اسب خوزستان گمشده ای در گرد و غبار

صنعت اسب که می تواند در بحث اشتغال زایی، درآمدزایی و اوقات فراغت به ویژه در خوزستان به عنوان قطب اسب اصیل عرب مفید باشد، به دلیل غفلت مسئولان این صنعت در استان به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش اهواز نوین، ورزش سوارکاری از دیرباز مورد توجه بزرگان دینی از جمله پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (ع) قرار گرفته لذا باید برای رشد هرچه بیشتر این رشته اسلامی تلاش کرد. از طرفی چون استان خوزستان به ‌عنوان یکی از مراکز اصلی پرورش اسب اصیل عرب در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد، این رشته باید بیشتر مورد توجه دولت و بخش خصوصی قرار گیرد.

بسیاری از مدیران استان پرورش اسب را به عنوان یک صنعت و هنر قلمداد نمی کنند در حالی که باید در راستای نهادینه کردن این صنعت و هنر و توسعه آن تصمیم گیری کنند و در این راستا به یک جایگاه تخصصی برای ارائه خدمات به این صنعت در استان نیاز است که بهترین راه ورود بخش خصوصی می باشد.

صنعت اسب یک صنعت انفرادی نیست بلکه رشته های متفاوتی در کنار هم گذاشته شده و آن را به صنعتی کامل در دنیا تبدیل کرده است، بی شک بعد از صنعت نفت یکی از صنایعی که می تواند سطح عرضه را در بازارهای جهانی بالا ببرد صنعت اسب است لذا انتظار می رود که دولت نگاه علمی به این مهم داشته باشد.

فتاح کنعانی رییس هیات سوارکاری خوزستان گفت: صنعت اسب در دنیا همواره یکی از صنایع درآمد زا بوده و افراد زیادی به نگهداری و پرورش اسب مشغول هستند اما در خوزستان با وجود اینکه اسب های بسیار خوبی وجود دارد که در دنیا مطرح هستند درآمدی از سوارکاری حاصل نمی شود و به عنوان یک صنعت به این رشته نگاه نمی شود.

وی به کم توجهی مسئولان استان به رشته سوارکاری اشاره کرد و گفت: خوزستان مهد اسب اصیل ایران است و در گذشته حرف های بسیاری در کشور داشت اما در ۱۰ سال گذشته هیچ گونه توجهی به این رشته نشده است و هر چه تلاش کردیم که از مشکلات این رشته کاسته شود، موفق نشدیم.

کنعانی افزود: با وجود اسب های بسیار خوبی که در خوزستان وجود دارد زمینه پیشرفت در این رشته بسیار است اما هیچ گونه حمایتی از ما صورت نمی گیرد و نبود پیست مناسب باعث شده تا از جایگاه اصلی خود در این رشته فاصله بگیریم. متاسفانه زمینی مناسب برای برگزاری مسابقات در اهواز وجود ندارد و تنها یک میدان نیرو وجود دارد که دیگر جوابگوی سوارکاران استان نیست.

رییس هیات سوارکاری خوزستان فعالیت ها و مسابقات سوارکاری در خوزستان به دلیل گرمای هوا عملا از آبان ماه شروع می شود لذا در نیمه اول سال سعی می کنیم کلاس های آموزشی برگزار کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵۰ باشگاه سوارکاری در استان داریم که از این تعداد تنها ۱۵ باشگاه ثبت رسمی شده اند، برخی از این باشگاه ها به عنوان پرورش اسب و یک سری از آن ها به عنوان باشگاه ورزشی ثبت شده اند که حدود پنج باشگاه هستند.

کنعانی افزود: ثبت باشگاه در کشور حائز شرایطی است که اکثر باشگاه های استان استانداردهای لازم را ندارند از سوی دیگر برای راه اندازی یک باشگاه باید ۱۲ مرحله استعلام گرفته شود که این موضوع به سختی کار کمک می کند و باعث می شود که علاقه مندان این رشته دلسرد شوند.

وی در خصوص علت عدم فعالیت در رشته پرش با اسب در استان گفت: اسب هایی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند از نژاد خاصی هستند که در خوزستان وجود ندارد از سوی دیگر شرایط آب و هوایی استان به گونه ای است که نگهداری این نوع اسب ها بسیار سخت است. ما سال گذشته پنج اسب خارجی برای آموزش آوردیم که اکثرا تلف شدند به همین دلیل نمی توانیم در این بخش کار کنیم.

رییس هیات سوارکاری خوزستان در ادامه گفت: ما کمیته پرش با اسب را در هیات راه اندازی کردیم و دوره های آموزش آن هم برگزار کردیم اما نگه داری این اسب ها در خوزستان بسیار سخت است.

وی در خصوص راه اندازی پیست ۵۲ هکتاری سوارکاری استان عنوان کرد: ما زمین این طرح را تحویل گرفتیم اما چون هزینه تملک آن که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است هنوز توسط اداره کل ورزش و جوانان پرداخت نشده است، این زمین بدون سند باقی مانده است. از طرفی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ابتدا از ما طرح می خواهد تا بر اساس آن هزینه کند.

کنعانی ادامه داد: ما یک اسپانسر برای طراحی پیست پیدا کردیم و به دنبال آن با یک مشاور خارجی قراردادی به مبلغ ۱۵۰ هزار یورو (حدود هشت میلیارد ریال) بستیم اما بعد از تغییرات ارز این مبلغ به ۳۰ میلیارد ریال تبدیل شد و هیمن موضوع باعث کناره گیری اسپانسر شد.

رییس هیات سوارکاری خوزستان در خصوص اینکه این طرح چه زمانی آماده می شود گفت: مشکلات زیادی بر سر راهمان قرار دارد و ما از این بابت دیگر خسته شده ایم.

به گزارش اهواز نوین  بی شک محور اصلی صنعت اسب در دنیا، ورزش سوارکاری است که برای توسعه آن در استان نیاز به تامین زیرساخت های مناسب به دست دولت و یا بخش خصوصی است، سوار کاری می تواند از جمله ورزش هایی باشد که برای کشور مدال آور باشد لذا به این نتیجه می رسیم که رونق این رشته در بعد همگانی و قهرمانی بسیار مفید و با ارزش است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of