۷۳۴ دانش آموز خوزستانی به‌دنبال جهش تحصیلی

برخی از والدین پس از مشاهده کارنامه تحصیلی فرزندان، دانش آموز را به جهش تحصیلی ترغیب می‌کنند در حالی که از نظر کارشناسان جهش تحصیلی مستلزم شرایطی خاص است.

به گزارش اهواز نوین، همه والدین تلاش دارند تا بهترین شرایط را برای رشد استعدادهای فرزند خود فراهم کنند ولی برخی والدین حساسیت بیشتری نسبت به تحصیل فرزندشان دارند و به روش‌های مختلف برای پیشرفت او روی می‌آورند.

یکی از روش‌های پیشرفت تحصیلی، «جهش تحصیلی» است؛ به عبارت دیگر دانش‌آموز با سرعت بیشتری دوره تحصیلی را طی می‌کند که این روش برای دانش‌آموزان درسخوان و باهوش است.

در حقیقت والدین بعد از مشاهده خصوصیاتی چون «هوش بالا»، «سریع‌الانتقال بودن» و «سخت‌کوشی» فرزندشان، به فکر جهش تحصیلی می‌افتند و برای انجام آن اقدام می‌کنند؛ هر چند که صرف باور خانواده به آمادگی فرزند برای جهش تحصیلی کافی نیست و باید مراحل قانونی طی شود.

مراحل جهش تحصیلی

جهش تحصیلی یکی از راه‌های توجه به استعداد دانش‌آموزان با درجه هوش و یادگیری بالاست که سال‌ها است در کشور ما اجرا می‌شود. دانش‌آموز در ابتدا از سوی مدرسه به اداره آموزش و پرورش منطقه معرفی شده و سپس به اداره آموزش و پرورش استثنایی برای انجام مراحل سنجش معرفی می‌شود.

دانش‌آموز برای جهش تحصیلی باید در کارنامه خود سطح خیلی‌ خوب را در تمام دروس کسب کرده باشد؛ پس از آنکه دانش‌آموز در ارزیابی تخصصی امتیاز لازم را کسب کند، با نامه آموزش و پرورش استثنایی به مدرسه مراجعه کرده و می‌تواند در امتحانات پایه بالاتر در شهریورماه شرکت کند.

سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دانش‌آموز متقاضی تحصیل به صورت جهشی در خوزستان هستند که معمولاً نیمی از این تعداد توانستند جهش تحصیلی را انجام دهند اما نیمی دیگر در همان دوران کودکی، طعم شکست را چشیدند.

شاگرد اول ها دانش آموزانی هستند که تلاش و پشتکار را ضمیمه استعدادهایشان کرده و موفق می شوند که اراده نقش به سزایی در این باره دارد. در این بین بسیاری از دانش آموزان ترجیح می دهند که پایه های درسی را یکی در میان طی کرده و به کلاس های بالاتر جهش کنند که اغلب به افت تحصیلی دچار نیستند. به هر حال در مورد این بچه ها نظرات زیاد است؛ دانش آموزانی که عده ای این جهش ها را به نفع آنها و عده ای دیگر، آن را به ضررشان می دانند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه ۷۳۴ دانش آموز ابتدایی در آزمون “جهش تحصیلی” مدارس ابتدایی خوزستان ثبت نام کردند، اظهار می‌کند: این دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون جهش تحصیلی از پایه اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم ثبت‌نام کرده‌اند.

مهدی رفیعی دهکردی با بیان اینکه آزمون جهش تحصیلی از ۲۲ تیر تا ۲۷ تیر در خوزستان برگزار شد، می‌گوید: در این مرحله از دانش‌آموز متقاضی، تست هوش به عمل می‌آید و در صورتی که دانش‌آموز بتواند امتیاز لازم را کسب کند، مجاز به جهش تحصیلی خواهد بود؛ پس از آن دانش‌آموز می‌تواند در امتحان پایه مورد نظر خود در شهریور شرکت کند.

وی می‌افزاید: نتایج این آزمون پس از انجام کلیه ی ارزیابی ها تا نیمه نخست مرداد از طریق سامانه سنجش اعلام خواهد شد، والدین می توانند با مراجعه به مدارس محل تحصیل فرزند خود نیز از نتیجه آزمون خود مطلع شوند.

کارنامه خوب برای جهش تحصیلی کافی نیست

یک روانشناس تربیتی  در این باره می‌گوید: برای جهش تحصیلی فقط کارنامه ای پر از نمرات خوب کافی نیست، هر چند آموزش و پرورش نخستین شرط برای جهش کردن را کسب نمرات ممتاز می داند، با این که این شرط لازم است اما کافی نیست چرا که همیشه کسب نمرات ممتاز نشانی از استعداد برتر دانش آموز نیست و نمی توان تنها نمرات را معیار پذیرش حضور دانش آموزان برای حضور در دوره های جهشی تحصیلی بنا کرد.

محمد امینی می‌گوید: در جهش تحصیلی استعداد مهم ترین عامل در نظر گرفته می شود اما استعداد لزوما به معنای کسب نمره ممتاز نیست، برخی والدین این دو موضوع را با هم اشتباه می گیرند و در حالی که استعدادهای ویژه فرزند برایشان تایید شده نیست بدون در نظر گرفتن عوامل مختلف برای جهش تحصیلی او اصرار می کنند. استعداد با اصرار کلاس های پی در پی و اقدامات دیگر به وجود نمی آید بلکه استعداد توانی است که با آدم ها آفریده می شود و فقط تمرین و پشتکار آن را پرورش می دهد.

او ادامه می‌دهد: کودکان تیزهوش بهترین گزینه برای جهش تحصیلی هستند چرا که ویژگی های بارزشان آن ها را برای این گروه انتخاب می کند، آنها نسبت به یادگیری حریصند و مطالب را با سرعت می آموزند، اعتماد به نفس شان بالاست، کتاب خواندن را دوست دارند و همیشه مشغول مطالعه اند، دایره لغات وسیعی دارند و تمرکزشان به اندازه ای است که نه هنگام حرف زدن و نه هنگام یادگرفتن رشته افکارشان پاره نمی شود، آنها روابط میان امور به ظاهر نامربوط را درک می کنند و هر آنچه آموخته اند با یافتن شباهت و تفاوت ها به آموخته های جدید ربط می دهند.

روحیات متفاوت دانش آموزانی که جهش تحصیلی می‌کنند

این روانشناس تربیتی بیان می‌کند: بی شک کودکی با توان ذهنی عادی اشتباه ترین گزینه برای جهش تحصیلی به شمار می آید ؛ اگر این چنین شود هم تلاش های والدین به هدر می رود و هم تحمیل فشارهای خارج از  آستانه تحمل دانش آموز، او را از درس زده می کند.

وی با بیان اینکه جهشی درس خواندن برای بیش از یک پایه تحصیلی توصیه نمی شود، عنوان می‌کند: چرا که دانش‌آموزی که عادت کرده در پایه‌ تحصیلی خود سرآمد و نسبت به همکلاسان دیگرش از نظر هوش بالاتر باشد، وقتی که با جهش در کنار دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر قرار می‌گیرد در سطح پایین‌تر یا حداقل هم سطح آنها قرار خواهد گرفت و با مشکلات روحی فراوان و سرخوردگی مواجه می‌شود که کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و بی میلی به تحصیل از جمله آن ها است.

امینی بیان می‌کند: کرد:کودکانی که با دو پایه جهشی درس خواندن در کنار افرادی که از نظر سنی و جثه‌ای از آنها بزرگتر هستند قرار می‌گیرند، سازگاری و هم‌خوانی کافی با آنها ندارند که این ناسازگاری گودال های عمیق را در روان آن ها ایجاد می کند.

وی می‌گوید: دانش آموزانی که تجربه تحصیلات جهشی را داشته اند معمولا روحیات متفاوتی دارند و اغلب خود را برتر از سایر هم پایه های خود می دانند و خود را در کانون توجه قرار می دهند همچنین در خصوص نگرش و رفتار هایشان نسبت به دیگران احساس تکبر و ممتاز بودن می کنند.

خانواده‌ها شرایط کودکان را فراهم کنند

برخی دیگر از کارشناسان نیز نظراتی مخالف نظرات بالا را دارند و بر این باورند که دوره های جهشی می تواند به پرورش استعداد و توانایی های دانش آموزان بیافزاید و تلاش و پشتکارشان را دوچندان کند.

رحمان کاظمی در این باره به فارس می‌گوید: سیستم آموزش و پرورش در کشور ما کارایی بالایی ندارد به همین دلیل اگر دانش آموزی توانی بالاتر از مقطع تحصیلی خود دارد باید با سرعت از این مقطع عبور کند.

وی می‌افزاید: بنده در شرایطی موافق جهش تحصیلی هستم که دانش آموز در همه موضوعات رشد کافی داشته باشد یعنی علاوه بر درس باید در رفتارها و ارتباطات خود هم جهش کند تا بتواند در مقطع جدید که دانش آموزانی با جثه و سنی بزرگ‌تر هستند، موفق باشد.

این کارشناس آموزشی عنوان می‌کند: البته نباید کودکی یک نفر را به دلیل استعدادهای ذاتی کُشت به همین دلیل خانواده‌ها در صورتی موافق جهشی خواندن فرزند خود باشند که بدانند شرایط برای رشد این کودک در خانواده فراهم است و طوری نباشد که برای رشد کودک دیگر استعدادها و یا احساسات او را بکشند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of