برای جلوگیری از ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما؛ جابجایی پاجوش از استان‌های خرماخیز و کشورهای همسایه به خوزستان ممنوع است

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به آلودگی نخیلات برخی کشورهای همسایه و استان‌های خرماخیز کشور به آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما گفت:جابجایی هرگونه پاجوش از استان‌های خرماخیز و کشورهای همسایه به خوزستان ممنوع است.

محسن حسنی روز چهارشنبه  بیان کرد: با توجه به آلودگی نخیلات کشورهای عربی همسایه به این آفت و همچنین آلودگی نخیلات استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان، جلوگیری از ورود این آفت به خوزستان مهمترین اولویت قرنطینه گیاهی و به عنوان یک عامل پدافند غیرعامل ضروری است.

وی گفت: به همین منظور دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی شناسایی و ردیابی آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما در مناطق مختلف استان خوزستان برگزار شده است.

وی ادامه داد: این کارگاه‌های آموزشی به منظور آگاهی بخشی به باغداران و کارشناسان کشاورزی برگزار می‌شود و مطالبی در خصوص زیست شناسی، طرز شناسایی، علایم خسارت و نحوه پیشگیری و کاهش خسارت آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما ارایه می‌شود.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: سوسک سرخرطومی حنایی خرما مهمترین آفت نخیلات است.
حسنی گفت: هم اکنون ردیابی این آفت از طریق نصب تله فرمونی سرخرطومی حنایی خرما در باغات نخیلات خوزستان توسط کارشناسان آموزش دیده در حال انجام است و خوشبختانه تاکنون این آفت در استان خوزستان مشاهده نشده است.
وی مهمترین علایم تشخیص آفت را شامل ترشح شیرابه قهوه‌ای رنگ و همچنین مواد فیبری شبیه خاک اره از محل ورود لاروها به تنه، انتشار بوی خاص لهیدگی از تنه درخت، وجود سوراخ های متعدد روی تنه درخت ، شکستن تنه و واژگونی تاج درخت ، خشک شدن جوانه مرکزی و در نهایت مرگ کامل درخت بیان کرد.
حسنی ادامه داد: بهره‌برداران در صورت مشاهده آفت سرخرطومی حنایی خرما ، مراتب را در کوتاه ترین زمان به مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان حفظ نباتات اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن انواع خرما از نخیلات خوزستان برداشت می‌شود.
آبادان ، خرمشهر ، شادگان، بهبهان و اهواز کانون‌های اصلی نخیلات خوزستان هستند.
تا پیش از شروع جنگ تحمیلی حدود ۴.۵میلیون اصله نخل بارور و غیربارور در خوزستان وجود داشت که این میزان پس از پایان جنگ تحمیلی به حدود سه میلیون اصله رسید.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of