ورود نژاد مرغ آرین به زنجیره گوشت خوزستان

بسته ترویجی مرغ نژاد آرین در تمام زنجیره‌ها (اجداد، مادر و گوشتی) در خوزستان درحال اجراست.

به گزارش اهواز نوین، مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه، ایران جزو معدود کشور‌های دارنده نژاد آرین است اظهار داشت: مرغ نژاد آرین می‌تواند مبدا تولید گوشت مرغ در کشور باشد، اما مرغداران عمدتا از این نژاد استفاده نمی‌کنند.
تکنولوژی مرغ لاین (مادر) مانند تکنولوژی هسته‌ای است که در دنیا در اختیار شش کشور از جمله ایران است؛‌ دارندگان آن دانش را در اختیار دیگران نمی‌گذارند و نژاد آرین هم در ایران در حال نابودی است.
اهمیت این دانش به حدی است که آن را با تکنولوژی هسته‌ای مقایسه می‌کنند. کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، آلمان، فرانسه، و البته ایران از صاحبان این دانش هستند و تاکنون کشورهای دیگری نتوانسته‌اند در این حوزه، قد علم کند. سرمایه‌گذاری روی لاین بسیار پرهزینه و گران است اما دانش بسیار با اهمیتی است که کشورها را متمایز می‌کند.
با اقدامات اصلاح نژادی انجام گرفته بر روی نژاد «آرین»، و همینطوربا وجود اینکه این نژاد، قابلیت تأمین ۸۰ درصد گوشت مرغ کشور را دارد، ولی استقبال از این نژاد بعلت تغییر ذائقه مردم وتمایل به خرید مرغ‌های درشت، رفته رفته کم شده است.
ایران بیش از ۴۰ سال پیش در وادی مرغ لاین، قدم گذاشت و سایتی را در بابل کنار راه‌اندازی کرد. روزگاری ۷۰ درصد مرغ کشور از نژاد آرین ایرانی بود. اما متاسفانه اکنون تمام مرغ کشور از نژادهای خارجی به ویژه انگلیسی و فرانسوی است. تنها نیم درصد مرغ‌های ایران از نژاد آرین پرورش می‌یابند.
سهم جوجه آرین ظرف ۵ سال از۸۵ درصد به صفر رسید
ایرج آصفی با بیان اینکه نژاد آرین تا دهه ۸۰ حدوداً ۸۵ درصد بازار فروش جوجه و گوشت مرغ تولید شده را در اختیار داشت گفت: متاسفانه در اوایل دهه ۱۳۸۰ به دلایل متعددی مجتمع مرغ لاین بابل کنار، با مشکلاتی مواجه و زمینه برای ورود شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی مهیا شد و ظرف مدت کوتاهی سهم جوجه آرین از ۸۵ درصد به صفر در سال ۹۰ رسید.مقدمات ورود نژاد آرین به زنجیره گوشت مرغ خوزستان بعد از دو دهه فراهم شد

گسترش نژاد مرغ آرین میتواند تا ۸۵ درصد نیاز وارداتی کشور رامرتفع کند.
وی در ادامه افزود: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری و به منظور تأمین غذا و ایجاد ذخایرراهبردی باتأکید برافزایش کمی وکیفی تولید که جزء سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است، با تصمیمات، تدابیر و اقدامات انجام شده به سرعت مقدمات ورود آرین به زنجیره گوشت مرغ کشور بعد از دو دهه فراهم شده است. به منظور ادامه این حرکت ملی بسته ترویجی مرع نژاد آرین در تمام زنجیره‌ها (اجداد، مادر و گوشتی) از سوی وزارت جهاد به شرح ذیل اجرا می‌شود:

– اولویت تامین و تحویل نهاده‌ها (کنجاله سویا، ذرت) با نرخ مصوب
– اولویت تهیه و تامین دارو و واکسن با نرخ مصوب
– اولویت تامین تسهیلات با نرخ مناسب و استمهال وام تولید کنندگان ذیربط در مدت زمان مناسب
– عدم دربافت هرگونه هزینه و تعرفه در صدور مجوز
– حذف عوارض صادراتی و اولویت صدور مجوز صادرات تخم مرغ نطفه دار/ جوجه یکروزه / گوشت مرغ
– بخشودگی ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار
– اولویت خرید گوشت مرغ و ذخایر استراتژیک با قیمت بالاتر

خوزستان توان تامین نیاز ۷ درصد جوجه یکروزه استان را در گام اول طرح دارد
وی در ادامه افزود: استان خوزستان ظرفیت ۸۰۰ واحد مرغ گوشتی و ۱۶ میلیون قطعه در هر دوره، سالانه بالغ بر ۵۴ میلیون قطعه جوجه ریزی را دارد. جهاد کشاورزی استان در شرف راه اندازی یک واحد مرغ مادر گوشتی نژاد آرین در استان تا قبل از پایان سال به ظرفیت ۳۰ هزار قطعه می‌باشد که از این محل می‌توان در سال بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه یکروزه گوشتی نژاد آرین جهت واحد‌های متقاضی در سطح استان فراهم نمود؛ که در این صورت در مرحله اول استان در تامین بالغ بر ۷ درصد نیاز جوجه یکروزه از این نژاد را می‌تواند تامین نماید.مقدمات ورود نژاد آرین به زنجیره گوشت مرغ خوزستان بعد از دو دهه فراهم شد

قیمت مناسب و بهره وری بالا از ویژگی‌های نژاد آرین است
آصفی در ادامه به بیان ویژگی‌های نژاد آرین پرداخت: قابلیت‌های ژنتیکی نژادآرین تا سن ۳۷ روزگی شامل بهبود ضریب تبدیل غذائی، کاهش تلفات، وزن‌گیری مناسب و کیفیت لاشه است و این موجب توصیه متخصصان به استفاده از جوجه گوشتی آرین به مرغداری‌های کشور است تا با استفاده از قابلیت‌های ژنتیکی و قیمت بسیار مناسب‌تر، نسبت به کاهش قیمت تمام شده گوشت مرغ و افزایش بهره‌وری در مرغداری‌ها اقدام شود.
وی در پایان افزود: با راه اندازی واحد جدید مرغ آرین، استان خوزستان، قادر خواهد بود سالانه بالغ بر ۴ هزار تن گوشت مرغ شهروندان استان را از این نژاد تامین نماید.
0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of