شعر، محصول سفارش جامعه به شاعر است

یک شاعر با اشاره به کارکرد و هدف شعر در جامعه امروز گفت: شعر در واقع سفارش جامعه به شاعر است یعنی در طول زمان بسته به شرایط تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … جامعه موضوع و مساله مورد نیاز خود را به شاعر سفارش می‌دهد.

سعید بیابانکی شامگاه دوشنبه در نشست خاکریزماه در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان اظهار داشت: همه حوزه های علم و هنر و ادبیات کارکردی در اجتماع دارند و شعر نیز از این قاعده مستثنی نیست، برای آگاهی از کارکرد شعر هم اول باید ببینیم که درد ما چیست و درد خود را بشناسیم.
وی با اشاره به شکل‌گیری ادبیات پایداری در کشور بیان کرد: ایران عزیز در نقطه ای از نقشه جغرافیایی واقع شده است که محل مطامع دشمن است و دراین بحبوحه کشمکش منافع دیگران برای تصاحب این سرزمین ، این شعر بوده که همیشه به مردم روحیه می داده است.
این شاعر افزود: به عنوان مثال در حادثه اخیر و شهادت سردار سلیمانی تنها موضوعی که توانست مردم را آرام کند شعر حال چه در قالب کلاسیک، نو، مداحی و …. بود اگر شعر را در این شرایط حذف کنیم واقعا فضا قابل تحمل نخواهد بود.
وی ادامه داد: ادبیات پایداری در کشور ما موضوع جدیدی است و کشورهایی مثل فلسطین، لبنان، سوریه و … با توجه به شرایطشان بیشتر به این حوزه از ادبیات توجه داشته اند.
بیابانکی تاکید کرد: ادبیات پایداری در کشور ما پس از هشت سال دفاع مقدس شکل گرفت و این کودک پس از سالها روز به روز بالنده شدو اکنون به شاخه مهمی در ادبیات ما تبدیل شده است.
وی با اشاره اشخاص تاثیرگذار از ابتدای شکل‌گیری ادبیات پایداری در کشور تاکنون بیان کرد: قیصر امین پور را می توان یکی از شاعران خوب در این حوزه نام برد و شعر او یکی از نابترین اشعار حوزه ادبیات پایداری است.
این شاعر با اشاره به جایگاه شعر پایداری ایران در کنار دیگر کشورها توضیح داد: یکی از نقطه ضعفهای ما این است که بیش از اینکه صادرات فرهنگی داشته باشیم واردات فرهنگی داریم البته بخشی از این موضوع مربوط به حوزه زبانی شعر ما است.
سعید بیابانکی متولد ۱۳۴۷ در خمینی‌شهر شاعر ایرانی است، او عضو شورای سیاست گذاری جشنواره شعر فجر بوده‌است، بیابانکی تاکنون کتابهای زیادی را در حوزه شعر به چاپ رسانه که از جمله آنها می توان به “رد پایی بر برف”، “یلدا”، “هی شعر تر انگیزد”، “سکته ملیح”، “چقدر پنجره”، “جامه‌دران”، “لبخندهای مستند، نثرهای کوتاه طنز”، “سنگچین” و … اشاره کرد.
چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در اهواز از ۳۰ دی تا پنجم بهمن‌ ۹۸ در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۲ پذیرای دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of