افراد سالم از نظر علمی منعی برای روزه‌داری ندارند

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازگفت: روزه گرفتن از نظر علمی برای افراد سالم وبدون بیماری زمینه‌ای هیچ منع و ضرری ندارد.

به گزارش اهوازنوین:  دکتر سیدمحمد علوی شامگاه پنجشنبه در برنامه زنده تلویزیونی سیمای خوزستان با اشاره به اینکه بین دین و تفکرعلمی تضادی وجود ندارد بیان کرد: تامین آب کافی برای بدن و مرطوب بودن گلو توصیه می‌شود اما درغیراین صورت نیز خطری افراد را تهدید نمی‌کند. از نظرعلمی ثابت شده روزه در تامین سلامتی بدن نیز می‌تواند موثر باشد.
وی گفت: از ۱۰۰ نفر مبتلا به بیماری کرونا حدود ۳۰ نفر اصلا علامتی ندارند ، ۵۵ نفر دیگر علائم مختصر دارند و بدون دارو بهبود می‌یابند، ۱۰ درصد افراد بیمار نیاز به بستری و پنج درصد با وضعیت حاد باید در بخش ICU بستری شوند.
مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز اضافه کرد: افراد دارای بیماری متوسط و شدید طبیعی است که نمی‌توانند روزه بگیرند.
وی اظهار داشت: اگر افراد مبتلا به کرونا بیماری زمینه ای از جمله قلبی، دیابت، فشار خون، سرطان و کلیوی و یا نقص سیستم ایمنی داشته باشند مرگ و میر بالایی دارند و بدن آنها ضعیف است.
علوی گفت: بنابراین افراد دارای بیماری های زمینه ای نه فقط به علت کرونا بلکه به علت مصرف دارو در ساعات مشخص ممکن است نتوانند روزه بگیرند بنابراین برای تجویز صحیح باید با پزشک مشورت کنند.
مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در خصوص وضعیت انتقال ویروس کرونا درمکان های مختلف بیان کرد: دریک اتاق بسته، زمان، فاصله گذاری و تعداد افراد در انتشار بیماری نقش مهمی دارد به عنوان مثال در یک اتاق ۱۲ متری بیشتر از چهار نفر نمی‎‌توانند حضور پیدا کنند پس هر چه تعداد افراد در یک مکان بیشتر باشد امکان رعایت فاصله گذاری کمتر است. این ویروس انتقال آبشاری دارد و هر نفر امکان انتقال به سه نفر را دارد.
علوی تهویه اتاق را یکی دیگر از عوامل مهم در انتقال بیماری عنوان کرد و گفت: در خوزستان کولر به علت به جریان انداختن هوای اتاق مشکل ساز می‌شود و امکان مبتلا شدن تعدادزیادی از افراد را فراهم می کند.
مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز افزود: بر اساس این محاسبات کمیته اپیدمیولوژی وزارتخانه مکان ها را از نظر درصد انتقال عفونت بررسی کرد به گونه ای که مدارس ۱۲ درصد، دانشجویان ۶ ، کارخانجات ۱۰ ، فروشگاههای خرد ۲۲، مساجد هشت درصد به ویژه در ماه رمضان و رستوران ها سه درصد امکان انتقال را دارند.
به گفته استاندار خوزستان، میزان بهبود یافتگان از بیماری کرونا در همه دانشگاهها و دانشکده‌های استان بالای ۷۰ درصد بوده که رقم قابل قبول است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی تاکید دارد.
ویروس کرونا که نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۲۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of