تاثیر اضطراب ناشی از کرونا بر ضعف سیستم ایمنی بدن انسان

افزایش استرس و اضطراب، که با هیجان‌های منفی مرتبط است، سبب کاهش گلبول‌های سفید و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری می‌شود.

به گزارش اهواز نوین ، عضو هیئت علمی گروه روان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور اضطراب و تنش زیادی را برای مردم به همراه داشته است ، این بیماری سبب تغییرات زیادی در زندگی ما شده و این تغییر سبک زندگی مهمترین علت بروز اضطراب و تنش است.

دکتر کوروش زارع افزود : حضور نیافتن در مجامع عمومی، پارک ها، کاهش ارتباطات اجتماعی و … از جمله اقدامات اساسی به منظور جلوگیری و کنترل شیوع کرونا بوده که باعث تغییر سبک زندگی و افزایش اضطراب و نگرانی شده است.

وی گفت: اضطراب و ترس کارکرد‌های اجتماعی و شناختی فرد را تحت تاثیر قرار داده و در دراز مدت بر سیستم عصبی و ایمنی بدن اثر می‌گذارد و تاب آوری اجتماعی را کاهش می‌دهد و موجب افزایش هیجان‌های منفی، خشونت و پرخاشگری در افراد می‌شود.

زارع افزود: این اختلالات در نهایت سبب کاهش سطح گلبول‌های سفید، نابسامانی و ضعف سیستم ایمنی بدن شخص شده و با عدم پاسخ دهی مناسب در مقابل عوامل بیرونی آسیب پذیری در برابر بیماری کرونا را افزایش می‌دهد. در واقع این اضطراب و تنش توان مقابله با ویروس را کاهش می‌دهد.

زارع گفت: مدیریت هیجان‌های منفی و افزایش بهداشت روانی در وضعیت بحران به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ضروری است.

وی همچنین در خصوص تاثیر تلقین ذهنی به منظور کاهش یا افزایش ابتلا به بیماری کرونا گفت: از نظر علمی تمرکز اندیشه و تلقین در بهبود یا شدت یک آسیب اثر گذار است.

زارع در پایان تصریح کرد: با تلقین افکار مثبت می‌توان ذهن را در جهت افکار و عقاید مثبت هدایت و از این طریق اضطراب و تنش را کاهش داد؛ یا با تمرکز بر افکار منفی ترس روانی را افزایش و آمادگی پذیرش بیماری را تشدید کرد و براین اساس باید با استفاده از راهکار‌های روان شناختی با اثرات روانی این ویروس مقابله کرد.
0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of