گلایه خوزستانی‌ها از چگونگی اجرای طرح واگذاری زمین به خانوارهای دارای ۳ فرزند

یک شهروند خوزستانی گفت: طرح واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند در خوزستان در حد ثبت‌نام باقی مانده است.

یکی از برنامه‌های دولت در راستای قانون جوانی جمعیت، اختصاص زمین به خانوار‌های دارای سه فرزند و بیشتر است. بر این اساس اگر فرزند سوم خانواده‌ای از ۲۴ آبان ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد به آن خانواده زمین‌هایی با قیمت بسیار پایین و اقساط ۱۰ ساله واگذار می‌شود.

در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن برای خانواده‌ها را پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده‌ها می‌توانند از کلیه امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

افرادی که مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می شوند در صورتی که در شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سکونت داشته باشند می‌توانند ۲۰۰ متر زمین دریافت کنند و کسانی که در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می کنند نیز می‌توانند در شهرهای مجاور یا شهرهایی جدید و یا شهر محل تولد پدر، ۲۰۰ متر زمین دریافت کنند.

دولت به وعده‌ی خود عمل کند

علی‌رغم اینکه حدود ۲ سال از تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی و تایید آن از سوی شورای نگهبان می‌گذرد اما خانواده‌های خوزستانی‌ها از اجرای این طرح گلایه دارند و معتقدند که اداره کل راه‌وشهرسازی خوزستان در این خصوص همکاری لازم را با خانواده‌ها ندارد.

یکی از شهروندان خوزستانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از چگونگی اجرای این طرح در خوزستان اظهار کرد: طرح واگذاری زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند در خوزستان در حد ثبت‌نام باقی مانده است و هنوز زمینی به ما واگذار نشده است.

وی با اشاره به تعهد دولت به اجرای این طرح گفت: دولت قول اجرای این طرح را داده است و ما منتظریم به وعده خود عمل کند.

یکی دیگر از شهروندان خوزستانی نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر ما با سه فرزند در یک آپارتمان ۶۰ متری زندگی می‌کنیم و از واگذاری زمین خبری نیست.

وی افزود: با برخی از خانواده‌ها در دیگر استان‌ها ارتباط داریم و اطلاع داده‌اند که به آنها واگذار شده اما در خوزستان هنوز نوبت به ما نرسیده است.
ترک فعل مدیران تخلف است

احمد راستینه هفشجانی نماینده مجلس و از طراحان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سوی دولت ابلاغ شده است، اظهار کرد: مدیرانی که به این قانون تمکین نکنند، شامل ترک فعل و تخلف در اجرای وظایف مربوط به قوانین قانون جوانی جمعیت می‌شوند.

وی این را هم گفت که به‌عنوان یکی از طراحان این قانون تاکید دارم با توجه به مفاد دقیق این قانون، هرگونه ترک فعل یا استنکاف در اجرای وظایف برای مدیران در دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تخلف محسوب و برابر با قوانین تعریفی با مدیران متخلف برخورد می‌شود.

عدم پاسخگویی مسؤولین راه‌وشهرسازی خوزستان

سیدابراهیم رییسی رئیس جمهور کشورمان نیز در سفر به خوزستان با تاکید بر لزوم حل مشکلات خوزستان در حوزه‌هایی نظیر مسکن اظهار کرد: در خوزستان باید کار تحولی انجام شود تا مشکلات حل شود. دولتمردان توجه داشته باشند که با نگاه عادی امکان حل مشکلات خوزستان نیست.

وی این را هم گفت که تامین زمین موردنیاز برای رفع مشکل خانواده‌های فاقد زمین وجود دارد و باید با کار جهادی این مساله رفع شود و خانواده‌ها مطمئن شوند مشکل مسکن آن‌ها قابل‌حل است.

تلاش برای گفت‌وگو با مسؤولین راه‌وشهرسازی خوزستان در خصوص چرایی عدم واگذاری زمین به خانوارهای دارای سه فرزند و بالاتر به نتیجه نرسید و امتناع از پاسخگویی در مجموعه راه‌وشهرسازی خوزستان در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته گذشته در یکی از شهر‌های کشور شاهد اختصاص یک هزار و ۲۱۰ قطعه زمین رایگان به خانواده‌های دارای بیش از ۳ فرزند بودیم.
یکی از راه‌هایی که می‌توان جامعه را برای فرزندآوری تشویق کرد، ارائه تسهیلات متعدد و حمایتی صورت گرفته از سوی دولت است. از این رو طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باید مورد توجه مسؤولان در خوزستان قرار بگیرد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of