نماینده اهواز عنوان کرد شکست طرح “نهال‌کاری” در کانون‌های گرد و غبار خوزستان / لزوم پیگیری بین‌المللی کانون‌های خارجی

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که پروژه‌ای که از چند سال پیش آغاز شد و بر اساس آن در کانون‌های گرد و غبار جنوب شرق اهواز نهال‌کاری انجام شد، دچار مشکلات جدی شده است و بیش از نیمی از نهال‌های کشت شده دچار مشکل شده‌اند یا به نحوی از بین رفته‌اند، گفت: اجرای این پروژه موفق نبود و باید در روش و مدیریت گرد و غبار تغییراتی ایجاد شود.

سید کریم حسینی  با اشاره به اقدامات انجام‌شده در خصوص مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: با توجه به اینک کانون‌های اصلی گرد و غبار با منشاء خارجی در کشورهای عراق و سوریه قرار دارند، مسئولان از جمله رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این کشورها سفرهایی داشته‌اند. روسای سازمان‌های محیط زیست کشورهای درگیر نیز جلسه‌ای در تهران داشتند که مقرر شد وظیفه هر کشور مشخص شود تا با کمک یکدیگر و سازمان‌های جهانی اقدامات عملی به منظور کنترل کانون‌های گرد و غبار خارجی انجام شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی بودجه‌ای برای ستاد مدیریت گرد و غبار به منظور کنترل گرد و غبار در استان‌های درگیر افزود: در این مدت، خیزش گرد و غبار از کانون‌های داخلی نداشته‌ایم یا بسیار کم بوده است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده خیزش خاک از این کانون‌ها رخ ندهد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بر لزوم مدیریت صحیح کانون‌های داخلی گرد و غبار تاکید کرد و گفت: زمانی که یکی از کانون‌های گرد و غبار  استان خوزستان نهال‌کاری شد عنوان کردیم که این روش، ایراد جدی دارد؛ روش مورد قبول کارشناسان امر، کشت گیاهان دارویی یا کشت‌های بومی توسط مردم بومی است تا علاوه بر امرار معاش مردم، کانون‌های گرد و غبار هم تثبیت شوند و دولت نیز می‌تواند الگوی کشت و راهنمایی‌های لازم را به مردم بومی محل ارائه بدهد.

حسینی تصریح کرد: متاسفانه پروژه‌ای که از چند سال پیش آغاز شد و بر اساس آن در کانون‌های گرد و غبار جنوب شرق اهواز نهال‌کاری انجام شد، دچار مشکلات جدی شده است و بیش از نیمی از نهال‌های کشت شده دچار مشکل شده‌اند یا به نحوی از بین رفته‌اند.

وی بیان کرد: اجرای این پروژه موفق نبود و باید در روش و مدیریت گرد و غبار تغییراتی ایجاد شود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر پیگیری‌ها در سطح بین‌المللی و کشورهای منطقه به اقدام عملی منجر نشود، شاهد فراوانی پدیده گرد و غبار را خواهیم بود بنابراین باید از طریق دیپلماسی در بعد بین‌المللی هر چه سریعتر اقدامات عملی انجام شود.

حسینی با اشاره به تبعات وقوع گرد و غبار بر سلامت خوزستانی‌ها گفت: برخی مواقع در روزهای گرد و غبار بیش از یک هزار نفر با عوارض تنفسی و مشکلات دیگر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند بنابراین گرد و غبار تاثیر مستقیمی بر سلامت مردم دارد و هر چه دفعات وقوع این پدیده بیشتر باشد، آسیب بیشتری به سلامت مردم به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای وارد خواهد شد.

وی عنوان کرد: میزان مهاجرت از خوزستان نیز به دلایل مختلف از جمله وقوع پدیده گرد و غبار افزایش یافته است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of