پیگیری ردیف استخدامی ویژه آموزش و پرورش خوزستان
هرچند وجود بیش از یک میلیون دانش آموز در خوزستان از جمله ظرفیتهای این استان به شمار میآید اما در سالهای گذشته کمبود ۱۰ هزار معلم برای آموزش این دانش آموزان بیشتر به چشم آمده است.
هرچند وجود بیش از یک میلیون دانش آموز در خوزستان از جمله ظرفیتهای این استان به شمار میآید اما در سالهای گذشته کمبود ۱۰ هزار معلم برای آموزش این دانش آموزان بیشتر به چشم آمده است. با شروع تب و تاب آغاز سال تحصیلی جدید موضوع کمبود ۱۰ هزار معلم در خوزستان دوباره به صدر اخبار آمده است و برنامههای مختلفی برای جبران این کمبود عنوان شده است.
موضوع کمبود معلم در خوزستان سالها است به بحث اول تعلیم و تربیت استان تبدیل شده و در ۶ سال گذشته مسؤولان آموزش و پرورش بارها به این موضوع اشاره کردهاند اما هیچ راهکار عملی برای رفع این کمبودها عنوان نشد تا در سال تحصیلی جدید هم برخی از کلاسها نبود معلم را احساس کنند.
پیگیری ردیف استخدامی ویژه آموزش و پرورش خوزستان
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در روزهای گذشته از پیگیری حل مشکل نیروی انسانی از طریق اختصاص سهمیه استخدامی ویژه آموزش و پرورش استان خبر داد.
مهدی رفیعی دهکردی میگوید: کار آموزش و پرورش با کیفیت ارتباطی ناگسستنی دارد و به دلیل اینکه کیفیت معلول نیروی انسانی است، از این رو کمبود نیروی انسانی به عنوان اولین مشکل در آموزش و پرورش به شمار می آید.
وی میافزاید: در حال حاضر آموزش و پرورش خوزستان با کمبود ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی رو به رو است که از این تعداد حدود ۷ هزار و ۴۰۰ نفر را از طریق حق التدریس که از سال گذشته در آموزش و پرورش وجود دارند برطرف می کنیم و برای ۹ هزار و ۳۰۰ نفر نیروی باقیمانده که باید اول مهرماه سال تحصیلی آینده در کلاس های درس حضور داشته باشند می بایست راهکاری جدی اندیشیده شود.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه میدهد: در مناطق کم برخوردار به دلیل پراکندگی معضل کمبود نیروی انسانی شدیدتر است و اگر معضل حل شود اقدامات کیفیت بخش در آموزش و پرورش با سرعت بیشتر و بهتری انجام خواهد شد.
وی اظهار میکند: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته، استفاده از حق التدریس همکاران موظف از دیگر راهبردهای مجموعه آموزش و پرورش در خصوص رفع موقتی مشکل کم بود نیروی انسانی است. البته همچنان مهمترین راهبرد جذب نیروی انسانی جدید است.
مشکل کمبود معلم تا مهرماه حل نمیشود
معاون پژوهش، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان نیز در این باره میگوید: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر کمبود معلم در استان داریم که برای مهرماه امسال این کمبود همچنان وجود خواهد داشت.
حرج چلداوی درباره راهکار حل این مشکل اظهار میکند: آموزش و پرورش از دو طریق نیروی انسانی خود را تامین میکند؛ یک روش از طریق پذیرفتهشدگان در کنکور سراسری دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که بر مبنای آن امسال هزار و ۸۴۰ نفر در استان خوزستان پذیرفته میشوند و سال ۱۴۰۲ در آموزش و پرورش استخدام خواهند شد. روش دوم نیز جذب نیرو به صورت سالانه از طریق آزمون استخدامی است.
وی ادامه میدهد: معلمانی که امسال وارد آموزش و پرورش میشوند، حدودا هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر هستند.
معاون پژوهش، برنامهریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خوزستان بیان میکند: پیش از این کمبود حدود ۱۷ هزار معلم در استان وجود داشت که از این تعداد هفت هزار و ۴۰۰ نیرو طی سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ جذب شدند و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر کمبود معلم وجود دارد که برای مهرماه امسال این کمبود همچنان وجود خواهد داشت و نمیتوان آن را جبران کرد.
وی عنوان میکند: در شورای آموزش و پرورش مقرر شد که نامهای به وزارت آموزش و پرورش ارسال شود که بر مبنای آن به خوزستان استخدام ویژه تعلق بگیرد. همچنین پنج هزار نیرو تحت عنوان خدمات خرید آموزشی یا نیروهای حقالتدریس در آموزش و پرورش مشغول به کار شوند اما همچنان منتظر اعطای مجوز از سوی وزارت آموزش و پرورش هستیم.
استفاده از منابع استانی برای ساماندهی کمبود نیروی انسانی
یک کارشناس مسائل آموزشی نیز در این باره میگوید: هرچند آموزش و پرورش باید به دور از سیاست زدگی باشد اما متأسفانه آموزش و پرورش خوزستان به دلیل سیاست زدگیهای بی شمار از رسالت اصلی خود دور شده است.
علی مدحج بیان میکند: در ۶ سال گذشته همه کارهای انجام شده در حوزه آموزش و پرورش انتخاباتی بوده و در نهایت مدیرکل این اداره در اوج بحرانهای مربوط به پس از سیل از این سمت استعفا داد تا در انتخابات مجلس شرکت کند.
وی بیان میکند: معضل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خوزستان عواقب پنهان زیادی دارد که ریشه آن را باید در مسائل اجتماعی جست و جو کرد. ما حدود ۶۲۰ هزار بیسواد مطلق در خوزستان داریم که این افراد توانایی درس دادن به فرزندان خود را ندارند، در کنار این مسئله کلاسهای خالی از معلم سبب کاهش انگیزه دانش آموزان و در نهایت افت تحصیلی این افراد میشود.
این کارشناس آموزش و پرورش میافزاید: در سالهای گذشته برای جبران این کمبود از نیروهای بسیج، هلال احمر و سایر ارگانها بهره بردند در حالی که این افراد تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت ندارند و معلوم نیست که خروجی کلاسهای درس این افراد چه خواهد بود.
وی بیان میکند: متأسفانه در بحث کلان هم توجهی به آموزش و پرورش نمیشود و حدوداً ۹۶ درصد از بودجه این وزارت خانه صرف امور جاری میشود برای همین هم اکثر معلمان فعال در آموزش و پرورش از انگیزه کافی برای حضور در کلاسهای درس برخوردار نیستند.
مدحج میگوید: این موضوع باید از طریق شورای آموزش و پرورش خوزستان دنبال شود و افرادی که در کلاسهای درس حاضر میشوند به صورت رسمی و یا پیمانی با منابع درون استانی به معلمی بپردازند تا بتوانیم دانش آموزان خوزستانی را برای رقابت با سایر دانش اموزان کشور مهیا کنیم در غیر این صورت در آینده هم شاهد این مشکلات خواهیم بود.