۱۰۰هزار میلیارد ریال صرف بازسازی مناطق سیل زده کشور می شود

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: دولت ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات بانکی قرض الحسنه و کمک های بلاعوض برای بازسازی مناطق سیل زده پرداخت می کند.

به گزارش اهوازنوین ؛علیرضا تابش عصر پنجشنبه در کارگروه ستاد بازسازی مناطق سیل زده خوزستان در سرسرای اداری استانداری خوزستان که با حضور حجت الاسلام والمسلامین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد افزود: از این میزان اعتبار تاکنون ۴۹هزار میلیارد ریال به بانک ها ابلاغ شده که در حال پرداخت به سیل زدگانی است که پرونده تشکیل داده و به بانک ها معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه ۱۴۰هزار واحد مسکونی سیل زده در استان های کشور مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفت که از این تعداد ۷۰هزار واحد مسکونی تعمیری و مابقی احداثی هستند افزود: پرونده تعمیرات خانه های روستایی و شهری سیل زده در استان های مختلف به تازگی بسته شده و پیشرفت بخش مهمی از خانه های احداثی در مناطقی که شرایط آب و هوایی اجازه داده مطلوب بوده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در ادامه وضعیت ساخت و ساز خانه های احداثی در خوزستان را به دلیل شرایط بسیار سخت آب و هوایی و دمای بالا مناسب ندانست و ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط آب و هوای و فصل پاییز ، نوسازی منازل احداثی در مناطق سیل زده خوزستان وارد مرحله اصلی و اساسی شود.
تابش به مردم اطمینان داد تا پایان امسال همه واحدهای احداثی در خوزستان که بالغ بر پنج هزار و ۶۰۰ واحد هستند تحویل ساکنان روستایی و شهری خواهند شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به وضعیت روستاهای محدودی که بعضا” در بستر رودخانه های خوزستان قرار دارند و قرار است جا به جا شوند اشاره کرد و افزود:سه روستای غرب خوزستان بر اساس مطالعات انجام شده در معرض خطر قرار دارند و در صورت تامین زمین مورد نظر جا به جا می شوند و بقیه روستاهای که در حریم رودخانه های هستند با ایمن سازی ، مرتفع سازی و احداث دایک های حفاظتی درجا سازی می شوند.

وی با بیان اینکه تا پایان کار بازسازی مناطق سیل زده در کنار مردم خواهیم بود تا زندگی عادی و معمولی خود را از سربگیرند از عموم ساکنان مناطق سیل زده که تاکنون پرونده تشکیل نداده اند و در سامانه بنیاد مسکن ثبت نشده است خواست برای تشکیل پرونده به ستادهای معین بازسازی در مناطق سیل زده مراجعه کنند تا تسهیلات قانونی در اختیار آنان قرار گیرد.

تابش در ادامه افزود: استان های معین البرز ، کرمان ، هرمزگان ، کرمان و فارس به صورت منسجم و تعریف شده در مناطق سیل زده خوزستان مشغول کار هستند.

وی دور نمای بازسازی مناطق سیل زده در ۲۳استان کشور اشاره کرد و افزود: طبق برنامه تعریف شده و مصوب ، تا پایان امسال همه واحدهای مسکونی سیل زده کشور در مناطق شهری و روستایی به پایان خواهد رسید هر چند تعدادی زیادی از واحدهای احداثی در مناطق شمالی کشور قبل از پایان امسال به سرانجام نهایی خواهد رسید.

به گزارش ایرنا طبق مصوبه هیات دولت ، به هر خانوار خسارت دیده ناشی از سیلاب، ۵۰ میلیون ریال کمک بدون عوض معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی قرض الحسنه پرداخت می شود. طبق همین مصوبه، برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بدون عوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بدون عوض است.

سیلاب فروردین امسال و سیل های آذر و بهمن ۱۳۹۷ خوزستان دست کم ۱۲۵ هزار میلیارد ریال به تاسیسات عمومی و زیربنایی، صنعتی، کشاورزی و مسکونی خسارت وارد کرد و بر زندگی ۴۰۰ هزار نفر در ۲۱ شهرستان این استان نیز تاثیرمنفی گذاشت.

گفته می شود سیلاب مهیب فروردین ماه امسال در خوزستان دست کم در ۱۰۰سال اخیر بی سابقه بوده است.

از سوی دیگر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کار ایمن سازی ۱۳روستای در معرض قطعی سیلاب در مناطق شوش ، شوشتر ، باوی و اهواز که فاصله چندانی با رودخانه های کارون ، کرخه و دز هستند و در جریان سیلاب اخیر به شدت آسیب دیده اند را از روز پنجشنبه شروع کرد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of