چند راه رسیدن به شادمانی در روزگار کرونایی

محققان حوزه روان‌شناسی، ۸ راه برای رسیدن مردم به شادمانی در روز‌های کرونایی را پیشنهاد می‌دهند.

به گزارش اهواز نوین، محققان می گویند ایده پیداکردن شادی در این روز‌های غم‌انگیز شاید کمی خودخواهانه و به دور از دسترس باشد، اما نکته مهم این است که پیداکردن راه‌هایی برای شادشدن هم اکنون از اهمیت بسیاری برخوردار است.
چند راه رسیدن به شادمانی در روزگار کرونایی
تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که شادمانی باعث بالارفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود و در مقابل ویروس‌های مختلف حتی تنفسی از فرد محافظت کند. پس احساس شادمانی را در این روز‌ها نباید به عنوان یک حس گناه در نظر گرفت بلکه شادمانی در این روز‌ها تنها یک استراتژی و پروتکل بهداشتی دقیقا مثل شستن دست‌هاست.
محققان بر این باورند که اولین قدم برای رسیدن به شادی این است که فرد مراقب بدن و سلامت خود باشد، زیرا حالات جسمانی بر حالات روانی ما تاثیر مستقیم دارد. توصیه می‌شود که در دوران پاندمی‌ها از بدن خود دو برابر بیشتر از گذشته مراقبت کنید و به هیچ وجه، ورزش را فراموش نکنید.

ارتباط با دیگران بسیار مهم است و حالا که توصیه می‌شود از دورهمی‌های حضوری منصرف شوید، نباید ارتباط‌های اجتماعی‌تان با دوستان، آشنایان، فامیل و … را به طور کامل قطع کنید. حتی اگر مجبور به ماندن در قرنطینه هستید، ارتباط‌تان با دوستان و آشنایان را از طریق شبکه‌های اجتماعی حفظ کنید.

این روز‌ها رفتن به طبیعت یا حتی پارک، سخت‌تر از قبل شده و استرس زیادی دارد. با این حال، تحقیقات اخیر روان‌شناسان نشان می‌دهد نگاه کردن به یک منظره باعث کاهش استرس در فرد به ویژه در دوران پاندمی یک بیماری می‌شود. پس توصیه می‌شود این روز‌ها روی میز محل کارتان یا روی اپن آشپزخانه، علاوه بر گیاهان، یک یا چند عکس از طبیعت هم قرار دهید.
چند راه رسیدن به شادمانی در روزگار کرونایی
مغز نه تنها در دوره‌های حساس رشد تغییر می‌کند بلکه این اتفاق، یک فرایند مادام‌العمر هم است. تجربیات تازه مانند یادگیری مهارت‌های جدید، می‌تواند عملکرد مغز را اصلاح کند و باعث شادمانی فرد شود.  مطالعات نشان داده است که در نوازندگان، ماده خاکستری در قسمت‌هایی از مغز آن‌ها که اطلاعات شنوایی را پردازش می‌کند افزایش می‌یابد. یادگیری یک زبان جدید همچنین می‌تواند ساختار مغز انسان را تغییر دهد. بررسی گسترده‌ای از مقالات حاکی از آن است که فعالیت‌های اوقات‌فراغت اعم از شطرنج یا بازی‌های شناختی با تحریک ذهنی، ذخیره مغز را افزایش می‌دهد که می‌تواند انعطاف پذیری ایجاد کند و شادمانی فرد را بالا ببرد.

همچنین داشتن خواب شبانه کافی در این روز‌های قرنطینه شاید کمی سخت به نظر برسد، اما نکته مهم این است که کیفیت خواب شبانه بر حالات و شادمانی فرد تاثیر مستقیم دارد. اگر این روز‌ها خوابیدن برای شما در یک زمان مشخص، سخت است بهتر است زنگ خوابیدن را روی تلفن‌همراه خود تنظیم کنید و با شنیدن صدای زنگ به تختخواب بروید. بدخوابی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های دوران پاندمی کرونا، مطرح شده است.

اغلب افراد در محیط‌های خلوت و آرام احساس آرامش بیشتری می‌کنند و این روز‌ها به دلیل این که اعضای خانواده بیشتر ساعات روز در خانه هستند، خلوت کردن محیط شاید کار بسیار سختی باشد، اما همه سعی‌تان را بکنید تا بر زندگی کنترل داشته باشید و محیط اطرافتان را مرتب نگه دارید.
چند راه رسیدن به شادمانی در روزگار کرونایی
به جای تمرکز بر چیز‌هایی که ندارید، بهتر است بر داشته‌های خود تمرکز کنید و بابت آن‌ها شکرگزار باشید. نکته مهم این است که علاوه بر شکرگزاری زبانی بهتر است نوشتن نعمت‌ها را هم امتحان کنید و در اولین فرصت، یک فهرست از مواردی بنویسید که باید به خاطر آن‌ها شکرگزار باشید.

فکر کردن بیش از حد به کرونا و این‌که اگر به این بیماری مبتلا شدید، چه پیامد‌هایی در انتظارتان خواهد بود، فقط استرس و اضطراب شما را بالا می‌برد و این اتفاق به شدت بر کیفیت زندگی شما و ارتباطات تان با دیگران تاثیر گذار است. واضح است که همه ما باید با دقت، دستورالعملهای بهداشتی را رعایت کنیم، اما فکر و خیال کردن زیاد راجع به این بیماری توصیه نمی‌شود .

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of