خوزستان در جایگاه نخست تولید ذرت در کشور

عملکرد میانگین ذرت دانه‌ای در استان خوزستان از ۷.۵ تن در هکتار به حدود ۹.۵ تن در هکتار ارتقاء یافته است.

به گزارش اهواز نوین ، مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به ارتقای عملکرد تولید ذرت در خوزستان گفت: ذرت به عنوان غذای مفید و مغذی برای پرورش دام و طیور قابلیت استفاده به صورت دانه و سیلاژ را دارد .
محمد قاسمی نژاد افزود: با برنامه ریزی های انجام شده قرار است عملکرد میانگین ۷.۵ تن در هکتار به حدود ۹.۵ تن در هکتار و سطح زیر کشت از حدود ۱۹۰_۱۶۰ هزار هکتار به ۳۰۰_۲۵۰ هزار هکتار افزایش یابد که با احتساب حدود ۱۹۰ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای با تولید حدود ۱۳ میلیون تن سطح کشت این محصول در استان به حدود ۵۳۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی گفت : کشت ذرت با استفاده از ارقام سازگار و پر محصول سالیانه در حدود ۹۰_۷۵ هزار هکتار به ۲ صورت دانه‌ای و علوفه‌ای در بهار و تابستان در خوزستان انجام می‌شود که به عنوان رتبه نخست تولید ذرت کشور حدود ۳۸ درصد ذرت دانه‌ای و در حدود ۲۰ درصد ذرت علوف‌های کشور را تامین می کند .

قاسمی نژاد افزود : سهم خوزستان به حدود ۴۵ درصد ذرت دانه‌ای و حدود ۲۵ درصد ذرت علوفه‌ای تولید کشور ارتقاء یافته و با توجه به محدودیت منابع آب خوزستان و الگوی مصرف، برنامه ریزی جامعی از سوی ستاد فنی تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی و هماهنگی با مسئولان آب و برق خوزستان در خصوص کشت بهاره و تابستانه ذرت در استان بعمل آمد و برنامه الگوی کشت محصولات زراعی بهاره و تابستانه از جمله ذرت و سایر محصولات شامل، دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی، حبوبات، علوفه و … تهیه و تدوین شده است.

وی گفت: برنامه آب نیز با هماهنگی ۲ سازمان جهاد کشاورزی و آب و برق به تفکیک حوزه‌های آبریز کارون، دز، کرخه و مارون تهیه شده که بعد از تأیید ستاد خشکسالی استان برای اجرا به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهر‌ها و شرکت‌ها توزیع آب در شهرستان‌ها اعلام خواهد شد.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت : به منظور صرفه جویی مصرف آب استفاده از ارقام سازگار ، میانرس و زودرس به جای ارقام دیررس، آبیاری یک در میان فارو‌ها دور از ریشه گیاهچه ذرت (seedling)، بکارگیری کارنده‌های مجهز به چرخ پرس ویل (press wheel)، کشت کف جوی و خودداری از کاشت بذر تا زمان سپری شدن اوج گرما انجام می شود.
0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of