۱۱پروژه عمرانی و زیربنایی در بندر امام خمینی(ره) بهره‌برداری یا کلنگ زنی شد

هفت پروژه عمرانی و توسعه ای در بندر امام خمینی(ره) با حضور رییس سازمان بنادر و دریانوردی به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی چهار پروژه نیز در این بندر راهبردی به مناسبت هفته دولت شروع شد.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر دریانوردی خوزستان در آیین بهره‌برداری از این پروژه ها گفت: برای این ۱۱ پروژه در مجموع ۳۶هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

یکی از این پروژه‌ها احداث جاده کمربندی بندرامام خمینی(ره) به آبادان به طول هشت کیلومتر با اعتباری بالغ بر یک هزار و۶۳۰ میلیارد ریال است که علاوه بر کاهش بار ترافیکی جاده‌ای، رفع گلوگاه‌های ترافیکی و ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای، موجب ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۰۰ نفر شده است.

بهره‌برداری از خط شماره٢ و٣ کارخانه‌ تصفیه روغن خوراکی با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال بخش خصوصی از دیگر پروژه‌ها بود که موجب ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ نفر و رونق فعالیت‌ با ارزش افزوده در این مجتمع بزرگ بندری می‌شود.

تعمیرات اساسی چهار پست اسکله در مجتمع بندری امام خمینی (ره) با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی از دیگر پروژه‌ها بود که بهره‌برداری از آنها ضمن ایجاد ۶۰۰ فرصت شغلی جدید، به ظرفیت پذیرش بار در تخلیه اسکله‌های عملیاتی این مجتمع افزوده می‌شود.

همچنین بهره‌برداری از طرح آبیاری زیرفشار مجموعه فضای سبز با اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های عمرانی در بندر امام خمینی (ره) است که ضمن بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری موجب جلوگیری از هدررفت منابع خواهد شد.

افتتاح ۲ باب انبار ذخیره و نگهداری غلات، خط راه‌آهن داخلی و باسکول ریلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش ۴۴۲ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌هایی بود که به مناسبت هفته دولت در بندر امام خمینی(ره) بهره‌برداری شد.

بنا به گفته بهروز آقایی مدیرکل بنادر خوزستان این پروژه‌ها موجب ارتقای جایگاه مجتمع بندری امام خمینی (ره) به عنوان کانون تخلیه و بارگیری غلات و نقش آن در محور ترانزیت شمال‌-جنوب انتقال غلات از کشورهای حوزه قفقاز و CIS به شمال و شرق آفریقا می‌شود.

بهره‌برداری از سیلوی ذخیره‌سازی غلات به ارزش ٣٣۵ میلیارد ریال با ایجاد ۲۲۰ فرصت شغلی از دیگر پروژه‌های عمرانی بود که زمینه را برای افزایش فعالیت‌های پشتیبانی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) فراهم می‌کند.

بهره‌برداری از سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی به ارزش ۱۴۵ میلیارد ریال با ایجاد ۱۶۰ فرصت شغلی از دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) است که تاثیر به سزایی در توسعه روساخت‌های بندری و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی کالای اساسی در کشور دارد.

همچنین با حضور علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، عملیات اجرایی چهار پروژه در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) آغاز شد.

این چهار پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عمرانی دولتی به ارزش بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال شامل احداث پایانه تمام مکانیزه شماره ۲ غلات به ظرفیت پنج میلیون تن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش ۱۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال، احداث واحد تولید قیر و مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی به ارزش چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، پروژه تعمیرات اساسی محوطه‌های باراندازهای آسفالتی و گراولی مجتمع بندری امام خمینی (ره) با اعتباری معادل سه هزار میلیارد ریال و همچنین تعمیرات اساسی هتل بزرگ بندرامام خمینی (ره) با اعتبار ۸۲۷ میلیارد ریال می شود، این پروژه‌ها در مجموع بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌کنند.

بندر امام خمینی(ره) با ۳۸ اسکله فعال به طول هفت کیلومتر از بزرگترین بندرهای فعال ایران است که در جنوب خوزستان و در ساحل نیلگون خلیج فارس واقع است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of