کمبود معلم، چالش زیربنایی خوزستان است
مسؤولان خوزستانی امروز در حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش بزرگترین چالش این وزارت خانه در خوزستان را کمبود نیروی انسانی عنوان کردند.
به گزارش اهواز نوین، قاسم ساعدی،نماینده مردم دشتآزادگان در مجلس شورای اسلامی در بیستویکمین جشنواره خیرین مدرسهساز خوزستان، اظهار کرد: خوزستانِ استراتژیک اقتصادی و صنعتی به عنوان شریان حیاتی و اقتصادی کشور است و به جرات میتوان گفت که خوزستان یعنی ایران و ایران در خوزستان خلاصه میشود.
نماینده مردم دشتآزادگان در مجلس افزود: اما از دهدز حد مرزی خوزستان تا رفیع شهرستان هویزه و از لالی و اندیکا تا اروندکنار با جمعیت ۲میلیون دانشآموز که در ردیف شهرهای پرجمعیت کشور قرار دارد متاسفانه کماکان در سه بعد مهم و زیرساختی آموزش و پرورش میلنگد.
ساعدی با مخاطب قرار دادن سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گفت : یکی از این ابعاد نیروی انسانی است، شما میدانید که روح تپنده جامعه معلم است و هر توسعهای که در جامعه بشری اتفاق بیفتد در معلم متبلور و در نهادی به نام مدرسه و آموزش و پرورش تعریف میشود.
آموزش و پرورش آیینه سیاسی همه دولتها است
وی افزود: آموزش و پرورش آیینه سیاسی همه دولتها است، حال نگاه ما سیاسی و یا در بعد علمی و توسعهای هم که باشد آموزش و پرورش به عنوان یک زیرساخت و زیربنا در جامعه بشری است.
نماینده مردم دشتآزادگان در مجلس، خطاب به سرپرست وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: به راستی در استان زرخیز خوزستان چند درصد از شاخصهای آموزش و پرورش تعریف شده است؟ قضاوت این را با شما و مجموعه کاریتان میگذارم.
وی افزود: امروز دانشآموز ما در مدارس و در زمان کنکور عرق میریزد و پاسخنامه خیس میشود، کولر و وسایل برودتی نداریم و بعد با سایر شهرستانها که یا برخوردار و یا دارای آبوهوای مطلوب هستند مقایسه میشویم لذا انتظار داریم که در بحث تجهیزات، یک نهضت تجهیزاتی صورت بگیرد.
مهر و آبان و کلاسهای بدون معلم
ساعدی در رابطه با کمبود نیروی انسانی، بیان کرد: خوزستان چند هزار معلم نیاز دارد، استانی که در مهر و آبان بسیاری از کلاسهایش بدون معلم است؛ این همه ریزگردها، سیلابها و چالشهایی که یکی پس از دیگری به خوزستان میآیند و میروند و زمان زیادی از آموزش و تحصیل ما را نیز میگیرد اما متاسفانه اضافه بر آنها با یک چالش زیربنایی به نام “کمبود معلم” مواجه هستیم.
وی افزود: ما نیروی خرید خدمتی نمیپذیریم چرا که آینده دانشآموز ما که به عنوان سرمایه اجتماعی و ملی هستند نباید دست یک سری پیمانکار قرار بگیرد؛ ما خواستار نیروی انسانی هستیم که از بطن آموزش و پرورش بلند و مشغول به تدریس شود.
تکمیل ۱۰۰پروژه عمرانی مدارس تا پایان مهر
علی قربانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، عنوان کرد: ۱۱۳مدرسه در سیل استان خوزستان آسیب دید که ۳۵ مدرسه در قالب ۱۲۱ کلاس درس باید به صورت کامل تخریب میشد و ۳۰ میلیارد تومان هزینه احداث آنها است؛ همچنین ۷۸ مدرسه در قالب ۳۲۸ کلاس درس و با اعتبار بالغ بر ۳۱ میلیارد تومان باید تعمیر میشد.
وی افزود: در گام اول تامین اعتبار برای تعمیر و ساخت این مدارس بایدانجام میشد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه فعال در حوزه تعمیر و احداث داریم که تا مهر ماه تکمیل خواهد شد.
پیمانکاران برای ادامه کار دلگرمی میخواهند
مهدی رفیعی دهکردی، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، اظهار کرد: اگر همتی باشد و اوراق بهادار را به پول نقد تبدیل کرده و به پیمانکاران بدهیم دلگرمی بیشتری خواهد داشت؛ در حال حاضر اکثر پروژههایی که وارد مرحله مناقصه میشوند به علت همین اوراق بهادار کمتر مورد استقبال قرار میگیرند.
وی افزود: خواهش من این است که در صورت امکان مقداری از اوراق بهادار به پول نقد تبدیل شود تا پیمانکاران بتوانند به کار خود ادامه دهند و دلگرم باشند.