کار پژوهش در هنر رمزگشایی از آثارهنری است

معاون پژوهشی دانشکده هنر شوشتر گفت: کار پژوهش درهنر رازگشایی آثار هنری درحوزه‌های فرهنگی، هنری و تاریخی است که با نمایاندن لایه های پنهان دراین آثار ، بستر مناسب برای معرفی و ارائه داشته ها و سرمایه های معنوی و هنری به مخاطبین فراهم کند.

به گزارش اهواز نوین، حسین جلودارزاده یکشنبه با اشاره به این که همه تجربه های انسانی از جمله در هنرتجربه های بهم پیوسته ای است اظهار داشت: در جهان بزرگی زندگی می‌کنیم که تجربه ها و سرمایه‌های معنوی و مادی جداگانه در سرزمین‌ها و دوره‌های مختلف اتفاق افتاده و ما در آن واحد به همه آنها دسترسی نداریم ، لذا کار پژوهشگر این است که حلقه‌های مفقوده را پیدا و با کنار هم قرار دادن آنها  زنجیره ای از دانش ،هنر، معرفت و تجربه ارائه کند و این باعث می شود مسیر رشد و توسعه فکری و تجربی انسان تداوم پیدا کند.

وی ادامه داد: .هنر نیز مانند همه حوزه های معرفتی ، شناختی و تجربی انسان نیاز دارد که بخش های پنهان آن را بازخوانی و در قالب های پژوهشی شامل کتاب‌، مقاله و سخنرانی به دیگران منتقل کنیم لذا پژوهش در هر حوزه ای از جمله هنر باعث می شود برای رشد و توسعه آن حوزه  از گسست و شکاف فاصله بگیریم.

جلودارزاده با اشاره به تاثیرگذاری پژوهش هنری در جلب مخاطب و ماندگاری آثار برای آیندگان گفت: پژوهشگر نیز مانند گنج‌یاب با نقب زدن و کشف وکنار زدن لایه‌های تغافل و جهالت که باعث پنهان ماندن سرمایه هنری شده ، بخش ها  وجنبه های کمتردیده شده و ارزش واقعی هنر را تشریح و تبیین و میزان تاثیرگذاری آن بر روح و روان انسان های هم عصر و آیندگان را  بیشتر می کند.

وی افزود: با نگاه ظریف و کنجکاوانه به پدیده ها ازجمله درهنرمی توان ارزش ها و سرمایه های واقعی را کشف و بازخوانی کرد و در جایی بالاتر از جایگاه فعلی آن قرار داد، لذا پژوهش می تواند دامنه تاثیرگذاری بزرگتری را بر جمع مخاطبین و علاقمندان به دنبال داشته باشد و فراتر از تاثیر محلی و بومی، گاه به آثار هنری بازتاب جهانی دهد.

معاون پژوهشی دانشکده هنر شوشتر با بیان این که پژوهش درهنرهای تجسمی تفاوت اساسی با دیگر حوزه‌های هنروعلوم انسانی ندارد بیان کرد: پژوهش ها به دو صورت  کمی و کیفی و یا ترکیبی از آن صورت می گیرند به طور مثال برای دانستن این مطلب که بعد ازانقلاب اسلامی دانشگاه ها چند فارغ التحصیل نقاش،عکاس و گرافیک داشتنه اند و این که چند درصد این فارغ التحصیلان وارد کار حرفه ای شده یا نشده اند به حوزه پژوهش های کمی ارتباط دارد.

وی ادامه داد: این که در حوزه عکاسی ،گرافیک ،معماری و نقاشی چند عنوان کتاب چاپ شده و به لحاظ موضوعی و محتوایی در چه دسته بندی هایی قرار می گیرند نیز شامل پژوهش ‌های کمی است.

جلودارزاده افزود:درحوزه پژوهش های کیفی درهنر بررسی می کنیم که به طور مثال چگونه نقاشی یا گرافیک زمان دفاع مقدس توانست در تهییج و تبیین افکار عمومی برای حضور در جبهه ها نقش بازی کند ویا هنرهای تجسمی چگونه توانست ذهن جامعه رانسبت به پدیده ای مثل دفاع ،حراست ازسرزمین وطن پرستی یا توجه به سرمایه های دینی و مذهبی ارتقا دهد که این موارد در حوزه پژوهش های کیفی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: در حدود دو دهه است که درمقطع تحصیلات تکمیلی دو رشته فلسفه هنر و پژوهش هنر در دانشگاه تدریس می شود و دانشگاه ازبین علاقمندان و فارغ التحصیلان رشته های هنر با گرایش  تجسمی،معماری، موسیقی ، نمایشی و غیرتجسمی دانشجویان را در مقطع کارشناسی ارشدو دکتری جذب و دردانشگاه کار پژوهش و انواع روش‌های تحقیقی را انجام می دهند.همچنین با وجود دانشجویان فارغ التحصیل دررشته های هنرتولید پایان نامه ها و مقالات نیز زیاد بوده است.

معاون پژوهشی دانشکده هنر شوشتربیان کرد: در کنار رشته های پژوهش هنر،تلاش های دانشجویان کارشناسی ارشدبا تخصص گرافیگ،سینما و تئاتر نیز درحوزه تولید پایان نامه‌های دانشجویی نیزمنجر به تولید علم و سرمایه های معنوی شده و مقالات زیادی هم در نشریات داخلی و خارجی زیر نظر اساتید راهنما منتشر شده است .

وی با بیان این که بخشی از کار دانشگاه تولید مهارت به ویژه درمقطع کارشناسی است گفت: دانشگاه دانشجورا با ویژگی های فنی وحتی زیبایی شناسی آشنا وآماده ورود به بازار کار می کندو درمرحله بالاتر برای پژوهش‌ درتحصیلات تکمیلی،دانشجویان ارشددر رشته های تخصصی پژوهش هنر و درمقطع دکتری نیز رساله های پژوهشی وجود دارد که وظیفه آن ها پرداختن به پژوهش های کمی و کیفی برای حوزه هایی است که می تواند به تولید دانش و معرفت در حوزه هنر کمک کند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of