نکات مهم در مورد مصرف داروی سالبوتامول

با توجه به آلودگی‌های هوا در چند سال اخیر در خوزستان و بروز مشکلات تنفسی، یکی از پرمصرف‌ترین داروها، استفاده از اسپری سالبوتامول است .

به گزارش اهواز نوین ، کارشناس دارویی مرکز اطلاع‌رسانی دارو و سموم خوزستان گفت : اسپری سالبوتامول برای درمان یا پیشگیری از برونکواسپاسم یا تنگی مسیر‌های هوایی در ریه‌ها در افراد مبتلا به آسم، یا بعضی موارد انسداد مزمن ریوی و … ممکن است توسط پزشک برای افراد تجویز شود.
دکتر پریسا اعتصام با اشاره به آلودگی‌های هوا در خوزستان و بروز مشکلات تنفسی افزود : یکی از پرمصرف‌ترین داروهای تجویز شده برای این افراد داروی سالبوتامول است .
وی گفت : هم‌چنین گاهی ممکن است در بعضی شرایط بیمار، پزشک این دارو برای پیشگیری از برونکواسپاسم القا شده ناشی از ورزش به‌صورت، ۲ پاف ۱۵-۳۰ دقیقه قبل از ورزش تجویز کند.

اعتصام افزود : یکی از اشتباهات رایج در بین بعضی مردم، این است که استفاده از اسپری تنفسی باعث عادت بیمار و وابستگی بیمار به دارو می‌شود، درصورتی‌که استفاده درست و به‌جای آن با تجویز پزشک باعث بهبودی زیاد بیماران با حداقل عوارض می‌شود.

یک نکته مهم این است که با توجه به اینکه یکی از علائم شایع کووید ۱۹ تنگی نفس است،  بیماران هرگز در صورت وقوع علائم تنگی نفس از این دارو به شکل خودسرانه استفاده نکنند.

درصورتی‌که با تجویز پزشک این دارو را مصرف می‌کنید، همیشه پیش از اتمام دارو یک عدد نسخه از دارو نزد خود داشته باشید.

درصورتی‌که بیش از یک‌بار در ۲۴ ساعت شبانه‌روز نیاز به استفاده از این دارو پیدا می‌کنید حتما با پزشک مشورت کنید، افزایش نیاز به اسپری ممکن است نشان‌دهنده شدت گرفتن بیماری باشد

در صورت بارداری یا قصد باردارشدن حتما با پزشک مشورت کنید، نکته مهم در این خصوص این است که آسم کنترل نشده در طول بارداری می‌تواند باعث تولد نوزاد نارس، وزن کم نوزاد در تولد، اکلامپسی (فشارخون خطرناک بالا که می‌تواند باعث دشواری‌های پزشکی در مادر و جنین می‌شود) گردد.

در صورت وقوع علائمی مثل دشواری تنفس بعد از مصرف دارو، درد قلبی، ضربان قلب بالا، درد یا سوزش موقع دفع ادرار، افزایش خستگی، افزایش دفع ادرار، ضربان نامنظم قلب و ضعف عضلانی به پزشک مراجعه کنید.
0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of