تکمیل مطالعات تعیین عرصه و حریم محوطه و نگارکند خونگ‌اَژدر ایذه

مدیر پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی آیاپیر ایذه از پایان مطالعات تکمیلی عرصه و حریم نگارکندهای خونگ اژدر خبر داد.

مهدی فرجی با اشاره به موقعیت ویژه آثار خونگ اژدر در حوزه میراث‌فرهنگی کشور و تلاش‌های صورت‌گرفته پیرامون این آثار طی سالیان متمادی گفت: برای نخستین بار مطالعات تخصصی و علمی محوطه و نگارکند خونگ‌اژدر در قالب یک کار مشترک میان هیأت ایتالیایی ـ ایرانی به سرپرستی جعفر مهرکیان و ویتو مسینا از سال ۱۳۸۶ آغاز و به مدت سه سال ادامه داشت.

او ادامه داد: در ادامه با انجام کاوش‌ها، بررسی‌ها و اسکن لیزر هوشمند سه‌بعدی دستی، نتایج تحقیقات به‌عمل‌آمده در مجله جهانی “PARTHICA ۲۰۱۵” به چاپ رسید.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر افزود: مطالعات تکمیلی برای تعیین عرصه و حریم نگارکندهای خونگ اژدر (دو نگارکند متعلق به دوره ایلام قدیم و الیمایی ـ پارتی) که هر دوی این آثار در جلو و پشت یک تخته‌سنگ و بر پای کوه حجاری شده‌اند، در اواخر سال ۱۴۰۰ توسط پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر شروع و در روزهای گذشته به پایان رسید.

او با اشاره به وجود این محوطه و نگارکندهای آن به عنوان شاخصه های مهم ثبت‌جهانی منظر طبیعی ـ تاریخی ایذه گفت: نتایج مطالعات تعیین عرصه و حریم محوطه و نگارکندهای خونگ‌اژدر به زودی در اختیار معاونت میراث فرهنگی خوزستان به منظور بررسی در شورای حرایم استان قرار خواهد گرفت.

خونگ‌اژدر نام روستا و محوطه‌ای است تاریخی که در ۱۵ کیلومتری شهرستان ایذه در خوزستان واقع شده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of