لزوم تجهیز جاده‌های درون شهری به سیستم کنترل ترافیک هوشمند

استفاده از ابزارآلات کنترل کننده و سیستم هوشمند کنترل ترافیک به علت وسعت محورها و راه های ارتباطی، افزایش جمعیت و افزایش خودروها امروز ضروری تر از گذشته است.

قطعاً در شرایط فعلی کلیه افراد از اثرات منفی آلودگی‌های زیست محیطی بر سلامت روحی و جسمی انسان اطلاع دارند و این عامل به ویژه در کلان شهرها تهدیدی جدی برای سلامت جسم و روان نیروی پلیس (راهنمایی و رانندگی) به شمار می‌رود.

در کشور ما با توجه به انواع آلوگی‌های زیست محیطی از گردو غبار گرفته تا آلودگی‌های صنعتی گاهاً علاوه بر پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود برخی تحقیقات را نیز بر روی برخی افراد و یا گروه‌های خاصی انجام می‌دهند به عنوان مثال نتایج تحقیقی در شهر تهران بر روی ماموران راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد، مواجهه شغلی پلیس با آلاینده‌ها، چیزی در حدود ۴ برابر غلظت اندازه گیری شده در هوای عمومی تهران است؛ قطعا شدت این غلظت و آلودگی در استانی مانند خوزستان که کانون‌های بحرانی فعال و یکی از قطب‌های صنعتی و تولید و استخراج نفت است، بیش از سایر استان‌ها است.

مأموران پلیس در معرض آلودگی هوا

یک کارشناس بهداشت در این باره می‌گوید: متداول ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود تحریک چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است. معمولا افراد در معرض هوای آلوده ممکن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.

عباس محمدی می‌افزاید: قرار گرفتن مأموران پلیس در معرض گرد و غبار ممکن است، واکنش‌های حساسیتی و حملات آسم را تشدید کند، مشکلات تنفسی حادی را ایجاد کند، در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی موثر باشد، طول عمر را کاهش دهد. قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی و ریوی و احتمالا بیماری‌های قلبی ایجاد کند.

راه‌هایی برای کاهش آسیب‌ها

وی ادامه می‌دهد: پلیس راهنمایی و رانندگی یکی از مشاغل در معرض هوای آزاد است و به همین دلیل نمی‌توان از حضور آنها در خیابان جلوگیری کرد ولی می‌توان با انجام برخی از اقدامات آسیب‌ها را کاهش داد. برای نمونه می‌توان کیوسک‌های مجهزی را در سطح شهر در اختیار مأموران پلیس قرار داد تا در مواقع آلودگی هوا در آن کیوسک‌ها فعالیت کنند.

این کارشناس بهداشت می‌گوید: البته می‌توان با اتخاذ یک برنامه غذایی مناسب آسیب‌های وارد آمده به مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی را کاهش داد. این افراد باید سیب و شیر زیادی بخورند تا سموم وارد شده به بدن آنها دفع شود.

محمدی اظهار می‌کند: آخرین کاری که می‌توان در راستای کاهش آسیب‌ها انجام داد این است که مدت زمان حضور مأموران پلیس در پست‌هایی که در هوای آزاد است، کاهش یابد و از افراد بیشتری استفاده کرد.

کاهش مدت زمان حضور در خیابان‌ها

یک مأمور راهنمایی و رانندگی در این باره می‌گوید: در سال‌های اخیر در زمان بروز آلودگی مدت زمان حضور افراد در پست‌ها کاهش یافته و فقط در برخی از مواقع برای حضور در پست‌های حساس اعزام می‌شویم.

وی می‌افزاید: در روزهای آلوده با مشکلات تنفسی مواجه می‌شویم اما با توجه به اینکه این شغل را انتخاب کردیم باید سختی‌های آن را هم بپذیریم تا خللی ایجاد نشود.

این مأمور پلیس اظهار می‌کند: البته با توجه به افزایش روزهای آلوده به ریزگرد در سال‌های اخیر، فرهنگ مردم متناسب با این روزها تغییر کرده و به همین دلیل شاهد کاهش تردد در خیابان‌ها هستیم که این موضوع کار ما را ساده‌تر کرده است.

افزایش دوربین‌های کنترل سرعت

رئیس پلیس راهور خوزستان با اشاره به سختی‌های کار مأموران پلیس در روزهای آلوده می‌گوید: معمولاً هوای خوزستان در روزهای بسیار زیادی تحت تأثیر آلودگی‌های مختلف است اما اهمیت کار مأموران پلیس در این روزهای سخت دیده می‌شود.

منصور جمشیدی می‌افزاید: سعی کرده‌ایم با افزایش تجهیزات نظارت الکترونیکی از حضور نیروی انسانی در خیابان‌های جلوگیری کنیم تا با این اقدام از آسیب رسیدن به نیروهای پلیس پیشگیری کنیم. البته در برخی از مواقع حضور میدانی مأموران الزامی است که در آن موقع راه دیگری نداریم.

وی اظهار می‌کند: در روزهای آلوده سعی می‌کنیم با توزیع ماسک‌های مناسب و مدیریت زمان و مکان نیروهای پلیس را عازم مناطق مختلف کنیم تا با راهنمایی دادن به رانندگان از بروز حوادث جلوگیری کنند.

رئیس پلیس راهور خوزستان می‌گوید: در مسئله تجهیزات نظارتی کمبودهایی داریم که به اطلاع مسؤولان مربوطه رسانده‌ایم و با تجهیز خیابان‌های اصلی می‌توانیم اقدامات موثرتری در زمینه کاهش تخلفات رانندگی و آسیب‌های وارد آمده به مأموران راهنمایی و رانندگی جلوگیری کنیم.

او بیان می‌کند: در زمان بروز پدیده گرد و غبار میزان دید به سرعت کاهش می یابد و از رانندگان می‌خواهیم که در چنین شرایطی آهسته تر برانند و در صورت لزوم با توجه کامل به علایم راهنمایی و رانندگی تا بر طرف شدن شرایط حاد، اتومبیل خود را در نقطه امنی متوقف کنند.

‌اگر در گذشته به‌کارگیری نیروی انسانی به عنوان ‌یک اصل، در دستور کارهای پلیس راهور محسوب می شد، امروز به علت وسعت محورها و راه های ارتباطی، افزایش جمعیت و افزایش خودروها دیگر کنترل ترافیک به شکل سنتی و با استفاده از نیروی انسانی جوابگو نیست؛ بنابراین استفاده از ابزار آلات کنترل کننده و سیستم هوشمند کنترل ترافیک در حال حاضر  در خوزستان تنها یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است که باید تمام نگاه‌ها به همین ضرورت مهم سوغ یابد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of