بیش از ۲۶هزار تن خرمای استعمران به نرخ تضمینی در خوزستان خریداری شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۲۶هزار و ۲۰۰ خرمای استعمران تنها گونه صادراتی استان به نرخ تضمینی از نخلداران خوزستانی خریداری شد.

تورج نوروزی افزود:این میزان خرمای استعمران یا خشک از سطح ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتاراز نخیلات استان برداشت شده است.
به گفته وی از مجموع خرمای استعمران خریداری شده ، ۷۹۵ تن توسط مراکز تعاون روستایی و ۲۵هزار و ۴۰۰ تن توسط ۷۰کارگاه‌ خصوصی و بسته بندی در سطح استان خریداری شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه امسال خرید تضمینی خرمای استعمران پس از ۱۷ سال دوباره ازسرگرفته شد افزود: خرید تضمینی خرما با هدف حمایت از نخلداران ، قطع دست دلالان و جلوگیری از ضرر و زیان بهره برداران تا ۳۰مهرماه امسال ادامه دارد.
خرید تضمینی خرمای استعمران به صورت رسمی از ۲۴شهریور امسال و خرید بخش خصوصی از مرداد ماه شروع شده بود.
وی گفت:هیچ محدودیتی برای فروش محصول با قیمت بالاتر از خرید تضمینی وجود ندارد و در صورت وجود مشتری با قیمت های بالاتر از قیمت توافقی یا تضمینی، نخلداران می توانند نسبت به فروش محصول خود اقدام کنند.

پیش بینی ۲۳۵هزار تن محصول از نخیلات خوزستان
نوروزی پیش بینی کرد امسال ۲۳۵ هزار تن محصول از نخیلات استان خوزستان برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش خواهد داشت.
وی اظهار داشت:از کل خرمای تولیدی استان حدود ۱۴۶ هزار تن خرمای استعمران، ۲۵ هزار تن برحی و ۶۴ هزار تن ارقام دیگر نظیر زاهدی، گنطار، خضراوی، خاصی، بریم و کبکاب برداشت خواهد شد که از این میزان ۸۵ هزار تن خرمای صادراتی استعمران به خارج از کشور و ۲۶ هزار تن نیز برای فرآوری صنعتی داخل استان مصرف می‌شود.
ارزش صادراتی خرمای استعمران خوزستان۱۰۰میلیون دلار برآورد شده است.
به گزارش ایرنا برداشت خرما از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار از نخیلات بارور استان در مناطق مختلف خوزستان انجام می‌شود.
شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش زیادی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of