کرونا/ مواردي که خطر ابتلا به کرونا را در افراد واکسينه‌ شده افزايش مي‌دهد

ساني که بعد از ۲ مرحله واکسيناسيون به عفونت کرونا مبتلا شده‌اند، نکات زير را بدانند

کساني که بعد از ۲ مرحله واکسيناسيون به عفونت کرونا مبتلا شده‌اند، نکات زير را بدانند

دو هفته پس از دريافت دوز دوم واکسن کرونا اثر ايمني بخشي واکسيناسيون به بالاترين حد خود مي‌رسد و فرد کاملا واکسينه مي شود. اگر فرد بعد از اين مدت به بيماري کوويد مبتلا شود، در واقع دچار عفونت بعد از واکسن شده است. به‌طور کلي عفونت‌ بعد از واکسيناسيون مانند عفونت‌ در افراد واکسينه نشده است اما برخي تفاوت‌ها وجود دارد و افراد واکسينه‌ شده با دو دوز واکسن بايد مواردي را بدانند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

علايم عفونت بعد از واکسيناسيون
پنج علامت در عفونت بعد از واکسيناسيون شامل سردرد، آبريزش بيني، عطسه، گلودرد و از دست دادن بويايي است. برخي از اين علايم همان نشانه‌هايي است که در افراد واکسينه‌ نشده مشاهده مي‌شود. در اين افراد سه مورد از شايع‌ترين علايم سردرد، گلودرد ، آبريزش بيني و در برخي موارد تب و سرفه مداوم هم گزارش مي‌شود.
علايم کمتر مشاهده شده
تب و سرفه که از علايم پيشين کوويد -۱۹ است در افراد واکسينه که به بيماري مبتلا مي‌شوند به ندرت مشاهده مي‌شود. نتايج تحقيقي نشان داده است که افراد مبتلا به عفونت بعد از دريافت واکسن در مقايسه با افراد غير واکسينه‌ شده ۵۸ درصد کمتر احتمال دارد که تب داشته باشند و بيماري کوويد براي بسياري از افراد بعد از واکسيناسيون مانند احساس سرماخوردگي توصيف شده است.
احتمال کمتر بستري شدن
افراد واکسينه ‌شده در صورت ابتلاي مجدد کمتر از افراد واکسينه ‌نشده در بيمارستان بستري مي‌شوند همچنين به احتمال زياد علايم کمتري در مراحل اوليه بيماري دارند و کمتر احتمال دارد به کوويد طولاني مبتلا شوند.
همه در معرض خطر نيستند
نتايج تحقيقات در انگلستان نشان داده است که از هر ۵۰۰ نفر يک نفر با واکسيناسيون کامل، بيماري شديد را تجربه مي‌کند و همه در معرض خطر يکساني نيستند.
۴ عامل تاثير گذار بر ميزان محافظت
نوع واکسن
اين عامل مربوط به واکسن خاصي است که دريافت کرده‌ايد و کاهش نسبي خطر که هر نوع ارائه مي‌دهند. کاهش نسبي خطر، معياري است که نشان مي‌دهد واکسن به چه ميزان خطر ابتلا به کوويد را در مقايسه با فردي که واکسينه‌ نشده کاهش مي‌دهد. آزمايش‌هاي باليني نشان داده است که واکسن مدرنا خطر ابتلا به کوويد را در افراد واکسينه ‌شده ۹۴ درصد و واکسن فايزر اين خطر را ۹۵ درصد کاهش مي‌دهد.
زمان واکسيناسيون
مدت زمان واکسيناسيون مهم است و يکي از دلايلي است که بحث بر سر دوز تقويت‌ کننده واکسن را افزايش مي‌دهد. نتايج تحقيقات اوليه که هنوز در حال چاپ است و بايد ديگر دانشمندان هم آن را بررسي کنند ، نشان مي‌دهد که محافظت در واکسن فايزر شش ماه پس از واکسيناسيون کاهش مي‌يابد.
سويه‌هاي ويروس
سويه هاي ويروس ،نوع ويروسي است که با آن روبه رو هستيد. کاهش خطر تا حد زيادي با آزمايش واکسن‌ها در برابر شکل اوليه ويروس کرونا محاسبه شده است اما هنگام مواجهه با نوع آلفا، داده‌هاي بهداشت عمومي انگلستان نشان مي‌دهد که دو دوز واکسن فايزر محافظت کمتري دارد و خطر ابتلا به علايم کوويد را تا ۹۳ درصد کاهش مي دهد و در برابر دلتا، سطح حفاظت حتي به ۸۸ درصد مي‌رسد. اين مورد درباره واکسن آسترازنکا هم صادق است.
سيستم ايمني شما
خطر ابتلا در شما بستگي به ميزان ايمني و ديگر عوامل خاص شخصي دارد مانند اين‌که چگونه در معرض ويروس قرار داريد و ممکن است توسط شغل شما تعيين شود.
آسيب پذيرترين افراد از نظر باليني
آسيب‌پذيرترين افراد از نظر باليني قبل از ديگران واکسن خود را دريافت کرده‌اند، احتمالا بيش از هشت ماه پيش که ممکن است خطر ابتلا به عفونت را به دليل کاهش محافظت افزايش دهد. واکسن‌ها خطر ابتلا به کوويد را تا حد زيادي کاهش مي‌دهند و فرد را به ميزان بيشتري در برابر بستري شدن در بيمارستان و مرگ محافظت مي‌کنند اما نگراني اين است که محافظت با واکسن با گذشت زمان کاهش يابد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of