کرونا، قرنطینه و جلوگیری از چاقی

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول درخصوص ضرورت جلوگیری از چاقی در دوران کرونا و قرنطینه خانگی گفت: همه گیری کرونا موجب بروز تغییراتی در شیوه زندگی جوامع مختلف شده که چاقی و اضافه وزن از عوامل تهدیدکننده سلامت انسان‌ها را در پی داشته است.

به گزارش اهواز نوین ،میترا جودکیان روز دوشنبه  افزود: بررسی نتایج آماری پیامدهای ناشی از کووید ۱۹ نیز نشان داده است که افراد مبتلا به چاقی انواع شدیدتر بیماری و میزان مرگ و میر بالاتری را تجربه کرده‌اند ولی با وجود این حقیقت هشدار دهنده، تغییرات ناشی از شیوع بیماری و شرایط قرنطینه موجب افزایش احتمال چاقی و اضافه وزن شده است.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن در افراد دیابتی باعث برهم خوردن تعادل قند خون می‌شود، گفت: این مولفه احتمال بروز علائم وخیم این بیماری را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه افراد با اقامت در منزل و داشتن وقت اضافه وسوسه شده و تمایل بیشتری برای مصرف خوراکی‌های بیشتر و متنوع‌تر دارند، افزود: افزایش پخت و پزهای خانگی به منظور فراهم کردن مایحتاج روزانه و پرهیز از خرید از بیرون موجب افزایش وسوسه‌ها و مصرف بیشتر مواد غذایی در منزل شده است که باید به همه این تغییرات قرنطینه ای، تغییر الگوی خواب را نیز اضافه کرد.
جودکیان گفت: دیر بیدار شدن نیز باعث حذف وعده اصلی صبحانه و ریزه خواری‌های ساعات پایانی شب می‌شود که خود زمینه را برای افزایش وزن مهیا کرده است.
وی افزود: باورهای غلط و توصیه‌های نادرست تغذیه‌ای در ایام قرنطینه نیز عامل دیگری برای افزایش وزن و چاقی محسوب می‌شود حال آنکه این باورهای غلط به سرعت از منابع غیرمعتبر علمی منتشر و دهان به دهان گشته و تبدیل به باورهای عمومی نادرست شده است.

وی ادامه داد: ضرورت مصرف کالری بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی و یا خوردن خوراکی‌های به اصطلاح با طبع گرم با هدف پیشگیری از ابتلا به کرونا از جمله توصیه‌های نادرستی است که پیروی از آن به افزایش اضافه وزن و چاقی دامن زده است.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: نقصان سواد سلامت عمومی نیز به کمک این باورها آمده و با تغییر در سبد مصرفی افراد و خانواده‌ها زمینه‌ساز دریافت بیشتر کالری شده است؛ نمونه بارز آن مصرف بیشتر آب میوه‌های صنعتی است که افراد به منظور دریافت ویتامین و پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف می‌کنند درحالیکه این خوراکی‌ها به دلیل شکر اضافه‌تر نه تنها تامین کننده میزان ویتامین مورد نظر نیستند بلکه خود عاملی برای اضافه وزن و چاقی محسوب می‌شوند.
وی عامل دیگری که باعث برهم زدن این توازن می‌شود را کاهش فعالیت فیزیکی به دلیل در خانه ماندن افراد دانست و افزود: رعایت فاصله اجتماعی، تعطیلی اماکن ورزشی و لزوم اقامت در قرنطینه موجب شده میزان فعالیت بدنی روزمره افراد هم به شدت کاهش پیدا کند؛ این عامل موجل موازنه مثبت انرژی و درنهایت اضافه وزن شده است.
جودکیان اظهارداشت: برای مقابله با این معضل در درجه اول توصیه به تنطیم ریتم خواب می‌شود زیرا این موضوع به حفظ نظم در خورد و خوراک به عنوان مخرج مشترک مقابله با این پدیده کمک می‌کند.
وی رعایت اصول تغذیه برمبنای هرم استاندارد تغذیه را تنها نسخه غذایی دانست که نیازمندی‌های بدن برای تقویت سیستم ایمنی را مهیا کرده و تا حدی می‌تواند اثر پیشگیری کننده از ابتلا به کووید ۱۹ داشته باشد.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: داشتن یک برنامه غذایی منظم با کمک کارشناسان این حوزه و مدیریت محتویات یخچال و خوراکی‌های موجود در منزل از راهکارهای موثر در کنترل کالری دریافتی و کنترل وزن است؛ به نحوی که غذاهای پروتئینی نظیر گوشت‌ها و حبوبات، میوه‌ و سبزیجات کم کالری بیشتر در دسترس باشد و درمقابل خوردنی‌های چرب و شیرین و پرکالری در دسترس نباشند.

وی با بیان اینکه مصرف بیش از حد میوه‌ها می‌تواند منجر به انباشت کالری اضافه و افزایش وزن شود، افزود: درنظر گرفتن یک برنامه منظم برای فعالیت بدنی در منزل نیز از جمله راهکارهای الزامی است که ضمن تنظیم سطح سوخت و ساز بدن، عاملی موثر در پر کردن اوقات بیکاری بوده و به خاطر مصرف کالری درمقابله با افزایش وزن موثر است هرچند انجام فعالیت ورزشی نباید به عنوان مجوزی برای خورد و خوراک بیشتر به حساب آید.
جودکیان بیان کرد: گرچه همه گیری کرونا مهلک و خطرناک است اما غفلت از دیگر وجوه بهداشتی و ابتلا به اضافه وزن و چاقی در طول زمان بیش از آن سلامتی را تهدید کرده و درگیری با تبعات بلندمدت آن نظیر دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های غیرواگیر به صورت همیشگی و مادام العمر در سلامتی و درنهایت کیفیت زندگی افراد اختلال ایجاد می‌کند، پس باید به نحوی رفتار کنیم که پس از فروکش کردن همه گیری کرونا، تندرستی خود را از جنبه دیگری به مخاطره نگذاریم.
وی به برگزاری یازدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار”تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا” از ۱۵-۳۰ دی ماه اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بحران کووید ۱۹ رعایت اصول تغذیه سالم در ک نار پیروی از پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری و کنترل این بیماری، برای تقویت سیستم ایمنی بدن حائز اهمیت است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه ضرورت ماندن در منزل با توجه به شیوع کرونا موجب تغییراتی در الگوی غذایی خانواده شده است، اظهارداشت: ریزه‌خواری و مصرف تنقلات کم ارزش غذایی، افزایش زمان تماشای تلویزیون، کار با تبلت، کامپیوتر و شبکه‌های مجازی و درنتیجه کاهش تحرک بدنی از عواملی هستند که با بروز اضافه وزن و چاقی و برخی کمبودهای تغذیه‌ای می‌توانند موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و شانس ابتلا به کرونا را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه چاقی درصورت ابتلای فرد به بیماری روند بهبودی را با تاخیر مواجه می‌کند، افزود: با توجه به شعار ملی تغذیه و تاکید دفتر بهبود تغذیه وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر تمرکز فعالیت‌ها حول محور بیماری کووید-۱۹، گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت به انجام برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی و نگرش کلیه کارکنان دانشگاه درخصوص مراقبت‌های تغذیه برای پیشگیری از کووید-۱۹ اقدام کرده است.

جودکیان بیان کرد: این اقدامات شامل تهیه متون و بولتن‌های آموزشی و ارسال روزانه آنها به مدت ۱۵ روز برای کلیه کارکنان دانشگاه، برگزاری وبینار آموزشی تغذیه در قرنطینه برای کنترل و پیشگیری از کووید-۱۹ به مناسبت یازدهمین بسیج ملی تغذیه، ارسال پیامک های کوتاه آموزشی تغذیه برای پیشگیری از کرونا برای کلیه کارکنان دانشگاه، تهیه پیام‌های رادیویی درخصوص آموزش تغذیه در قرنطینه و پیشگیری از کووید-۱۹ و اجرای برنامه‌های رادیویی درخصوص نکات تغذیه‌ای و بهداشتی در دوران پاندمی بوده است.

0/5 (0 Reviews)
0 0 vote
Article Rating
اشتراک
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x