مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول: تغذیه سالم، آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تشریح راهکارهای مقابله با آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا گفت: تغذیه سالم این آسیب‌ها را کاهش می‌دهد.

میترا جودکیان روز سه شنبه  با بیان اینکه معضل آلودگی هوا با ریزگردها دغدغه‌ای همیشگی است، افزود: طبق یافته‌های مطالعات انجام شده قرار گرفتن در معرض
آلودگی هوا تاثیر زیادی بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر دارد.
وی ادامه داد: بسیاری از اجزای ریزگردها تحریک کننده و زمینه ساز سرطان به ویژه سرطان ریه، بیماری‌های مزمن مانند آلرژی‌های دستگاه تنفسی، عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شوند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ریزگردها هنگام تنفس وارد بدن شده و به سطح ریه‌ها می‌چسبند و بدین وسیله التهاب را در بدن تحریک و موجب کاهش آنتی اکسیدان‌های بدن به خصوص آنتی اکسیدان‌های مایع پوششی ریه می‌شوند.
وی افزود: پس از آن سلول‌های مختلف تخریب و خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان ریه افزایش می‌یابد لذا دریافت غذا و مواد مغذی که التهاب را کاهش می‌دهند در کنار دریافت مقادیر
بالای آنتی اکسیدان‌های غذایی می‌توانند به کاهش اثرات مخرب ناشی از استنشاق ریزگردها کمک کنند.
جودکیان به شهروندان توصیه کرد برای سلامت خود و ریه‌ها نکات تغذیه‌ای را مد نظر قرار دهند و از میوه‌ها و سبزیجات با رنگ زرد و نارنجی که منبع خوبی از ویتامین آ هستند مانند هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی، زردآلو، آلو، طالبی، موز و انبه به مقدار مناسب در برنامه غذایی خود داشته باشند.
وی با بیان اینکه مصرف این میوه‌ها و سبزی‌ها اثرات مضر ناشی از ریزگردها را کاهش می‌دهد، افزود: شهروندان میوه و سبزی‌های غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، توت فرنگی، سیب، خربزه، طالبی، انار و سبزیجات سبز تیره همچون اسفناج و سبزی خوردن، فلفل دلمه‌ای و پیاز را به مقدار مناسب در برنامه غذایی خود داشته باشند زیرا مصرف منابع غنی از این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: جوانه انواع غلات و حبوبات، مغزهای آجیلی و دانه‌های روغنی مانند تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین E بالایی هستند که می‌توانند موجب کاهش التهاب در بدن و مقابله با اثرات مضر آلودگی هوا بر سلامت شوند.
وی افزود: خانواده کلم‌ها مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم برگ حاوی ماده موثره‌ای به نام لوتئین هستند که می‌تواند به روند حذف سموم و پیشگیری از سرطان کمک کند؛ طبق یافته‌های تحقیقاتی، مصرف این سبزیجات اثرات منفی گرد و غبارهای استنشاق شده بر ریه را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.
این کارشناس تغذیه اظهارداشت: ویتامین D به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی نقش مهمی در مقابله با اثرات آلودگی هوا دارد بنابراین شهروندان باید از وضعیت ویتامین D بدن خود با یک آزمایش ساده خون آگاه شوند و درصورت کمبود حتما با مشورت با کارشناسان تغذیه از مکمل ویتامین D استفاده کنند.
وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن موجب التهاب و فشار بر ارگان‌های بدن به خصوص قلب و ریه می‌شود و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل ایجاد کننده بیماری از جمله آلودگی هوا با ریزگردها ضعیف کند.

جودکیان گفت: افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند باید برای رهایی از این مشکل و آسیب کمتر در برابر ریزگردهای موجود در هوا با مراجعه به کارشناسان تغذیه به صورت اصولی به وزن مناسب خود برسند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of