سلاجقه: از تجارب نیشکر در تثبیت کانون‌های ریزگرد استفاده شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: باید از تجارب ارزنده صنعت نیشکر در زمینه بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد با استفاده از ویناس استفاده کرد و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز با استفاده از این تجارب می‌توانند در تثبیت کانون‌های ریزگرد ورود کنند.

بزرگترین پروژه تصفیه پساب صنعتی شکرستان ایران، در دومین روز از هفته محیط‌زیست، با حضور معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در شرکت خمیرمایه و الکل رازی افتتاح شد. با آغاز به کار این پروژه دانش‌بنیان و محیط‌زیستی، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، «مالچ طبیعی» و «خوراک دام» نیز تولید می‌شود.

در آیین افتتاح این طرح که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرکل محیط زیست خوزستان و جمعی از مدیران استانی حضور داشتند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تغلیظ ویناس نیشکر را پروژه‌ای منطبق با محیط‌زیست عنوان کرد که منجر به کاهش آلایندگی‌ها می‌شود.

تکیه بر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان

علی سلاجقه، دانش‌بنیان بودن این طرح را ویژگی بارز آن دانست و اظهار کرد: استفاده از جوانان نخبه ایرانی و تکیه بر دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، پروژه بزرگ تغلیظ ویناس نیشکر را رقم زده است.

وی افتتاح چنین پروژه‌هایی را در راستای فرمایش مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: با اتکا به دانش بومی و همت داخلی، اکنون ایران اسلامی به مرحله‌ای مطلوب از دانش و تکنولوژی رسیده است که حتی کشورهای پیشرفته خواهان خرید این تکنولوژی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مزیت‌های پروژه تغلیظ ویناس نیشکر اشاره کرد و گفت: با استفاده از تکنولوژی بومی به کار گرفته شده در این پروژه، در فرآیند تغلیظسازی، آب موجود در ویناس نیشکر، بازچرخانی و در سیستم سرمایشی کارخانه بار دیگر به کار گرفته می‌شود.

تولید مالچ طبیعی در پروژه تغلیظ ویناس

سلاجقه تولید محصولات جدید را از دیگر مزیت‌های این طرح برشمرد و بیان کرد: طی فرآیند تغلیظ ویناس، مالچ طبیعی به عنوان محصول ثانویه تولید می‌شود که تثبیت‌کننده خاک است و در حاصلخیزی آن نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: باید از تجارب ارزنده صنعت نیشکر در زمینه بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های ریزگرد با استفاده از ویناس استفاده کرد و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز با استفاده از این تجارب می‌توانند در تثبیت کانون‌های ریزگرد ورود کنند.

دستاوردی مهم حاصل همت مدیران نیشکر و نبوغ جوانان ایرانی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پروژه تغلیظ ویناس نیشکر را دستاوری مهم در راستای شعار سال عنوان کرد: که حاصل همت و پشتکار مدیران توسعه نیشکر و نبوغ جوانان ایرانی است.

سلاجه تصریح کرد: در راستای تحقق شعار سال و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مجموعه محیط زیست کشور در حوزه‌ کاهش آلاینده‌های خاک و آب و مسائل جوی و پسماندها، در حال استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش دانش‌بنیان هستیم و ظرفیت‌های خوبی نیز در کشور در این زمینه وجود دارد.

پروژه تغلیظ ویناس گامی مهم در کاهش مصرف آب است

در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: این کارخانه روزانه ۱۲۰۰ مترمکعب ویناس خروجی کارخانه را به ۱۲۰ مترمکعب ویناس با غلظت ۵۵ تا ۶۰ درصد تبدیل می‌کند که قابلیت استفاده در تولید کود و خوراک دام را دارد .

عبدالعلی ناصری، در ادامه باگاس و ملاس را دو پسماند ارزشمند نیشکر عنوان کرد: در تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالا استفاده می‌شود.

وی با اشاره به پروژه تغلیظ ویناس نیشکر بیان کرد: آب موجود در ویناس نیشکر در طرح تغلیظ‌ استخراج و بازچرخانی می‌شود که این اقدام گامی مهم در کاهش مصرف آب است.

شرکتی دانش‌بنیان به مقیاس بزرگ

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی صنعت نیشکر را شرکتی دانش‌بنیان به مقیاس بزرگ دانست که در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و آبیاری به صورت مستمر فعالیت‌های گوناگونی دارد و تلاش‌های مستمری برای بهره‌وری نیشکر در همه بخش‌ها انجام داده است.

وی با بیان اینکه مالچ ویناس یک مالچ طبیعی برای تثبیت کانون‌های ریزگرد است، گفت: این مالچ، یک مالچ محیط‎زیستی بدون هیچ ماده شیمیایی است و با حفره‌هایی که در خاک ایجاد می‌کند باعث جذب آب و افزایش رشد گیاهان نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،پروژه تغلیظ ویناس یکی از ده‌ها طرح محیط زیستی صنعت توسعه نیشکر است. با افتتاح این طرح، گامی مهم در تحقق صنعت سبز برداشته شده و در عین حال اشتغال و تولیدِ دانش‌بنیان نیز محقق می‌شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of