌های شخصیت‌شناسی MBTI استفاده کند و حتما پیش از انتخاب رشته شخصیت خود را کاملا بشناسد.

این مشاور کنکور ادامه داد: داوطلب حتما به شهر انتخابی توجه کنند؛ آیا فاصله زیادی با محل زندگی فرد دارد؟ آب و هوا چگونه است؟ آیا هزینه‌های شهر انتخابی با وضعیت مالی فرد متناسب است؟ اصلا خانواده می‌تواند از عهده هزینه‌ها بربیآید؟

وی با اشاره به ضرورت کسب اطلاع از نوع دانشگاه‌ها عنوان کرد: داوطلب باید تفاوت دانشگاه‌های سراسری، نوبت شبانه و روزانه، آزاد، پردیس خودگردان و پیام نور را بداند و از هم تشخیص دهد تا دچار مشکل نشود.

خدادوست گفت: باید دانست که پردیس‌های خودگردان بالاترین شهریه را دارند. همچنین شهریه دانشگاه‌ آزاد از شهریه پیام نور بیشتر است. فرد باید از این موارد اطلاع کسب کند و آگاه باشد و با آگاهی کامل و علم از نوع دانشگاه، انتخاب رشته کند تا پس از انتخاب رشته و قبولی، با مشکل روبه‌رو نشود.

وی افزود: داوطلبی که در انتخاب رشته، شهری به غیر از محل سکونت خود را انتخاب می‌کند، باید بداند که آیا دانشگاه انتخابی خوابگاه دارد یا نه. این‌ها در دفترچه انتخاب رشته مشخص است. دانش‌آموز باید از این مسائل آگاه شود تا بعد از انتخاب رشته، مجبور به پرداخت هزینه‌های جدید نباشد.

این مشاور کنکور افزود: در نظر گرفتن بازار کار رشته‌های انتخابی یکی از موارد بسیار مهم است؛ پس داوطلب هنگام انتخاب رشته ضمن توجه به نکات گفته شده باید با تحقیق، آگاهی و مشورت با افراد با تجربه اقدام به انتخاب رشته کند.

دو راهی پشت کنکور ماندن

وی گفت: یکی از مسائلی که هنگام انتخاب رشته ممکن است پیش بیاید این است که بعضی‌ها در دوراهی انتخاب رشته و پشت کنکور ماندن قرار می‌گیرند. به این دسته از داوطلبان اگر احساس می‌کنند نمی‌توانند دوباره تلاش کنند و درس بخوانند و همان دانش‌آموز سابق هستند و به هیچ عنوان نمی‌توانند تغییر کنند، توصیه‌ای برای پشت کنکور ماندن نمی‌کنیم.

خدادوست عنوان کرد: فرض کنید یک دانش‌آموز دو سه سال پشت کنکور مانده است و هنوز رتبه‌های ۱۰۰ هزار و نه چندان خوب به دست می‌آورد؛ این داوطلب در صورتی که نتواند تغییر کند، نباید پشت کنکور بماند زیرا دوباره نمره قبلی را کسب خواهد کرد پس اگر دانش‌آموزی نمی‌تواند پشت کنکور بماند و تغییر کند، کنکور مجدد به او توصیه نمی‌شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of