تاز‌ه‌ترین اخبار کرونا در ایران| شیوع پیک هفتم شدت گرفت/ افزایش فوتی‌ها در اکثر استان‌ها/ بخش‌های مراقبت‌های ویژه پر شد

با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا بعد از پیک ششم، برخی‌ها معتقد بودند ‌دیگر شاهد موج جدیدی از ویروس نخواهیم بود، ‌‌اما از نیمه دوم تیرماه به یک باره شاهد اوج گیری کرونا در اکثر نقاط جهان به ویژه ایران هستیم.

پس از گذر از پیک ششم کرونا در کشور و فروکش‌کردن تعداد مبتلایان و صفرشدن آمار مرگ‌ومیر برای چند روز، برخی گمان کردند که کرونا تمام‌شده و به‌زودی جشن پایان آن را خواهیم گرفت، اما ااز نیمه دوم ‌‌تیرماه زنگ خطر ابتلا و به نوعی پیک هفتم به صدا درآمد به نحوی که به یک باره شاهد تغییر رنگ کرونایی در اکثر شهرهای ایران بودیم.

با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا بعد از پیک ششم، برخی‌ها معتقد بودند ‌دیگر شاهد موج جدیدی از ویروس نخواهیم بود، ‌‌اما از نیمه دوم تیرماه به یک باره شاهد اوج گیری کرونا در اکثر نقاط جهان به ویژه ایران هستیم ‌به طوری که دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگویی ‌اظهار کرد: موارد ابتلاء به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان در حال اوج‌گیری است و موارد ابتلای جهانی ۲۰ درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روندی صعودی دارند. ‌

مسئولان مراکز درمانی، متخصصان عفونی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و پزشکان در مطب‌ها، از افزایش میزان مراجعه بیماران با نشانه‌های کرونا که اغلب به شکل سرماخوردگی است، خبر می‌دهند و حالا همین افزایش، در آمارهای روزانه وزارت بهداشت از شیوع کرونا در کشور هم مشخص است به نحوی که شمار بیماران در دو هفته گذشته افزایش قابل توجهی داشته، به‌طوری‌که تعداد مبتلایان روزانه از اول تیرماه که ۲۶۵ نفر بود، روز گذشته چهارم مرداد ماه به ۱۱۰۳۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۵۳۳ نفر از آنها بستری شدند.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، درخطر بیشتری قرار دارند و آن‌طور که تصویربرداری از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.

علائم ابتلاء شبیه سرماخوردگی است؛ البته اگر عفونت‌ها از بالا به پایین باشد، حکایت از درگیری ریه دارد: هم‌اکنون سویه غالب همان BA.4 و BA.5 است. با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌شده‌های آی سی‌یو این تغییرات را نمی‌بینیم؛ بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به مدت حدود سه هفته درگیر کند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند.

بعید به نظر می‌رسد که دوباره درگیر پاندمی کرونا شویم؛ اما به‌هرحال این‌ها نشانه‌های ورود به موج هفتم کروناست، اگر موارد ابتلاء بالاتر رود، ممکن است درگیر پیک شویم. امیکرون مانند دلتا نیست، نباید مردم را ترساند اما باید احتیاط کرد درمان کرونا پرهزینه است، حالا هم نسبت به قبل، میزان هزینه درمان کرونا، بیشتر است؛ بنابراین هر ابتلاء و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.

آنچه مسلم است، موارد ابتلاء از نوع امیکرون بوده و زیرسویه BA5 در ایران شناسایی شده است. آمار فوتی‌ها هم با کمی نوسان، بالا رفت اما به گفته متخصصان عفونی، هنوز نگرانی از بابت تعداد فوتی‌ها وجود ندارد، اما استان‌های دارای وضعیت هشدار یا وضعیت قرمز هم رو به افزایش است، به طوری که علاوه بر استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان که در وضعیت قرمز قرار دارند، موارد بستری در استان‌های تهران، خراسان رضوی و بوشهر در حال افزایش است و ۱۵ استان کشور در وضعیت هشدار کرونا قرار گرفته‌اند.

افزایش شمار مبتلاها در استان فارس

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو میلیون و ۱۸۱ هزار و ۵۶۲ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۶۳۸ هزار و ۳۱۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۷۸۱ هزار و ۳۶۳ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۵۲۲ هزار و ۱۴۱ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۴۰۰ هزار و ۱۹۹ مورد تست سریع انجام شده و ۱۱۶ هزار و ۱۷۷ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۷۹ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۴۳۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۵۲ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد جدید فوتی کووید۱۹ در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و ۴۴ نفر رسید.

افزایش بستری‌های کرونایی در استان قزوین

جلال رحمانی معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین از کاهش ۲۶ درصدی موارد روزانه ابتلای قطعی به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۶۹ مبتلای قطعی و جدید کرونایی در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۲۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به کاهش ۲ درصدی موارد بستری‌های کرونایی روزانه اضافه کرد: در شبانه‌روز گذشته ۴۱ بیمار کرونایی جدید به دلیل داشتن علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در مقایسه با روز قبل فقط یک نفر کمتر شده است.رحمانی با بیان اینکه تعداد بیماران بدحال کرونایی برای سومین روز پیاپی تثبیت شده گفت: در حال حاضر ۸ بیمار کرونایی با وضعیت وخیم جسمانی و تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین با اتصال به دستگاه ونتیلاتور ادامه حیات می‌دهند.

افزایش بیماران بستری در استان بوشهر

حسن ملکی‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه ابتلا به بیماری کرونا در استان روند صعودی دارد اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته ۵۰ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند. ۹۲ بیمار در بخش‌های کرونایی بستری هستند و اکنون بیش از ۲۰ درصد تخت‌های بستری بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر اشغال شده است.

وی از سیر صعودی ابتلا به بیماری کرونا در استان بوشهر خبر داد و افزود: متأسفانه در حال حاضر ۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند. متأسفانه در شبانه روز گذشته یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر به ثبت رسید که دارای بیماری زمینه‌ای دیابت و فشار خون بالا بوده است.در شبانه‌روز گذشته ۴۳ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۱۷۳ نفر در استان بوشهر به علت ابتلای به این ویروس فوت کرده‌اند.

رشد ۵۹ درصدی ‌بستری ‌در خراسان رضوی

محمد پهلوان کاشی رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهارداشت: روند بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان همچنان افزایشی است؛ طی یک روز گذشته ۲۲۸ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این تعداد ۲۰۷ نفر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده بیشتر بیماران مبتلا به کرونا بدحال بستری در بخش‌های مراقبت ویژه استان، یا واکسن را دریافت نکرده اند و یا واکسیناسیون ناقص داشته اند تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت ویژه استان بستری هستند که ۸۶ نفر از این تعداد در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته یک هزار و ۵۳۰ بیمار مبتلا و یا مشکوک به کرونا به مراکز منتخب کرونا و اورژانس بیمارستان‌ها به صورت سرپایی مراجعه کردند گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در حال حاضر نتیجه ۵۵ تا ۶۰ درصد تست های کرونا مثبت اعلام می‌شود.

افزایش شهرهای ‌‌قرمز در استان کرمان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، براساس آخرین به روزرسانی‌های نقشه کرونایی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز استان کرمان از ۷ به ۱۳ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۲ به ۴ شهر افزایش یافته است. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۳ به ۶ کاهش پیدا کرده و متاسفانه دیگر هیچ شهری در استان کرمان در وضعیت آبی کرونایی قرار ندارد.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹، تا تاریخ پنجم مردادماه، اظهار داشت: ۹۹ مورد موارد مثبت بستری جدید داشتیم که ۶۲ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۲ مورد آن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۱۱ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان است.

وی با بیان اینکه تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان  ۲۸۰ نفر است، گفت: تعداد فوتی‌های قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در استان کرمان ۲ مورد و مجموع جانباختگان کرونا در استان ۵ هزار و ۶۸۸ نفر است که یکی از آنها یک کودک ۱۰ ساله بود.

افزایش مبتلایان در استان کردستان

فریدون عبدالملکی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از شناسایی ۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۸۱ نفر در مراکز درمانی کردستان بستری هستند.هم‌اکنون ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی‌سی‌یو، تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند و در شبانه‌روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی شهرها تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان‌های سنندج، سقز، دهگلان، سروآباد و کامیاران در وضعیت زرد قرار داشته و بانه، مریوان، دیواندره، بیجار و قروه نیز آبی هستند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of