چالش نسخه کاغذی و هزینه‌های “آزاد” درمان/ فوق‌تخصص‌های خوزستان زیر بار بیمه نمی‌روند

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه تنها ۷۰۰ پزشک در خوزستان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند، گفت: طبق قانون اگر پزشکی درخواست صدور یا تمدید پروانه می‌کند باید با بیمه پایه قرارداد داشته باشد و متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظام پزشکی که مجوز صدور یا تمدید پروانه را می‌دهند به این موضوع توجه نمی‌کنند.

دکتر محمدرضا رضایی اظهار کرد: یکی از مشکلات بخش بیمه و درمان در سراسر کشور این است که گاهی بیماران تحت پوشش بیمه سلامت به مرکزی مراجعه می‌کنند که دفترچه این سازمان را قبول ندارد و در نتیجه بیمار در دریافت خدمات دچار مشکل می‌شود.

کمتر از نیمی از موسسات درمانی خوزستان با بیمه سلامت قرارداد دارند

وی افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ موسسه دولتی و خصوصی در استان خوزستان در حال فعالیت هستند که از این تعداد حدود یک هزار و ۷۰۰ موسسه با بیمه سلامت قرارداد ندارند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه مراکز طرف قرارداد در سایت بیمه سلامت معرفی شده‌اند، گفت: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ پزشک در خوزستان فعالیت می‌کنند اما تنها ۷۰۰ پزشک با بیمه سلامت طرف قرارداد هستند در حالی که طبق قانون اگر پزشکی درخواست صدور یا تمدید پروانه می‌کند باید با بیمه پایه قرار داد داشته باشد و متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظام پزشکی که مجوز صدور یا تمدید پروانه را می‌دهند به این موضوع توجه نمی‌کنند.

لزوم توجه دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی به بیمه‌های پزشکان

رضایی عنوان کرد: قبل از صدور پروانه برای پزشکان باید از بیمه سلامت استعلام گرفته شود که پزشک با بیمه سلامت قرارداد دارد یا خیر اما متاسفانه با وجود اینکه بارها در این زمینه پیگیری شده است، از سوی دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی به این موضوع توجه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که یک پزشک با بیمه سلامت قرارداد نداشته باشد، نسخه را کاغذی می‌نویسد و در نتیجه، بیمار باید دارو یا ادامه خدمات را با هزینه آزاد دریافت کند.

مدیرکل بیمه سلامت خوزستان گفت: تعداد پزشکان فوق تخصص در خوزستان بسیار کم است و آن‌ها نیز با بیمه سلامت قرارداد ندارند و نسخه را کاغذی می‌نویسند که این مساله موجب می‌شود مردم مجبور شوند هزینه‌های بسیار بالای خدمات فوق تخصصی را از جیب خود پرداخت کنند. عمده پزشکان فوق تخصص که بیشترین هزینه‌ها را دارند با بیمه سلامت قرارداد نمی‌بندند که امیدواریم فکری در این زمینه شود. این فرآیند درست نیست و از ابتدا پزشک باید نسخه‌نویسی را الکترونیکی انجام دهد.

بدون قرارداد با بیمه هم می‌توان نسخه الکترونیکی نوشت

رضایی افزود: سامانه‌های بیمه سلامت را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که پزشک بدون عقد قرارداد و تنها با ثبت پروانه فعالیت خود، بتواند نسخه‌نویسی الکترونیکی را انجام دهد یعنی پزشک می‌تواند ویزیت را آزاد دریافت کند و تنها نسخه‌نویسی را الکترونیکی انجام دهد تا بیمار، خدمات بعدی را با هزینه آزاد دریافت نکند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر از نظر ارائه خدمات با بیمه در داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مشکلی نداریم و نقص اصلی مربوط به پزشکان است زیرا زمانی که پزشکان نسخه را کاغذی می‌نویسند، ادامه خدمات نیز آزاد محاسبه می‌شود اما در صورتی که نسخه الکترونیک باشد و داروخانه‌ای با بیمه سلامت قرارداد نداشته باشد، بیمار می‌تواند به داروخانه دیگری مراجعه کند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of