فرمانده سپاه ولیعصر(عج): آبرسانی به غیزانیه تا آخر ادامه داد

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: آبرسانی به منطقه غیزانیه از توابع شهرستان اهواز تا آخرین روز از برطرف شدن مشکلات این منطقه توسط گروه‌های جهادی ادامه داشته و سپاه خاتم‌الانبیا و بنیاد مستضعفان به زودی آخرین مرحله از پروژه آبرسانی به آن را آغاز خواهند کرد.

به گزارش ایرنا سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور روز شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات برای آبرسانی به روستاهای غیزانیه بیان کرد: حوزه آب یکی از پرچالش‌ترین بخش‌هایی است که اکنون با آن روبه رو هستیم و منطقه غیزانیه با توجه به وسعت آن از جمله مناطقی بوده که ماه‌ها است با مشکل آب آشامیدنی روبه رو است.
وی افزود: گروه‌های جهادی ماه‌ها است که از طریق تانکر به اهالی این منطقه آبرسانی می‌کنند اما توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه از ضرورت ها بود که در نخستین مرحله به همت آبفای خوزستان حدود ۲۴ کیلومتر تا روستای صفیره لوله‌گذاری انجام شد.
فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان ادامه داد:دومین مرحله از طرح آبرسانی به منطقه غیزانیه توسط آبفای خوزستان برنامه‌ریزی و در حال انجام است اما گام سوم که آبرسانی به جنوبی ترین مناطق غیزانیه است به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مشارکت بنیاد مستضعفان پیش‌بینی شده و در این هفته عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: امید است که این طرح نیز در کوتاه‌ترین زمان اجرایی شده و مشکل آب این منطقه پس از مدت‌ها برطرف شود.
سرتیپ پاسدار شاهوارپور گفت: سپاه و بسیج با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی تا آخرین روز رفع مشکل آب در این منطقه حضور داشته و خدمت رسانی را ادامه می‌دهند.
پیش از این نیز مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان گفته بود که با بسیج امکانات مشکل آب شرب ۴۰ روستای غیزانیه تا ابتدای شهریور امسال برطرف می‌شود.
همزمان با بهره‌برداری از گام نخست طرح آبرسانی به غیزانیه گام دوم آن نیز آغاز شد که هشت کیلومتر از خط لوله گام دوم با جنس پلی‌اتیلن پیش از این کار شده است.
۲۰ کیلومتر باقی مانده از گام دوم این طرح از جنس جی‌آرپی (لوله‌ای از بستر رزینی و تقویت شده با الیاف شیشه‌ای) است که تاکنون سه و نیم کیلومتر آن انجام شده‌است.
بخشی دیگر از فاز گام طرح آبرسانی به غیزانیه شامل تعمیر و بازسازی بخش‌های سیویل(سازه و مهندسی)، مکانیکال و برق ایستگاه تقویت فشار نزهه و ایستگاه تقویت فشار صفیره است.
اجرای گام دوم طرح آبرسانی به غیزانیه نیازمند ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که ۱۰۰ میلیارد ریال آن توسط وزارت نفت و بقیه توسط شرکت آب و فاضلاب خوزستان تامین می‌شود.
گام سوم این طرح به طول ۲۵ کیلومتر با خط لوله ۳۱۵ میلیمتر از ایستگاه تقویت فشار نزهه به سمت دهلایه خواهد بود.
بنیاد مستضعفان پذیرفته است که ۲۰۰ میلیارد ریال لوله برای اجرای گام سوم طرح آبرسانی خریداری کرده و قرارگاه خاتم الانبیا نیز آن را اجرا خواهد کرد.
بخش عمده‌ای از مشکل آب شرب روستاهای بخش غیزانیه با تکمیل گام دوم طرح آبرسانی حل می شود زیرا ایستگاه تقویت فشار نزهه نقطه ثقل بیشتر روستاها است؛ تکمیل گام سوم این طرح نیز در پایدارسازی آب شرب روستاهای شرق غیزانیه تاثیرگذار است.
به گفته استاندار خوزستان در گام نخست طرح آبرسانی به غیزانیه ۵۹ کیلومتر لوله‌گذاری و امکان انتقال حداقل ۱۷هزار مترمکعب آب به سمت ایستگاه نزهه فراهم شده است. پیش از این سه هزار مترمکعب آب در شبانه روز به صفیره منتقل می‌شد اما اکنون امکان انتقال تمام ۱۷هزار مترمکعب وجود دارد. هم اکنون ۱۲ روستای این منطقه به صورت شبانه روز و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعت در روز آب دارند.
استاندار خوزستان همچنین گفته بود که تکمیل طرح آبرسانی به بخش غیزانیه از توبع شهرستان اهواز سبب می‌شود که آب شرب ساکنان روستاهای این بخش تا ۲۰ سال آینده تامین شود و مشکلی برای آب‌شرب نداشته ‌باشند.
در گام دوم این طرح نیز قرار است آب شرب روستاهای رامشیر که از چاه‌های کمتوله آب دریافت می‌کنند، از شرق اهواز جدا شود تا تاسیسات کمتوله به روستاهای شرق اهواز آبرسانی کنند.
آب شرب بخش غیزانیه شامل دهستان مشرحات و دهستان غیزانیه از سه منبع تامین آب شامل تاسیسات آب شیبان، تاسیسات یادگار امام خمینی (ره) منشعب شده از کانال کوت‌امیر و تاسیسات کمتوله‌ آب زیرزمینی شهرستان رامهرمز تامین می‌شود.
رییس جمهوری نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را به صورت مستمر پیگیری کند.
بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

0/5 (0 Reviews)