مدیرکل شیلات خوزستان: مجوز پرورش ۵۰۰ تن ماهی در قفس در آب‌های ساحلی خوزستان صادر شد

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: برای اولین بار مجوز پرورش ۵۰۰ تن ماهی در قفس در آب‌های ساحلی خوزستان صادر شده و در مجموع ظرفیت تولید در استان به بیش از ۹هزار تن است.

فتح الله ابوعلی صبح امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستیابی به تولید میگو از طریق استفاده از آب‌های نامتعارف یکی از اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه آبزی پروری خوزستان است.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: برداشت میگو با کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم در زه آب‌های کشاورزی و مزارع منفرد از ۱۱۰ تن در سال گذشته به ۳۷۹ تن در سال جاری رسیده است.

وی اظهار کرد: برای اولین بار مجوز پرورش ۵۰۰ تن ماهی در قفس در آب‌های ساحلی خوزستان صادر شده و هم اکنون ظرفیت تولید در دریا ۶ هزار تن، در خوریات ماهشهر (خور غزاله) ۲ هزار تن و در سد مارون یک هزار و ۲۰۰ تن است.

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص اشتغالزایی مزرعه ۵۰۰ تنی پرورش ماهیان دریایی در قفس در هندیجان گفت: هر واحد ۵۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در دریا حدود ۳۰ نفر اشتغال مستقیم و ۶۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

ابوعلی بیان کرد: در مناطقی که امکان پرورش ماهی آب شور وجود دارد، ماهیان سی باس آسیایی، صبیتی و شانک و در دریاچه‌های پشت سد ماهیانی از جمله کپور، قزل‌آلا و ماهیان خاویاری قابل پرورش است.

وی در ادامه میزان سرانه مصرف انواع آبزیان در خوزستان را ۱۹ کیلوگرم و میزان صادرات آبزیان را ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳ بازار عرضه آبزیان در سطح استان فعالیت می‌کنند و پیگیری، تشویق و ترغیب سرمایه گذاران برای احداث بازارچه‌های جدید عرضه آبزیان در شهرهای مختلف استان در حال انجام است.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به حفظ ذخایر ماهیان با ارزش ژنتیکی بومی در منابع آبی خوزستان اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸ میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب‌ها، رودخانه‌ها، برکه‌ها به منظور بهبود ذخایر آبزیان و حفاظت از اشتغال صیادان بومی رهاسازی شد.

اعطای ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات

ابوعلی به صدور ۲۴ هزار فقره مجوز صید برای شناورهای صیادی اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۰ هزار تن انواع آبزیان دریایی در شش ماهه اول امسال استحصال شده است.

وی ادامه داد: استقرار ۱۴۵ سازه زیستگاه مصنوعی در صیدگاه‌های خوزستان با هدف حفظ معیشت صیادان و تقویت و پایداری ذخایر استراتژیک آبزیان انجام شده است.

ابوعلی در رابطه با حفاظت از ذخایر گونه‌های باارزش آبزیان در صیدگاه‌های خوزستان یادآور شد: در ۸ ماهه امسال ۲۰۴ فروند شناور متخلف توقیف شده و در جریان بازرسی‌های انجام شده توسط یگان حفاظت منابع آبزیان استان خوزستان از این شناورها بیش از ۶۹ هزار کیلوگرم انواع ماهی و میگو کشف و ضبط و پرونده این تخلفات برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی و کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی ارسال شده است.

فتح الله ابوعلی، ایجاد فرصت‌های شغلی در زیر بخش شیلات استان را یکی از مسائل مهم و در حال پیگیری این اداره کل دانست و بیان کرد: تعهدات اشتغال اداره کل شیلات خوزستان در سال ۱۴۰۱، ۶۵۰ نفر تعیین شده که از ابتدای امسال تاکنون، برای ۶۴۳ نفر در بخش‌های مختلف فرصت شغلی ایجاد شده که معادل تحقق حدود ۹۹ درصدی تعهد شیلات استان است.

ابوعلی یادآور شد: بیش از ۴۰۰ نفر برای دریافت بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل‌های مختلف به بانک‌های عامل معرفی و ۲۸۴ نفر موفق به جذب ۶۸ میلیارد تومان شده‌اند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of