پیگیری قضایی برای بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات کرونایی مقاومت کنند

دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه برخی شعب بانکی در استان برای پرداخت تسهیلات کرونا مقاومت می‌کنند، گفت: برای روسای این شعب که در پرداخت این تسهیلات به صورت جزیره‌ای و سلیقه ای عمل کنند، پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

نعمت اله بهروزی روز یکشنبه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سرسرای این شورا اظهارداشت: رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان با قاطعیت اعلام می‌کند که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا از مصوبه هیات دولت تخطی نخواهند کرد، باید گفت که دستگاه قضایی چنین اعتقادی ندارد.
وی ادامه‌داد: تجربه نشان داده که روسای شعب بانک‌ها به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند؛ تاجایی که حتی در برابر دستورالعمل‌های بانک مرکزی نیز مقاومت دارند.
معاون برنامه‌ریزی دادگستری استان خوزستان تصریح‌کرد: با این وجود دستگاه قضایی قصد دارد با روسای شعب بانک‌هایی که نسبت به پرداخت تسهیلات کرونایی مقاومت دارد، برخورد کند.
بهروزی یادآورشد: بهتر است که روسای شعب پیش از اینکه در دستگاه قضایی برای آنها پرونده‌ای تشکیل شود، نسبت به این موضوع توجیه شوند تا از بروز مشکلات بعدی پیشگیری شود.
شبکه بانکی در خوزستان فراتر از مصوبه هیات دولت اقدام نکنند
رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های خوزستان در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اینکه شعب باید پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا را تسریع ببخشند، گفت: در این رابطه هیچ کدام از بانک‌ها نمی‌توانند فراتر از مصوبه هیات دولت و آیین‌نامه اجرایی بانک مرکزی عمل کنند.
سعید طاهری ادامه‌داد: بر همین اساس نباید ضمانتنامه و وثایق بیشتر از آنچه در این دستورالعمل‌ها مشخص شده از سوی بانک‌ها اخذ شود.
مدیر شعب بانک ملی استان خوزستان خاطرنشان‌کرد: عمده کار پرداخت تسهیلات بر عهده ۶ بانک استان است که در این بین بانک ملی ۳۶ درصد از متقاضیان را تاکنون تحت پوشش قرار داده و شعب در حال حاضر با حجم بسیار زیادی از کار روبه‌رو هستند.
ضرورت اطلاع رسانی درباره پرداخت تسهیلات کرونا
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین در بخش دیگری از این نشست خواستار اطلاع رسانی دقیق و صحیح به ذینفعان و مشمولان دریافت تسهیلات کرونا در استان شد و گفت: در این رابطه نیز لازم است هماهنگی‌های دقیق‌تری بین بانک‌ها برای تسریع در پرداخت این تسهیلات صورت بگیرد.
ارسلان شهنی با تاکید بر اینکه پرداخت این تسهیلات با حداقل تضامین برای متقاضیان ممکن خواهد بود، ادامه‌داد: در این رابطه باید شعب بانکی همکاری ویژه‌ای با واحدهای کسب و کار آسیب دیده داشته باشند.
وی یادآورشد: به هیچ بانکی اجازه داده نخواهد شد که به غیر از تضامین تعیین شده در دستورالعمل تسهیلات کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از شیوع کرنا، اقدام به دریافت وثایق کند.
بر اساس این گزارش، براین اساس و در بند (۲) از مصوبات سی وسومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ ۲۵‏ مرداد ماه ۱۳۹۹، به منظور تسهیل در اعطای تسهیلات یاد شده فوق مقرر شده است : چک‌ برگشتی متقاضیان، ذی‌نفعان و ضامنان در تسهیلات کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا که از تاریخ ۱ اسفند ماه ۱۳۹۸ تا پایان زمان اجرای طرح تسهیلات قابل اعطا به واحدهای کسب وکار و دیگر تسهیلات مربوط به کرونا صادر شده یا می‌شود. صرفاً برای تسهیلات طرح های کرونایی از محدودیت های متعارف در اعطای تسهیلات بانکی مستثنی می شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of