• شنبه / 1 اردیبهشت 1403 / 18:39
  • دسته‌بندی: خبر ویژه
  • کد خبر: 122176230
  • خبرنگار : 2

معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز عنوان کرد

۴۴ درصد تست‌های PCR خوزستان مثبت‌اند / وضعیت، شکننده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مثبت شدن ۴۴ درصد تست‌های PCR در خوزستان، گفت: این مساله نشان می‌دهد هنوز ویروس فراوانی در طبیعت در حال چرخش است و وضعیت، شکننده است.

دکتر سید محمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۲۱ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته موج ششم بیماری در دنیا و ایران و موج پنجم در خوزستان رخ داد که اکنون در حال خروج از آن هستیم. وضعیت، نسبتا خوب است و کشورهای غربی و خاورمیانه در حال خرج از موج هستند اما در کشورهای جنوب شرقی آسیا موارد بیماری افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل مرزها، افزود: در برخی از کشورها از جمله ترکیه مجددا روند بیماری سیر افزایشی داشته است؛ با توجه به هم‌مرز بودن با ترکیه و ترددهای زیاد با این کشور، مرزها می‌توانند نقطه آسیب‌پذیر ما باشند و این بیماری که احتمالا سویه BA.۲ باشد، وارد کشور شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان خوزستان نیز گفت: بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان پوشش واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان که بسیار رتبه پایینی داشت، به ۹۵ درصد رسیده است بنابراین می‌توان پوشش واکسیناسیون را در نقاطی که پوشش واکسیناسیون پایین است، افزایش داد و تنها باید آسیب‌شناسی انجام و آسیب‌ها رفع شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر پوشش نوبت اول واکسیناسیون در استان خوزستان در افراد بالای ۱۲ سال ۸۵ درصد، نوبت دوم ۷۳ درصد و نوبت سوم در افراد بالای ۱۸ سال ۳۱ درصد است.

علوی گفت: ۱۵ درصد گروه هدف واکسیناسیون در خوزستان تاکنون برای تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند و ۲۷ درصد نوبت دوم و ۶۹ درصد افراد نوبت سوم را تزریق نکرده‌اند که در معرض ابتلا به اُمیکرون هستند.

وی افزود: ۴۳۸ هزار و ۹۱۴ نفر معادل ۱۳ درصد نیز در تزریق دوز دوم و یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۷۳۰ نفر در تزریق دوز سوم تاخیر داشته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: سرعت کم جبران تاخیر نوبت‌های دوم و سوم واکسیناسیون از چالش‌های واکسیناسیون است؛ سرعت واکسیناسیون نوبت اول بسیار کم است. در حال حاضر در هر هفته ۱۱ هزار دوز واکسن تزریق می‌شود که با این روند، جبران ۱۵ درصد افرادی که تاکنون واکسن دریافت نکرده‌اند، ۵۰ هفته طول می‌کشد. برای نوبت دوم نیز در هر هفته ۱۴ هزار دوز واکسن تزریق می‌شود که با این روند، جبران تاخیری‌ها در دوز دوم ۳۰ هفته طول می‌کشد. در هر هفته ۳۶ هزار دوز واکسن نیز برای نوبت سوم تزریق می‌شود که با این روند، جبران این مساله نیز ۴۰ هفته طول می‌کشد.

وی تصریح کرد: این مدت زمانی که اعلام می‌شود در حالی است که واریانت جدیدی رخ ندهد و تزریق دوز چهارم برای عموم لازم نباشد.

علوی عنوان کرد: در حال حاضر تزریق دوز چهارم برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن، نوبت سوم برای کودکان دارای نقص سیستم ایمنی بدن و نوبت پنجم برای مسافرت‌ها توصیه شده است بنابراین اکنون تاکید بر واکسیناسیون است و باید راهکاری برای افزایش پوشش واکسیناسیون ارائه شود و این نقص جبران شود.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های میدانی، میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی ۴۸.۴ درصد است اما این رقم در نقاط حاشیه‌ای کمتر است. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان ۷۶ درصد است اما در شهرهای شوش، دشت آزادگان، حمیدیه، باوی و شادگان مطلوب نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: میزان بازرسی‌های مشترک بهداشتی از اصناف و اماکن عمومی در همه شهرها خوب اما در دشت آزادگان و امیدیه پایین است.

وی گفت: همچنان روند پروتکل‌های بهداشتی در مشاغل پرخطر مانند باشگاه‌های ورزشی، دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان، پاساژها، نانوایی‌ها و مساجد تغییری نداشته است. بیشترین میزان واکسن نزده‌ها در مشاغل پرخطر مربوط به باشگاه‌های ورزشی، پاساژها، نانوایی‌ها، دفاتر پیشخوان دولت و رستوران‌ها است.

علوی تصریح کرد: میزان رعایت واکسیناسیون توسط خدمت‌دهندگان در شادگان، هفتکل، دشت آزادگان، شوش و رامشیر پایین است. متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات نیز ۶۴ درصد است اما در شهرهای ایذه، اندیکا، شوشتر و هویزه قابل قبول نیست.

وی گفت: پوشش واکسیناسیون کارمندان بانک‌های شهرهای حمیدیه، بهبهان و خرمشهر پایین است. پوشش واکسیناسیون در ادارات دولتی خوزستان نیز ۹۳ درصد است اما در شهرهای دشت آزادگان، مسجد سلیمان، هندیجان و شادگان پایین است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت کنترل مرزهای زمینی در هفته گذشته بیان کرد: در این مدت تست یک نفر از اتباع ایرانی که از طریق مرز چذابه و ۲۱ نفر که از مرز شلمچه وارد کشور شده‌اند، مثبت شده است که باید سامان‌دهی بهتری انجام شود.

وی گفت: ۴۵.۴ درصد تست‌های سرولوژی، ۴۴ درصد تست‌های PCR و ۱۶.۸ درصد تست‌های سریع مثبت می‌شوند. در صورتی PCR ایده‌آل و نشان‌دهنده وضعیت پایدار است که میزان مثبت شدن آن ۳ تا ۱۰ درصد باشد اما مثبت شدن ۴۴ درصد تست‌های PCR نشان می‌دهد هنوز ویروس فراوانی در طبیعت در حال چرخش است و وضعیت، شکننده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of