انتقاد رئیس مجمع نمایندگان از همکاری منطقه آزاد با دانشگاه‌های خارج از استان؛ مدیران منطقه آزاد اروند، دانشگاه‌های خوزستان را قابل ندانستند

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به عملکرد اخیر منطقه آزاد اروند در همکاری با یک دانشگاه از خارج از استان خوزستان در ایجاد پردیس بدون حضور دانشگاه‌های استان، گفت: یا مدیران با قابلیت‌های خوزستان آشنا نیستند یا بی‌اعتنایی می‌کنند و ظرفیت‌های خوزستان در بحث‌های علمی و فعالیت‌های دانشگاه‌های استان خوزستان را قابل نمی‌دانند.

قاسم ساعدی ، در خصوص همکاری بین سازمان منطقه آزاد اروند و دانشگاه تربیت مدرس تهران در ایجاد پردیس نوآوری در این منطقه بدون حضور دانشگاه‌های خوزستان، اظهار کرد: منطقه آزاد تجاری اروند از بدو تشکیل تا امروز نتوانسته در چارچوب و ظرفیت و قابلیت‌های خوزستان و به ویژه خرمشهر و آبادان حرکت کند و این نشان‌دهنده این است که یا مدیران با قابلیت‌های خوزستان آشنا نیستند یا بی‌اعتنایی می‌کنند و ظرفیت‌های خوزستان در بحث‌های علمی و فعالیت‌های دانشگاه‌های استان خوزستان را قابل نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود استان خوزستان از جمله دانشگاه‌ها، پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان حلقه مفقوده در تصمیم‌گیری‌ها هستند، افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز با دانشکده‌های متعدد، یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور است در کنار آن دانشگاه‌های دزفول، بهبهان و مخصوصا خرمشهر را داریم. بنابراین اینها باید دانشگاه خرمشهر را قابل بدانند و از ظرفیت علمی و پژوهشی آن در فعالیت‌های منطقه آزاد استفاده کنند.

ساعدی با اشاره به عملکرد اخیر منطقه آزاد اروند در همکاری با یک دانشگاه از خارج از استان خوزستان در ایجاد پردیس بدون حضور دانشگاه‌های استان گفت: به نیابت از ۱۸ نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی این را مطرح می‌کنم از بابت اینکه منطقه آزاد اروند دانشگاه تربیت مدس را دعوت می‌کند و دانشگاه‌های خوزستان را حذف می‌کند و به آسانی می‌گذرد و آنان را ناقابل  می‌داند؛ هیچ دلیلی در این مساله نمی‌بینیم جز اینکه این ارتباطات، دوستانه‌اند و ضابطه‌مند نیستند که این مساله در چارچوب نظام حقوقی ما نمی‌گنجد. ما این حرکت را مردود اعلام می‌کنیم و باید در آن تجدید نظر و آن را تصحیح کنند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: اکثریت نمایندگان مجمع، از روند و نوع مدیریت حاکم بر منطقه آزاد اروند ناراضی هستند و نارضایتی نمایندگان، نارضایتی مردم تلقی می‌شود. امروز آنچه که بر تفکرات مدیریت منطقه آزاد اروند می‌گذرد نوعی فئودالیسم اداری است که در دولت انقلابی، امری نابخشودنی است. اگر بقیه مناطق آزاد کشور نیز این مشکل را داشته باشند و این گونه باشند، مناطق آزاد تجاری باید منحل شوند و غده سرطانی از بدنه جامعه برداشته شود.

ساعدی عنوان کرد: هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم توسط مدیران مناطق آزاد تجاری چه در خوزستان چه در استان‌های دیگر فئودالیسم اداری که پدیده شومی است و در نظام بروکراسی اداری ریشه دوانده است، توسعه پیدا کند. ما  به دنبال ضابطه‌مند کردن کارها هستیم؛ شایستگی‌ها و لیاقت‌ها بر پایه علم باید شناسایی شوند و روابط و ارتباطات دوستانه بین افراد حاکم نباشد که اگر این گونه باشد برای نظام جمهوری اسلامی و خوزستان آفت است.

وی با بیان اینکه هر بخش خوزستان را که نگاه می‌کنیم پر از اشکال است، گفت: استان خوزستان امروز از فئودالیسم اداری می‌نالد چه در صنایع مادر، چه در پتروشیمی‌ها، چه در بحث آموزش که از اساتید و مدیران خارج از استان و پروازی استفاده می‌کند. از دولت و نهادهای نظارتی انتظار داریم که ورود کند و جلوی این پدیده را بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان یادآور شد: امروز منطقه آزاد اروند چه خدمتی  به مردم آبادان و روستاهای همجوار آن و خرمشهر محروم کرده است؟ غیر از اینکه روابط فرا استانی باعث شده که این را به عنوان فرصت تلقی کنند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of