استاندار

شاخص‌های بیماری کرونا در خوزستان روند کاهشی یافته‌است

استاندارخوزستان گفت: تمامی شاخص‌های بیماری کرونا در استان از ۲۰ روزگذشته با کمک مردم وتلاش مسوولان وکادر درمان روند کاهشی یافته است.

به گزارش اهوازنوین به نقل از ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه درگفت وگوی ویژه خبری سیمای خوزستان بیان کرد: علت اصلی کاهش شاخص های بیماری کرونا دراستان حضور کمتر مردم در مراسم و گردهمایی ها و استفاده بیش از پیش مردم از ماسک است .
وی گفت: استان خوزستان شرایط بهتری را در این بیماری پیدا کرده البته شرایط شکننده است و اگر کمتر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم مجدداً منحنی کرونا در استان صعودی خواهد شد.
استاندارخوزستان افزود: از همه مردم تقاضا داریم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند تا این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد و شرایط بهتری در استان در مقابله با کرونا تجربه کنیم و پایداری نسبی بیشتری داشته باشیم.
شریعتی با اشاره به اینکه در اعلام آمار روزانه مبتلایان کرونا هیچ کوتاهی نشده است است ادامه داد: سیاست ما این بوده که با مردم شفاف باشیم و همه چیز را عنوان کنیم اما به دلیل سیاست های وزارت بهداشت این رویه تغییر کرد و نخواستیم مسوولان علوم پزشکی را تحت فشار قرار دهیم و موافقت کردم اعلام آمار روزانه متوقف شود.
وی گفت: البته ممکن است برخی اوقات به دلیل بروز التهاب برخی مسائل عنوان نشود اما اطلاعات دروغ به مردم نمی دهیم.
وی افزود: تلاش کردیم شرایط اپیدمی کنترل و مدیریت شود تا با کمبود تخت مواجه نشویم و مانند برخی استان‌ها که دچار طغیان شدند و تبعات ناگواری داشتند ما گرفتار نشویم که خوشبختانه موفق شدیم.
شریعتی بیان کرد: در استان تخت های بخش مراقبت های ویژه دیگری برای بیماران غیرکرونایی در نظر گرفته شد و اجازه ندادیم فردی به دلیل نبود تخت یا دستگاه کمک تنفسی جان خود را از دست بدهد.
استاندارخوزستان ادامه داد: دولت و وزارت بهداشت با دادن تجهیزات کافی و زیاد کمک بسیاری به ما داشتند.
شریعتی با بیان اینکه از ابتدای سال کارشناسان پایان اپیدمی را در کشور تا انتهای اردیبهشت ماه پیش بینی کرده بودند افزود:با توجه به طولانی شدن این اپیدمی و اهمیت ابعاد معیشتی و اجتماعی باید تعادل و سازگاری با این بیماری ایجاد می شد.
استاندار خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه در شروع اپیدمی در کشور استان خوزستان درگیر نشده بود و پس از مدتی بازگشایی فعالیت ها و رفع محدودیت ها در کل کشور صورت گرفت ، استان خوزستان مستعد درگیر شدن بود.
وی افزود: روشنکردن کولر و نبود تهویه مناسب در مکان های سرپوشیده موجب گسترش ویروس کرونا در خوزستان شد اما خوشبختانه با همه سختی ها توانستیم شرایط را کنترل نماییم و امیدواریم این روند را همچنان ادامه دهیم، اصل کار هم در دست مردم است و رعایت مردم مسئله اصلی و اساسی است.
وی گفت: برای فصل پاییز با توجه به احتمال پیک بیماری در حال تجهیز و افزایش تخت های آی سی یو و دستگاه های سی تا اسکن و ونتیلاتوردر بیمارستان های استان هستیم تا آمادگی لازم برای مقابله با پیک دوم بیماری را داشته باشیم.
وی افزود: در خصوص عزاداری های ماه محرم موضوع توسط ستاد ملی و همچنین استانی کرونا در دست بررسی است.
آمادگی آموزش و پرورش برای ارائه هرگونه آموزش در سال تحصیلی جدید
استاندارخوزستان با اشاره به اینکه در زمینه چگونگی فعالیت مدارس تابع سیاست‌های ملی هستیم افزود: در صورتی که تصمیم در این زمینه به ستاد استانی واگذار شود برنامه ریزی لازم را در این خصوص خواهیم داشت.
وی بیان کرد: در حال حاضر تصمیم گیری قطعی برای نوع آموزش در سال تحصیلی جدید گرفته نشده است و بستگی به شرایط بیماری در زمان بازگشایی مدارس دارد اما آموزش و پرورش آمادگی لازم برای هر نوع شیوه آموزشی را ایجاد کرده است.
افزایش تولید ماسک به ۵۰۰ هزار عدد تا پایان ماه جاری
استاندار خوزستان گفت: از ۲۶ تیر تا امروز ۹۰۰ هزار ماسک در داروخانه های استان توزیع شد تا قیمت ماسک به ۱۴ هزار ریال کاهش یابد.
وی گفت: در هفت روز آینده نیز تولید روزانه به ۲۰۰ هزار عدد ماسک و طی ۲هفته آینده به ۳۰۰ هزار عدد و تا پایان ماه جاری به ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک در استان خواهیم رسید، تعدادی ماسک نیز در اختیار بسیج قرار گرفت تادر مناطق محروم توزیع کند.
کیفیت آب خوزستان از استان های دیگر پایین تر است
استاندار خوزستان در رابطه باوضعیت آب شرب استان نیز بیان کرد: اینکه گفته می‌شود کیفیت آب شرب استان خوب نیست می تواند هم درست باشد هم غلط و اینکه آب استان در محدوده استانداردهای کشور نیست سخن نادرستی است.
اما اینکه کیفیت آب شرب خوزستان از برخی استان‌های دیگر ضعیف تر است درست است.
وی افزود: در این چند سال کیفیت آب در اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، حمیدیه و شهرهای مختلف رو به بهبود بوده است، آب آشامیدنی اهواز در گذشته بخش قابل ملاحظه‌ای از آن از رودخانه کارون تامین می شد اما اکنون حدود ۷۰ درصد آن از رودخانه کرخه تامین می شود و مقداری از آن هم از شوشتر تامین می‌شود.
استاندار خوزستان ادامه داد: با این وجود در حال اجرای طرحی هستیم که احتمالاً تا ۲ ماه آینده تمام می‌شود که در این طرح آب از کانال چمران به کانال سلمان منتقل شود و در صورت انجام این طرح دیگر نیازی به آب کارون نیست و همه آب آشامیدنی اهواز از رودخانه کرخه تامین خواهد شد.
وی گفت: با اجرای این طرح کدورت آب به ۱۱۰۰ ای سی در تابستان و ۸۰۰ ای سی در زمستان می رسد و هم اکنون کار در حال ساخت است.
وی گفت: تا حد امکان اقدامات لازم برای تامین آب اهواز از منابع متنوع انجام گرفت تا در صورت بروز مشکل و شکستگی در یک خط از مسیر دیگر آب را تامین کنیم.
استاندارخوزستان بیان کرد: هدف نهایی در طرح آبرسانی غدیر تامین آب از رودخانه دز است و در حال حاضر کار در حال انجام است، آب رودخانه دز ای سی ۴۴۰ دارد که بهترین آب ایران محسوب می شود و حتی استانداردهای آب کانادا در این آب وجود دارد، در حال حاضر بیشترین میزان تامین آب شرب خوزستان از رودخانه کرخه است که استانداردهای نسبتاً خوبی دارد.
وی گفت: درحال حاضرآب شربی که در استان خوزستان عرضه می‌شود از لحاظ مطلوبیت میکروبی در سطح قابل قبولی است و از لحاظ مطلوبیت کلری نیز سطح خوب و حتی بالاتر از کشوری دارد ،البته کدورت آب در خوزستان بالاست و بیشتر از میانگین کشوری است و علت آن هم این است که عمده آبی که در کشور تامین می‌شود از منابع زیرزمینی است در صورتی که در خوزستان اکثر آب از آبهای سطحی و رودخانه ها تامین می شود.
کاهش پرتی آب در خوزستان
استاندار خوزستان ادامه داد: سیستم شبکه های آب خوزستان فرسوده است و این موضوع را کسی رد نمی‌کند اما پرتی آب استان در سال ۹۵ به میزان ۴۵ درصد بود و الان این رقم به ۳۲ درصد کاهش یافته است ، چند صد میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب شرب استان هزینه شده است البته متوسط پرتی آب در کشور ۲۸ درصد است و اگر این روند را ادامه دهیم که البته سال گذشته به دلیل محدودیت منابع با وقفه مواجه شد برنامه داریم این رقم را به ۲۲ تا ۲۵ درصد برسانیم.
وی با اشاره به بحث مخلوط شدن آب شرب با فاضلاب در استان افزود: باید به این نکته توجه داشت که شبکه آب شرب ما با پمپ و پر فشار است و شبکه فاضلاب ما ثقلی و کم فشار است و فاضلاب از یک مکان کم فشار به یک مکان پر فشار حرکت نمی کند.
شریعتی بیان کرد: سیستم های تصفیه خانه آب هم از ۲خط تامین برق می شوند و زمان قطعی برق از خط دوم تامین برق تصفیه خانه ها صورت می گیرد بنابراین خاموشی پمپ ها تقریبا صفر است‌.
وی افزود: در مناطق حاشیه که بعضا انشعاب غیرمجاز وجود دارد و شبکه های روکار طولانی کار گذاشته شده است احتمال بروز این وضعیت وجود دارد البته در بسیاری از مناطق حاشیه اصلاح لازم صورت گرفته و شبکه آب ایجاد شده است از جمله کوی مهدیس ،مشعلی و بخشی از ملاشیه و برخی مناطق دیگر که اصلاح شده است.
استاندار خوزستان تاکیدکرد:در طول چند سال اخیر هیچ گونه پیک التور و طغیان بیماری‌های روده ای نداشتیم و این نشان می دهد که شرایط رصد می شود و کار می شود.
وی گفت: کاستی و نقصان از نظر شبکه آب و فاضلاب در استان و به ویژه در اهواز بسیار است و کسی این واقعیت را تکذیب نمی کند، اگر ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صورت کامل امسال به استان تخصیص یابد و سال آینده هم ۵۰ میلیون یوروی دیگر اختصاص یابد و ۴۰ میلیون یورو فاینانس تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز هم انجام شود مجموع این سه رقم در حدود نیمی از هزینه فاضلاب اهواز را پوشش می دهد، با این وجود کارشناسان نظرشان بر این است که با هزینه این ۱۴۰ میلیون یورو و مدیریت مناسب تا حدود ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز حل خواهد شد و بهبود چشم گیری به دست می آید.
کمک وزارت نفت به تیم های نفت آبادان و مسجد سلیمان
استاندار خوزستان درادامه این گفت وگو بیان کرد: براساس مصوبه مجلس دستگاه های دولتی نمی توانند در ورزش قهرمانی هزینه کنند و دست ما برای کمک به تیم های نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان بسته شده است.
وی افزود: با این وجود با پیگیری های صورت گرفته وزیر نفت کمک های خوبی به این دو تیم داشته است.
بالا بودن ۱۱ درصدی نرخ بیکاری خوزستان از متوسط کشوری
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در زمستان ۹۷ در استان نرخ بیکاری در خوزستان ۱۷ درصد بود افزود: اما نرخ بیکاری خوزستان همچنان از متوسط کشوری حدود ۱۱ درصد بیشتر است.
وی گفت: مجوز کشت تابستانه در حدود ۴۶۰ هزار هکتار برای تابستان امسال در استان داده شده که اشتغال قابل ملاحظه ای را ایجاد خواهد کرد و حدود ۲۰۰ هزار شلتوک در تابستان امسال درخوزستان کشت خواهد شد.
شریعتی افزود: تلاش شده است از همه ظرفیت ها برای اشتغال استفاده شود البته رقم بیکاری ۱۲.۴ درصد مربوط به کل استان است اما این رقم در بین جوانان در سراسر کشور بالاتر است و در خوزستان این رقم در حدود ۳۰ درصد است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of