خرید حمایتی دام سنگین ، کشور را از واردات گوشت قرمز بی‌نیاز کرد

رییس شورای تامین کنندگان دام کشور گفت: تداوم خرید حمایتی دام سنگین توسط شرکت دولتی پشتیبانی امور دام ، کشور را از واردات گوشت منجمد خارجی بی‌نیاز و دست دلالان را برای افزایش دوباره گوشت قرمز کوتاه کرد.

به گزارش اهواز نوین، منصور پوریان افزود: دولت پارسال حدود ۹۰۰ میلیون دلار صرف واردات گوشت قرمز کرد ولی با تداوم خرید حمایتی دام سنگین، امسال هیچ‌گونه وارداتی صورت نگرفت و این گامی رو به جلو برای حمایت از تولیدکننده دام است.
به گفته وی هم اکنون گوشت گوساله منجمد با کیفیت داخلی به قیمت ۹۰۰ هزار ریال عرضه می‌شود و وفور عرضه آن از افزایش گوشت قرمز تا حدود زیادی جلوگیری کرده است.

پوریان ادامه داد: ضرورت دارد دولت در دوره‌هایی که دام مازاد وجود دارد خرید حمایتی داشته و نسبت به ذخیره سازی آن و عرضه آن به بازار در زمان پیک مصرف اقدام کند چیزی که امسال در خرید حمایتی دام سنگین اتفاق افتاد.

خرده فروشی‌ عامل موثر گرانی گوشت قرمز
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه در بخش عمده فروشی گوشت شاهد کاهش نسبی هستیم ولی دربخش خرده‌فروشی(قصابی‌ها) شاهد بالا بودن قیمت گوشت گوسفندی و گوساله هستیم بیان کرد:حتی عرضه قطعات مختلف دام (سبک) با قیمت بالا توسط قصابی‌ها انجام می‌شود که این غیرمنصفانه است.
پوریان ضرورت نظارت بر مراکز عرضه گوشت قرمز توسط دستگاه‌های مسوول نظارتی را به منظور برخورد با تخلفات صنفی مورد تاکید قرار داد.
وی بالا بودن قیمت خرده فروشی و بسته بندی گوشت قرمز را غیرمنطقی و فاقد توجیه خواند و افزود: بالا نگه داشتن قیمت گوشت قرمز به ضرر مصرف کنندگان و حتی واحدهای خرده فروشی گوشت قرمز است.
پوریان قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم لاشه دام سنگین را ۷۰۰ هزار ریال و گوسفندی را ۹۵۰هزار ریال بیان کرد و گفت:این درحالی است که قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم گوشت گوساله در بیشتر کلانشهرها بیش از ۱.۱ میلیون ریال و گوسفند ۱.۲ میلیون ریال به بالا است.
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور با بیان اینکه فروش خرده فروشی قضابی ها به دلیل عرضه گران گوشت کاهش چشمگیری داشته افزود: در برخی مناطق کشور که گوشت تازه با قیمت پایین تری در مراکز خرده فروشی عرضه می شود استقبال مردم بیشتر بوده و به این سود قضابی ها و واحدهای بسته بندی بوده است.
پوریان با بیان اینکه مردم توان خرید گوشت قرمز با قیمت فعلی را ندارند اضافه کرد:دولت باید چاره‌ای بیندیشد که گوشت قرمز گوسفندی را بدون واسطه به مردم عرضه کند و اجازه جولان بیشتر دلالان که تمایل دارند قیمت ها همچنان بالا نگه داشته شوند ندهد.
وی گفت: هم اکنون کمبودی در بازار گوشت قرمز نداریم ولی آنچه آزاردهنده و غیرمنطقی است قیمت بالای گوشت است که سبب کاهش توان خرید آن شده است.
وضعیت مناسب تولید دام در کشور
رییس شورای تامین کنندگان دام کشور وضعیت تولید دام سنگین و سبک در کشور را با وجود اختلال در توزیع نهاده‌های دامی که نقش مهمی در تولید و پرواربندی دارد مناسب ارزیابی کرد.
پوریان افزود: هم اکنون ۳.۵میلیون راس دام سبک مازاد و آماده عرضه به بازار وجود دارد که چنانچه دولت نیز بتواند بخشی از این حجم دام مازاد را به صورت حمایتی خریداری کند به سود تولیدکننده دام خواهد بود.
وی وضعیت زایش های پاییزی دام در کشور را مطلوب و فراتر از پیش‌بینی خواند و ابراز امیدواری کرد گوشت قرمز با کاهش قیمت‌ها ، دوباره در سبب غذایی خانوارهای کم درآمد و متوسط جایگاه خود را بازیابد
وی گفت: هم اکنون عرضه دام بر تقاضا پیشی دارد از این رو پیش بینی ما این است که قیمت گوشت قرمز نه تنها از میزان فعلی بالاتر نخواهد رفت بلکه با کاهش نسبی قیمت ها حتی در هفته های پایانی امسال رو به رو خواهیم بود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of