سرپرست جدید منطقه آزاد اروند:

توسعه منطقه آزاد اروند مستلزم استفاده از تمامی ظرفیت‌ها است

سرپرست جدید سازمان منطقه آزاد اروند توسعه این منطقه آزاد را مستلزم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها دانست و گفت: با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها زمینه برای توسعه منطقه آزاد اروند فراهم خواهد شد.

به گزارش اهواز نوین حسین گروسی روز یکشنبه در آیین معارفه خود که با حضور حمیدرضا مومنی مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در سرسرای سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد اظهار داشت: منطقه آزاد اروند نیازمند نگاه ویژه‌ای از سوی دولت و نظام است زیرا این منطقه سرزمین ایثار و شهادت و پایتخت مقاومت ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه با کمک سایر مسوولان آبادان و خرمشهر و کسانی که در جذب سرمایه‌های نوین فعالیت دارند برای پیشبرد اهداف و توسعه منطقه آزاد اروند اقدام خواهد شد گفت: از ظرفیت موجود منطقه و نخبگان، استاندار خوزستان و فرمانداران آبادان و خرمشهر، نمایندگان مردم این ۲ شهرستان در مجلس شورای اسلامی برای توسعه منطقه استفاده می شود.

گروسی آرامش را نیاز مبرم در منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: باید بستری برای هم افزایی بین مسوولان و دستگاه‌های اجرای در منطقه آزاد اروند ایجاد شود تا تعهدات عملی گردد.

وی بیان کرد: برای اجرایی شدن تعهدات در مناطق آزاد بخصوص در منطقه آزاد اروند نیاز است برای مناطق آزاد مزیت‌هایی تصویب شده و اجرایی شوند چرا که تاکنون  تنها حدود ۴۰ درصد از قوانین مناطق آزاد اجرایی شده است.

سرپرست جدید منطقه آزاد اروند اظهار داشت: فعالیت و ماموریت مناطق آزاد فرابخشی است، این مناطق بخصوص منطقه آزاد اروند دارای پتانسیل بسیار خوبی است که باید از این پتانسیل‌ها بهره برد.

گروسی ارزآوری، تولید و صادرات را یکی از اهداف منطقه آزاد اروند برشمرد و گفت:باید از ظرفیت های  این منطقه آزاد برای جذب دانشجوی خارجی استفاده شود چرا که جذب دانشجو از کشورهای اطراف می‌تواند فعالیت در حوزه علمی را در منطقه تقویت کند ضمن اینکه زمینه برای انتقال دانش و تکنولوژی را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی در توسعه و پیشرفت کشور گفت: از ظرفیت نیروی انسانی برای توسعه منطقه آزاد اروند استفاده خواهد شد و این مهم در مدت زمان کوتاه محقق خواهد شد.

گروسی همچنین با بیان اینکه نمی‌توان همه مطالبات مردم را برآورده کرد افزود:با همدلی و هم افزایی بستر برای توسعه و پیشرفت منطقه آزاد اروند ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این آیین فلسفه ایجاد منطقه آزاد اروند را بازسازی شهرهای آبادان و خرمشهر که در جریان هشت سال جنگ صدمات زیادی متحمل شدند عنوان کرد و گفت:  ایجاد منطقه آزاد اروند راهی برای برون رفت از مشکلات اجتماعی و اقتصادی منطقه بود.
اسماعیل زمانی افزود: بودجه زیرساخت‌ها هیچ گاه در منطقه آزاد اروند کافی نبوده است، بودجه این سازمان در هشت سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد ریال بود و این در حالی است که رفع مشکلات آب و فاضلاب این ۲ شهرستان ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی بیان کرد: پس از جنگ تحمیلی در ابتدا باید زیرساخت‌ها در آبادان و خرمشهر ایجاد می‌شد تا هزینه‌های منطقه آزاد اروند صرف کارهای عمرانی در این منطقه نمی‌شد.

زمانی اظهار داشت: مجموع درآمد منطقه آزاد اروند در هفت سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد ریال بوده که ۷۰ درصد این درآمد صرف اجرای طرح‌های عمرانی و ۳۰ درصد نیز صرف هزینه های جاری شده است.

وی یکی از مزیت های منطقه آزاد اروند را معافیت مالیاتی و گمرکی بیان کرد و گفت: این معافیت‌ها برای ورود کالا برای صنایع و واحدهای تولیدی در شهرهای آبادان و خرمشهر اعمال می شود.

زمانی اظهار داشت: منطقه آزاد اروند در یک  محدوده گمرکی است و هر کالایی وارد این محدوده شود قاچاق نیست ولی متاسفانه تاکنون مجوز ورود کالا به این منطقه آزاد صادر نشده است.

وی سفر اتباع عراقی بدون روادید به منطقه آزاد اروند را از دیگر مزیت‌های این منطقه دانست و گفت: از آذرماه سال ۹۶ تا اسفند ۹۸ بیش از چهار و نیم میلیون گردشگر خارجی به منطقه آزاد اروند سفر کردند که ۹۵ درصد آنها اتباع کشور عراق بودند.

مدیر عامل سابق منطقه آزاد اروند افزود: ورود گردشگران خارجی به منطقه آزاد اروند ضمن وارد کردن ارز بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی برای اهالی این منطقه ایجاد کرد همچنین در این مدت با ورود گردشگران خارجی بیش از یک میلیارد دلار صادرات مسافری عمدتا تولیدات داخلی از منطقه آزاد اروند انجام شده است.

اسماعیل زمانی از ۲۰ مهرماه سال ۹۲ ریاست هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند را بر عهده داشت.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of